تاریخچه باشگاه فوتبال منچسترسیتی



منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,باشگاه فوتبال منچستر سیتی

تاریخچه منچسترسیتی

 

باشگاه فوتبال منچستر سیتی

تیم آبی پوش منچسترسیتی در سال 1880 در شهر منچستر انگلیس تاسیس گردید. نخست نام این باشگاه سنت مارك بود. ولی در سال 1894 به نام منچستر سیتی تغییر پیدا کرد. این تیم هم مثل دیگر تیم های انگیسی فراز و فرود های بسیاری را داشته است. ولی این تیم اکنون تبدیل به یکی از بهترین تیم های انگلیس وحتی اروپا شده است .

چکیده ای از تاریخچه منچسترسیتی

نام کامل: باشگاه فوتبال منچستر سیتی

لقب(ها): سیتی، سیتیزنز، آبی آسمانی ها، آبی ها

بنیانگذاری: ۱۸۸۰ در سنت مارکز(گورتون غربی)

ورزشگاه:ورزشگاه شهر منچستر

گنجایش: ۴۷٬۷۲۶

مالک پرچم امارات متحده عربی: شیخ منصور بن زاید آل نهیان

مدیرعامل پرچم امارات متحده عربی: خلدون المبارک

سرمربی پرچم ایتالیا: روبرتو مانچینی

لیگ: لیگ برتر انگلستان

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,همه چیز درباره منچسترسیتی

منچسترسیتی

 

تاریخچه منچستر سیتی 

منچستر سیتی یک باشگاه فوتبال حرفه‌ای در لیگ برتر انگلستان است که در شهر منچستر قرار دارد. این تیم در سال ۱۸۸۰ میلادی تاسیس شد. منچستر سیتی دو بار هدر طی فصل های ۱۹۳۷_۱۹۳۶ و۱۹۶۸_۱۹۶۷ قهرمان لیگ دسته اول انگلستان(که ازسال ۱۹۹۱ به لیگ برتر تغیر نام پیدا کرد) شد.

 

در سال‌های ۲۰۱۱،۱۹۰۴،۱۹۳۴،۱۹۵۶،۱۹۶۹ پنج بار قهرمان جام حذفی فوتبال انگلیس گردید. همینطور در سال‌های ۱۹۷۶و۱۹۷۰ دو بار قهرمان جام اتحادیه شدند.

 

درسال۱۹۷۰قهرمانی در جام در جام اروپا (جام برندگان جام) را به دست آورد. در سال ۲۰۰۸ بعد از خرید این تیم به وسیله گروه تجاری ابوظبی منچستر سیتی جان تازه‌ای گرفت و به کمک سرمایه این گروه توانست بازیکنان خوبی را به خدمت بگیرد. اکنون روبرتو مانچینی ایتالیایی (پس از برکناری مارک هیوز) مربی این تیم است.

 

نخستین قهرمانی منچسترسیتی

23 آوریل سال 1904 در مقابل جمعیتی بالغ بر 60 هزار نفر بیلی مردیث تک گل فینال جام انگلیس را به نتیجه رساند تا قهرمانی را برای آبی های منچستر به ارمغان آورد‌. در بین همه باشگاه های بزرگ و قدرتمند امروزی فقط 3 باشگاه تاتنهام 1901 (جام حذفی)، لیورپول 1901 (لیگ انگلستان) و میلان 1901 ( لیگ ایتالیا) توانستد زودتر از سیتی نخستین جام خود را به دست آورند و خیلی از باشگاه هایی مثل اینتر، رم، چلسی، فیورنتینا، دورتموند، پاریسن ژرمن، لیون، موناکو، آتلتیکو مادرید، والنسیا و بسیاری دیگر از باشگاه ها حتی در هنگام کسب نخستین جام سیتی تأسیس نشده بودند!

 

این نخستین قهرمانی حرفه‌ای فوتبال برای یک تیم منچستری بود. تا پیش از قهرمانی منچسترسیتی در جام انگلیس؛ ورزش اول شهر منچستر راگبی بود. ولی این جام، فوتبال را به صدر فرهنگ مردم شهر منچستر رساند. به طوری که میتوان گفت: اینکه امروزه شهر منچستر به عنوان یکی از پایتخت‌های فوتبال شناخته شده است؛ مدیون تیمی به نام منچسترسیتی و سوپراستاری به نام بیلی مردیث هستیم.

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,نخستین قهرمانی منچسترسیتی

نخستین قهرمانی منچسترسیتی

 

دوران افت منچسترسیتی 

اواخر دهه 60 و اوایل دهه 70 که تازه می خواست رقابت های اروپایی به رقابتی مهم تبدیل شود و تیم ها آن را جدی بگیرند منچستر سیتی وارد بحران مالی شد و مجبور به فروش بازیکنان خوب خود گردید. کلید بحران مالی و افت منچستر سیتی بعد از سال 1968 و بعد از قهرمانی مقتدرانه ی خود در لیگ کلید خورد.

 

در آن سال سیتیزن ها بالاتر از همشهری خود منچستر یونایتد عنوان قهرمانی لیگ انگلستان را به دست آوردند آن نیز در حالی که همان فصل منچستر یونایتد قهرمان اروپا شد!

 

تضعیف منچستر سیتی و بحران مالی در این تیم سبب گردید تا سیتیزن ها که به عنوان قهرمان انگلیس از مدعیان اصلی جام قهرمانان اروپا محسوب می شدند در سال بعد در پلی آف این رقابت ها در مجموع با نتیجه دو بر یک از فنرباغچه ببازند و در کمال ناباوری و به علت مشکلات درون تیمی، سیتی که سال گذشته بالاتر از قهرمان اروپا در لیگ قرار گرفته بود به دور گروهی این رقابت ها نرسد در صورتی که شاید چنانچه مشکلات این تیم نبود تیم قهرمان سال قبل انگلستان تا مراحل پایانی این رقابت ها نیز پیش میرفت.

 

ولی دوران افت سیتی تازه شروع شده بود. بعد از تمام شدن فصل 70/71 منچستر سیتی تا 5 سال رنگ هیچ جامی را ندید. آن ها در سال 1976 قهرمان جام اتحادیه شدند و آخرین قهرمانی خود پیش از ورود شیخ منصور را به دست آوردند و به دوران افت بلند خود و 35 سال بی جامی وارد شدند.

 

سیتی به دلیل مشکلات مالی پس از دهه ی 70 میلادی و از دست دادن بازیکنان بزرگ خود کم کم به دوران افت وارد شد. همان دوران که کم کم رقابت های اروپایی برای تیم ها در حال اهمیت پیدا کردن بود افت سیتی آغاز شد و این افت باعث حسرت حضور سیتی که در لیگ از قهرمان اروپا بالاتر قرار گرفته بود در جام باشگاه‌های اروپا شد. اگر سهمیه بندی آن زمان جام باشگاه های اروپا مثل حالا بود سیتی قبل از افت حضور زیادی در رقابت های اروپایی داشت و حتی شاید مقام و جایگاهی هم در این جام کسب میکرد.

 

افت سیتی درست همان زمان که فوتبال نگاهی اقتصادی به خود گرفت و با ورود گسترده ی مطبوعات به سرعت در جهان محبوب گردید، شروع شد و شاید به علت اینکه افت سیتی همزمان با دوران فراگیری فوتبال در جهان بود این چنان کم توجهی به این تیم صورت میگیرد، پیش از این شاید خیلی ها به وارد شدن مالک ثروتمند اماراتی به منچستر سیتی به چشم خوبی نگاه نکنند ولی با توجه به گذشته ی سیتی و مشکلات مالی که روزگاری گریبان این تیم را گرفت، و این تیم را از سطح اول انگلستان و جهان جدا کرد طرفداران منچسترسیتی بیش از هر تیم دیگر حق داشتن چنین ثروتی را برای تیم خود داشته باشند.

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,دوران افت منچسترسیتی

باشگاه فوتبال منچستر سیتی

 

برگشت به اوج بعد از سقوط

بعد از آنكه جو مرسر در سال 1965 به عنوان سرمربی منصوب شد ، این باشگاه وارد شرایط جدیدی گردید. در طول شش سال مسئولیت خود ، سیتی عنوان قهرمانی لیگ دسته اول ، یک جام برندگان را از آن خود کرد. این مربی نجات بخش تیم سیتی بود . تیمی که تقریبا منحل شده بود و به دسته های پایین تر افت کرده بود ، با این مربی مجددا پا گرفت .

 

سیتی در لیگ جزیره 

برگشت به فوتبال برتر انگلیس در فصل 1998-99 رخ داد. بعد از بازی بی نظیر پلی آف در برابر گیلینگام ، سیتی موفق شد از لیگ دسته دوم به لیگ دسته نخست صعود کند. این تیم موفق شد مستقیماً از لیگ دسته یک به لیگ برتر برود . شاید بتوان گفت آغاز تاریخ این باشگاه بعد از صعود به لیگ جزیره رخ داد. در سال 2003 ورزشگاه این تیم عوض شد.

 

ورزشگاه اتحاد استادیوم جدید این تیم شد. افتخارات این تیم پس از صعود به لیگ جزیره قابل مقایسه با گذشته نبود. 

 

شيخ منصور آل نهيان 

یکی از رخدادهای مهم در طول تاریخ سیتی مالکیت شیخ منصور فرد اماراتی می باشد . او یکی از ثروتمند ترین شخصدر امارات میباشد و هزینه های بسیاری را در فوتبال کرده است . وی خرید های خیلی بزرگی برای سیتی انجام داده است. خرید دیبروینه ، داوید سیلوا ، سرخیو آگوئرو و …. شاید بزرگ ترین و موق ترین خرید وی گوادیولا باشد. این مربی با خود خوشبختی را به سیتی آورده است . به نظر پول زیاد و سرمایه گذاری در فوتبال خوب جواب میدهد. چنانچه فردی معتقد باشد که فوتبال با پول جلو نمیرود، بهتر است تیم سیتی را به آنها نشان دهید.

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,اسطوره‌های باشگاه منچسترسیتی

دوران افت منچسترسیتی

 

اسطوره‌های باشگاه منچسترسیتی

- بیلی مردیث ۱۸۹۴–۱۹۰۶، ۱۹۲۱–۱۹۲۴

- تامی جانسون ۱۹۲۰–۱۹۳۰

- اریک بروک ۱۹۲۸–۱۹۳۹

- فرانک سویفت ۱۹۳۳–۱۹۴۹

- پیتر دورتی ۱۹۳۶–۱۹۳۹

- برت تراوتمن ۱۹۴۹–۱۹۶۴

- کن بارنز ۱۹۵۰–۱۹۶۱

- آلن اوکس ۱۹۵۹–۱۹۷۶

- نیل یانگ ۱۹۶۱–۱۹۷۲

- مایک سامربی ۱۹۶۵–۱۹۷۵

- کالین بل ۱۹۶۶–۱۹۷۹

- تونی بوک ۱۹۶۶–۱۹۷۴

- فرانسیس لی ۱۹۶۷–۱۹۷۴

- شان گاتر ۱۹۹۸–۲۰۰۳

- شان رایت-فیلیپس ۱۹۹۹–۲۰۰۵، ۲۰۰۸–۲۰۱۱

- ریچارد دان ۲۰۰۰–۲۰۰۹

- استیون آیرلند ۲۰۰۵–۲۰۱۰

- میکا ریچاردز ۲۰۰۵–۲۰۱۵

- دیتمار هامان ۲۰۰۶–۲۰۰۹

جو هارت ۲۰۰۶–۲۰۱۸

- بنجانی واروواری ۲۰۰۸–۲۰۱۰

- پابلو سابالتا ۲۰۰۸–۲۰۱۷

- وینسنت کمپانی ۲۰۰۸–۲۰۱۹

- کریگ بلامی ۲۰۰۹–۲۰۱۱

- نایجل دی یانگ ۲۰۰۹–۲۰۱۲

- کولو توره ۲۰۰۹–۲۰۱۳

- جولیان لسکات ۲۰۰۹–۲۰۱۴

- ماریو بالوتلی ۲۰۱۰–۲۰۱۳

- جیمز میلنر ۲۰۱۰–۲۰۱۵

- یحیی توره ۲۰۱۰–۲۰۱۸

- داوید سیلوا ۲۰۱۰–

- کوستل پانتیلیمون ۲۰۱۱–۲۰۱۴

- گائل کلیشی ۲۰۱۱–۲۰۱۷

- سمیر نصری ۲۰۱۱–۲۰۱۷

- سرخیو آگوئرو ۲۰۱۱–

- فرناندینیو ۲۰۱۳–

- کوین دی بروینه ۲۰۱۵–

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,افتخارات منچسترسیتی

اسطوره‌های باشگاه منچسترسیتی

 

افتخارات منچسترسیتی 

لیگ انگلستان

- قهرمان (۳ بار):۱۹۳۷–۱۹۳۶، ۱۹۶۸–۱۹۶۷، ۲۰۱۱-۲۰۱۲

- نایب قهرمان(۳بار):۱۹۰۳–۱۹۰۴، ۱۹۲۱–۱۹۲۰ ،۱۹۷۷–۱۹۷۶

 

جام حذفی فوتبال انگلیس

- قهرمان (۵بار):۱۹۰۴،۱۹۳۴،۱۹۵۶،۱۹۶۹،۲۰۱۱

- نایب قهرمان(۳بار):۱۹۲۶،۱۹۳۳،۱۹۵۵،۱۹۸۱

 

کارلینگ کاپ

- قهرمان(۲بار): ۱۹۷۰،۱۹۷۶

- نایب قهرمان(۱بار): ۱۹۷۴

 

جام در جام اروپا

- قهرمان(۱بار): ۱۹۷۰–۱۹۶۹

- فول ممبرز کاپ

- قهرمان(۱بار) :۱۹۸۶

 

جام خیریه انگلیس

- قهرمان(۳بار): ۱۹۳۷،۱۹۶۸،۱۹۷۲

- نایب قهرمان(۵بار):۱۹۳۴،۱۹۵۶،۲۰۱۱،۱۹۶۹

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,همه چیز درباره منچسترسیتی

افتخارات منچسترسیتی

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,باشگاه فوتبال منچستر سیتی

همه چیز درباره منچسترسیتی

 

منچسترسیتی,تاریخچه منچسترسیتی,تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر سیتی

تاریخچه باشگاه فوتبال منچستر سیتی

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------