معرفی باشگاه فولاد خوزستان ملقب به فولاد مردان



باشگاه فوتبال فولاد خوزستان, رنگ لباس باشگاه فولاد خوزستان

 باشگاه فوتبال فولاد خوزستان

 

آکادمی فوتبال باشگاه فولاد خوزستان

باشگاه فولاد خوزستان ملقب به فولاد مردان یکی از باشگاه های مطرح فوتبال ایران در لیگ برتر خلیج فارس با مالکیت شرکت فولاد خوزستان است. در این مطلب از بیتوته شما را با این باشگاه آشنا می کنیم.

باشگاه فوتبال فولاد خوزستان (Foolad FC ) ملقب به فولاد مردان در اسفند 1349 در شهر اصفهان پایه گذاری شد و در لیگ برتر خلیج فارس حضور دارد. 

مالک باشگاه ، شرکت فولاد خوزستان است. مسابقات خانگی باشگاه فوتبال فولاد خوزستان در ورزشگاه اختصاصی فولاد آرنا با ظرفیت 30 هزار و 655 نفر برگزار می شود. 

 

پرتماشاچی ترین بازی خانگی فولاد ، در فصل 92 – 93 در بازی برگشت در مقابل استقلال تهران رقم خورد که 49500 نفر برای تماشای بازی به ورزشگاه غدیر اهواز رفته بودند. 

آکادمی باشگاه فولاد خوزستان به عنوان مهم ترین آکادمی کشف و پرورش استعددهای فوتبال در جنوب و غرب ایران شناخته می شود که فوتبالیست های متعددی را برای لیگ برتر و تیم ملی فوتبال ایران پرورش داده است. 

 

برجسته ترین استعدادهای کشف شده توسط آکادمی فولاد خوزستان عبارتند از : 

ایمان مبعلی ، علی بداوی ، حسین کعبی ، ابراهیم میرزا پور، جلال کاملی مفرد ، بختیار رحمانی ، پژمان منتظری ، آرش افشین ، اسماعیل شریفات ، محمد علوی ، مهرداد جماعتی و کاوه رضایی.

 

باشگاه فوتبال فولاد خوزستان با دو قهرمانی لیگ برتر ، یک قهرمانی جام حذفی ، یک قهرمانی سوپرجام و دو نایب قرهمانی جام حذفی یکی از پرافتخارترین تیم های فوتبال ایران به حساب می آید. 

دو بازیکن باشگاه فوتبال فولاد ، رضا نوروزی و شیمبا به عنوان آقای گل لیگ برتر فوتبال ایران شناخته می شوند. 

 

باشگاه فولاد خوزستان در رتبه بندی جهانی سال 2014 میلادی که توسط فدراسیون بین المللی تاریخ و آمار فوتبال انجام شد ، در رتبه 185 جهان به عنوان برترین تیم ایرانی در قاره آسیا قرار گرفت. 

 

رنگ لباس باشگاه فولاد خوزستان

رنگ های استفاده شده در لباس بازیکنان تیم باشگاه فولاد خوزستان در ابتدا برگرفته از نماد باشگاه ، قرمز ، زرد ، سیاه و نارنجی بود ولی امروزه اثری از رنگ نارنجی در لباس تیم نیست و رنگ سفید جایگزین آن شده است.

 

در حال حاضر فولاد  با لباس قرمز با جزئیات زرد (لباس اول در بازی های خانگی) و لباس سیاه با جزئیات قرمز ( لباس دوم در بازیهای مهمان ) و لباس سفید با جزئیات قرمز (لباس سوم)  به میدان می رود و توسط جراید ورزشی لقب سرخ پوشان اهوازی را گرفته است. 

 

 باشگاه فوتبال فولاد خوزستان, باشگاه فولاد خوزستان نونهالان, باشگاه فولاد خوزستان

ورزشگاه باشگاه فوتبال خوزستان

 

ورزشگاه خانگی باشگاه فولاد خوزستان

استادیوم فولاد آرنا در سال 1397 به صورت رسمی به عنوان استادیوم اختصاصی باشگاه فولاد خوزستان افتتاح گردید. استادیوم فولاد آرنا در زمان افتتاح مدرن ترین ورزشگاه ایران لقب گرفت . در این ورزشگاه ، پیست تارتان (پیست دویدن) وجود ندارد و گر ها به بازیکنان نزدیک تر هستند.

 

چمن استفاده شده در این ورزشگاه جزو مرغوبترین چمن های دنیا با  بهترین کیفیت و استاندارد جهانی است. 

سکوهای ورزشگاه فولاد خوزستان هر کدام با قوس مخصوصی ساخته شده اند که در کمتر ورزشگاهی در دنیا به چشم می خورد.

 

جایگاه سازی تماشاگران در این ورزشگاه کاملا حرفه ای و با تبعیت از جایگاه سازی ورزشگاه های اروپایی ساخته شده است. 

کامل ترین سازده سقفی در این ورزشگاه ساخته شده تا کمتری مجاورت با آفتاب وجود داشته باشد. پروژکتورهای ورزشگاه روی لبه های سقف به کار گرفته شده اند و نورشان معادل 2800 لوکس است که به عنوان بهترین نورافکن ها در ایران شناخته می شوند. 

 

استادیوم فولاد آرنا در زمینی به مساحت 22 هکتار با هزینه 150 میلیارد تومانی (بدون در نظر گرفتن پارکینگ اختصاصی ، جاده های دسترسی ، استخر ، زمین های تمرین و سالن تکنیک) بنا شده است.

 

این روزشگاه علاوه بر زمین اصلی دارای 3 زمین چمن طبیعی برای تمرین با نور کافی حتی برای تمرین در شب است. 

 ورزشگاه فولاد آرنا در نظرسنجی یک وبسایت خارجی در بین 27 ورزشگاه زیبای ساخته شده در سال 2018 میلادی انتخاب شد. 

سایر امکانات ورزشگاه فولاد آرنا عبارتند از : 

 

اخبار باشگاه فولاد خوزستان, مدیر عامل باشگاه فولاد خوزستان, ارم باشگاه فولاد خوزستان

امکانات باشگاه فوتبال خوزستان

 

- استخر سرپوشیده به مساحت 3 هزار متر مربع برای کمک به ریکاوری ورزشکاران بعد از مسابقه 

- سالن سرپوشیده به مساحت 3900 متر مربع برای تمرین تکنیک های فوتبال به دور از هوای گرم خوزستان 

- سالن اجتماعات با ظرفیت 180 نفر

- سالن های رختکن مجزا مجهز به دوش

- سرویس های بهداشتی 

- جکوزی ، سونای بخار و سونای خشک 

- بهداری مجهز با مساحت 400 متر مربع

- بخش مجهز رادیولوژی 

- جایگاه VIP

- رستوران با مساحت 75 متر مربع

- جایگاه ویژه خبرنگاران

- اتاق های متعدد برای داوران ، تیم ها و مسئولان برای استفاده همزمان بیش از دو تیم 

 

آکادمی باشگاه فولاد خوزستان

در سال 1379 آکادمی باشگاه فولاد خوزستان برای کشف و پرورش جوانان مستعد خوزستانی تاسیس شد و با بیش از 400 بازیکن و 34 مربی در رده های مختلف پایه در حال فعالیت است و از معدود باشگاه فوتبال ایرانی است که در تمام رده های سنی پایه (نونهالان ، نوجوانان ، جوانان) حضوری جدی دارد. 

باشگاه فوتبال خوزستان بیش از 30 درصد بودجه سالانه خود را به آکادمی فوتبالش اختصاص داده و از این نظر برترین باشگاه ایران محسوب می شود. 

 

تاریخچه باشگاه فولاد خوزستان

در سال 1349  تیم فوتبال فولاد خوزستان  با ترکیبی از کارگران شرکت فولاد خوزستان ، فعالیتش را از لیگ دسته چهارم اهواز شروع کرد ولی سیر پیرشرفت وحرفه ای شدن بسیار کندی را پشت سر گذاشت. 

 

در سال 1370 موفق به  کسب مقام قهرمانی در بین تیم های اهوازی شد و سیر حرفه ای شدن و پیشرفتش سرعت بیشتری گرفت. 

 

در سال 1372 باشگاه فولاد خوزستان به لیگ دسته دوم خوزستان صعود کرد و در اولین فصل حضورش توانست عنوان قهرمانی را بدست آورده و به لیگ دسته اول خوزستان راه پیدا کند . 

 

در سال 1374 در اولین فصل حضورش به قهرمانی لیگ دسته اول خوزستان رسید و مجوز حضور در لیگ دسته چهارم ایران را بدست آورد. در همین سال شرکت فولاد خوزستان ، مالک باشگاه ، به منظور ارتقا دو پله ای سطح تیم فولاد ، پروانه تیم پرطرفدار و مردمی جنوب اهواز را که مشکلات عدیده مالی داشت و به لیگ دسته دوم فوتبال ایران سقوط کرده بود ، خریداری کرد و تیمش را به جای حضور در لیگ دسته چهارم ایران وارد لیگ دسته دوم ایران یا همان لیگ آزادگان کرد.  

 

در سال 1375 فولاد خوزستان در دومین سال حضورش در لیگ دسته دوم ایران با مربیگری همایون شاهرخی موفق به کسب مقام نایب قهرمانی لیگ آزادگان شد و به لیگ اول فوتبال ایران راه پیدا کرد و برای خوزستان افتخار افرین شد. 4 سال بعد در اولین دوره لیگ برتر خلیج فارس با مربیگری بگوویچ به مقام سوم دست پیدا کرد. 

 

در سال 1384 با مربیگری ملادن فرانچیچ و با حضور بازکینانی خوش نام از جمله  ایمان مبعلی ، جلال کاملی مفرد ، ناجی بداوی،  سید محمد علوی ، پژمان منتظری ، ابراهیم میرزاپور و غیره  با شکست تیم های بزرگی از جمله استقلال و پرسپولیس در هر بازی رفت و برگشت به عنوان قهرمانی لیگ برتر باشگاه های ایران رسید و مجوز ورود با لیگ قهرمانان آسیا را بدست آورد . 

 

در سال 1385 با تصویب قانون کاهش بودجه باشگاه های صنعتی ، بازکنان نامدار فولاد ، تیم را ترک کردند و روند نزولی تیم شروع شد. هم زمانی تعمیرات ورزشگاه تختی که اغلب بازی های فولاد در آن انجام می شد ، لطمات زیادی به این تیم وارد کرد و نتوانست حضور موفقی در لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد و در نهایت به مقام هشتم لیگ ایران و جایگاه چهارم لیگ قهرمانان آسیا رسید. 

 

نقل و انتقالات فولاد خوزستان, تیم فولاد خوزستان, باشگاه فوتبال فولاد خوزستان

تاریخچه باشگاه فوتبال خوزستان

 

در سال 1386 به این دلیل که شرکت فولاد خوزستان متهم به صرف بودجه غیرم جاز ورزشی شده بود ، مشکلات مالی تیم فولاد خوزستان ادامه پیدا کرد و به رتبه 15 لیگ دسته اول سقوط کرد. 

 

در فصل 1387 – 1388 دوباره  به لیگ برتر بازگشت . در پایان لیگ هشتم باو جودی که مجید جلالی نتایج خوبی با تیم فولاد کسب کرده بود ، لوکا بوچاچیچ به عنوان سرمربی جدید برای لیگ نهم معرفی شد ولی نتوانست نتایج خوبی بدست آورد و در  پایان هفته هشتم تیم فولاد با 4 امتیاز در انتهای جدول رده بندی قرار گرفت و به همین دلی بوچاچیچ از تیم استعفا داد و دوباره مجید جلالی هدایت تیم فولاد را بدست گرفت و سه فصل پشت سر هم در مقام سرمربی تیم فولاد ابقا شد. 

 

در سال 1390 – 1391  در حالی که فولاد با کسب نتایج قابل قبول تا هفته بیست و پنجم در رتبه ششم جدول لیگ برتر قرار داشت ولی در ادامه مسابقات نتوانست نتیجه خوبی بگیرد و بدون رسیدن به پیروزی با رتبه چهاردهم ، فصل را به پایان رسیان و در نتیجه فرکی جای جلالی را گرفت . 

 

در سال 1393 ، تیم فولاد با مربی گری حسین فرکی توانست برای بار دوم قهرمان لیگ برتر ایران شود.

 

در سال 1399 – 1400 فولاد خوزستان با مربیگری جواد نکونام تبدیل به تیمی متفاوت شد و توانست سهمیه بازی های آسیایی را بدست آورد . فولاد خوزستان با شکست تیم سپاهان و استقلال به قهرمانی جام حذفی برسد و برای پنجمین بار به بازیهای آسیایی صعود کند. 

در سال 1400 باشگاه فولاد خوزستان با مربیگری نکونام با نتیجه 1 – 0 در مقابل پرسپولیس تهران پیروز شد و با تک گل موسی کولیبالی در دقیقه 18  برای اولین بار به قهرمانی سوپر جام رسید. 

 

شماره 12 تیم فولاد خوزستان ، هواداران تیم هستند

در  سال 1398 به درخواست محمد حسین ابن قاسم ، سرپرست تیم و با تصمیم هیئت مدیره باشگاه قرار شد شماره 12 تیم فولاد خوزستان متعلق به هواداران تیم باشد و هیچ بازیکنی پیراهن شماره 12 نپوشد. 

 

سال 1398 در جریان نقل و انتقالات نیم فصل با کشمکش فراوان مدیر باشگاه سعید آذری در اقدامی عجیب شماره 12 را به پاتوسی ، بازیکن جدید فولاد داد که اقدامش با واکنش زیادی دربین هواداران و رسانه ها روبرو شد که منجر به برکناری سعید آذری و جایگزینی حمید رضا گرشاسپی در تابستان 1400 شد و دوباره شماره 12 تیم فولاد خوزستان به هواداران تیم به عنوان یار دوازدهم فولاد اختصاص پیدا کرد.

 

باشگاه فولاد خوزستان نونهالان, باشگاه فولاد خوزستان, سایت باشگاه فولاد خوزستان

رکوردهای باشگاه فوتبال خوزستان

 

رکوردهای درون باشگاهی فولاد خوزستان

بهترین گلزنان تاریخ باشگاه فولاد خوزستان : شیمبا (٧۶ گل) ، ساسان انصاری ( ٣٩ گل ) ، رضا نوروزی (٣۶  گل )

بیشترین بازی : جلال کاملی مفرد (۲۷۰ بازی)

بیشترین گل زده : شیمبا (۷۶ گل)

بیشترین پاس گل : بختیار رحمانی (۳۵ پاس گل)

بیشترین گل زده در یک بازی : رضا نوروزی (۵ گل)

بیشترین هت‌تریک : ساسان انصاری (۳ بار)

بیشترین حفظ دروازه : ابراهیم میرزاپور ( ۴۶۱  دقیقه)

پرگل ‌ترین بازی : سایپا البرز ۵ – ۵  فولاد  در فصل ۹۰ –  ۸۹

بهترین پیروزی خانگی : فولاد  ۶ – ۰  پیکان قزوین در فصل ۹۰– ۸۹

بهترین پیروزی خارج از خانه : شهرداری یزد  ۰ – ۶  فولاد  در فصل ۸۷ – ۸۶ 

بدترین شکست خانگی : فولاد  ۰ – ۴  مس کرمان  در فصل ۸۹ – ۸۸    

بدترین شکست خارج  از خانه : پاس تهران  ۷ – ۱  فولاد  در فصل ۸۵ –۸۴  

بیشترین گل زده در یک فصل : ۵۸ گل  در فصل  ۹۰– ۸۹ 

کمترین گل زده در یک فصل  : ۲۴ گل  در فصل ۸۶ –۸۵ 

بیشترین گل خورده در یک فصل  : ۴۱ گل  در دو فصل ۸۵ – ۸۴ و ۸۸ –۸۷  

کمترین گل خورده در یک فصل  : ۱۵ گل در فصل ۸۷ –۸۶  

 

 باشگاه فولاد خوزستان نونهالان, باشگاه فولاد خوزستان, سایت باشگاه فولاد خوزستان

افتخارات باشگاه فوتبال خوزستان

 

افتخارات باشگاه فولاد خوزستان 

1372 : نایب قهرمانی جام حذفی ایران

1375 – 1376 : نایب قهرمانی لیگ دسته دوم ایران

1380 – 1381 : مقام سوم لیگ برتر ایران

1382 – 1383 : مقام سوم لیگ برتر ایران

1383 – 1384 : قهرمانی لیگ برتر ایران

1384 : نایب قهرمانی سوپرجام ایران

1392 – 1393 : قهرمانی لیگ برتر ایران

1398 – 1399 : مقام سوم لیگ برتر ایران

1399 – 1400 : قهرمانی جام حذفی ایران

1400 : قهرمانی سوپر جام ایران

 

گردآوری : بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------