ورزش پرش ارتفاع



پرش ارتفاع,ورزش پرش ارتفاع,تاریخچه ورزش پرش ارتفاع

ورزش پرش ارتفاع

 

پرش ارتفاع یکی از رشته های ورزش دو و میدانی است که در آن ورزشکاران باید از روی یک میله افقی که در ارتفاع مشخصی گذاشته شده است، بدون کمک گرفتن از هر گونه وسیله ای پرش کنند. این ورزش از زمان بازي های المپیک یونان باستان وجود دارد. در طول قرن ها ورزشکاران با بهبود تکنیک ها، این ورزش را به صورت امروزی درآورده اند.

در گذشته از تکنیک های مختلفی برای پرش ارتفاع استفاده می شود ولی امروزه در سطح نخست پرش ارتفاع تنها ازطریق فازبری استفاده می کنند که دیک فازبری در المپیک ۱۹۶۸ مکزیکوسیتی برای اولین بار آنرا بکار گرفت.

 

خاویر سوتومایور از کوبا رکورددار فعلی مردان با پرشی به ارتفاع ۲٫۴۵ متر( سال ۱۹۹۳) و استفکا کوستادینوا از بلغارستان رکورددار پرش ارتفاع زنان با پرشی به ميزان ۲ متر و ۹ سانتیمتر در سال ۱۹۸۷ است.

 

پرش ارتفاع,ورزش پرش ارتفاع,تاریخچه ورزش پرش ارتفاع

تاریخچه ورزش پرش ارتفاع

 

تاریخچه ورزش پرش ارتفاع

در ابتدای قرن نوزدهم، رقابت های پرش ارتفاع در اسکاتلند شهرت پیدا کرد. ولی پیوستن این رشته ورزشی به رقابت های مدرن المپیک تا سال 1896 طول کشید. پرش ارتفاع جزء ورزش هایی است که در طول تاریخ از نظر تکنیک پرش دچار تغییرات زيادي شده است. تکنیک های استرادل( Straddle)، چرخش غربی( Western Roll)، و قیچی شرقی( Eastern cut- off) در گذشته به وسیله ورزشکاران پرش ارتفاع استفاده می شده است.

 

ولی امروزه، از تکنیک پرش فاسبوری که با خم شدن کمر نسبت به میله و پرش هم زمان با پشت کردن به آن، و با ابداع فوم های محافظ برای فرود امدن امکان پذیر است، استفاده می شود. شیوه فاسبوری در ابتدای 1960 شناخته شد و به وسیله ابداع کننده این تکنیک، دیک فاسبوری، در بازي های المپیک 1968 شهرت زيادي پیدا کرد.

 

پرش ارتفاع,ورزش پرش ارتفاع,تاریخچه ورزش پرش ارتفاع

قوانین ورزش پرش ارتفاع

 

قوانین ورزش پرش ارتفاع

- ورزشکار باید با یک پا پرش را انجام دهد.

- هر ورزشکار سه بار برای عبور از مانع زمان دارد و درصورتی که در هر سه نوبت اشتباه کند از مسابقه حذف خواهد شد.

- ورزشکاری مقام نخست را به دست می آورد که از بیش ترین ارتفاع پرش نماید. چنانچه دو یا چند نفر از یک ارتفاع پرش نمایند ورزشکاری اول می شود که کمترین تعداد پرش را داشته باشد و در مرحله بعدی کمترین اشتباه را کرده باشد. در صورت تساوی دوباره پرش صورت گیرد تا در پایان نفر برتر معلوم شود.

- مقدار بالا بردن میله پرش ارتفاع بعد از تکمیل هر دور نباید کم تر از ۲ سانتی متر باشد. مگر آنکه یک شرکت کننده باقی بماند.

 

پرش ارتفاع,ورزش پرش ارتفاع,تاریخچه ورزش پرش ارتفاع

رکورد جهانی پرش ارتفاع

 

رکوردهای جهانی و المپیک پرش ارتفاع

مردان جهانی

خاویر سوتومایور 2.45

 

المپیک

چارلز اوستین 2.39

 

زنان جهانی

استفکا کستادینوا 2.09

 

المپیک

یلنا اسلِسارنکو 2.06

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------