آشنایی با ورزش راکت بال و تفاوت آن با اسکواش



راکت بال,ورزش راکت بال,رشته ورزشی راکت بال

راکت بال

 

راکت بال و اسکواش دو ورزش معروف هستند که هر دو در فضای داخلی و در اتاق های بسته با راکت و توپی کوچک همراه با تماشاگران دور تا دور فضای بسته بازی می شوند. در حقیقت شباهت های بین این دو ورزش آنقدر زیاد است که خیلی ها معتقند این دو نباید به عنوان دو ورزش جداگانه شناخته شوند. با وجود این شباهت ها، تفاوت هایی بین این دو ورزش وجود دارد. با بیتوته همراه باشید تا با ورزش راکت بال و تفاوت آن با اسکواش آشنا شوید.

راکت بال

راکت بال ورزشی است که در فضایی بسته و با استفاده از یک دسته‌ی راکت و توپ‌های مخصوص انجام می‌شود.

 

تاریخچه راکت‌بال

تاریخچه راکت‌بال در آمریکا رقم خورد و دهه 60-70 میلادی بود که به بریتانیا آمد. اما ورژن بریتانیایی و آمریکایی مقداری با هم متفاوت هستند. این ورزش به این دلیل معرفی شده بود که ورزش اسکواش بیشتر مطرح شود از سوی دیگر کسانی که سنشان بالا می‌رفت و نمی‌توانستند اسکواش بازی کنند، راکت‌بال راحت‌تر بود و آن را انتخاب می‌کردند.

 

زمین راکت بال

راکت بال ورزشی است که داخل فضای داخلی با درهای بسته و استفاده از راکت و یک توپ توخالی پلاستیکی بازی می شود. این اتاق بسته، کورت نام دارد و در کورت بر خلاف بدمینتون و یا تنیس هیچ توری برای جداکردن زمین دو یازیکن وجود ندارد.

 

در راکت بال تمام سطح زمین به جز منطقه‌ی ممنوعه می تواند مورد ضربه قرار بگیرد. کورت مستطیل شکل است و ۱۲٫۲۰ متر طول ، ۶ متر عرض و ۶ متر ارتفاع دارد.  یک خط سرویس در فاصله ی ۴٫۵ متری از دیوار قرار دارد.

 

نحوه بازی در راکت بال

بازیکنان باید برای سرویس زدن پشت خط سرویس بایستند. توپ باید به زمین و سپس به دیوار روبرویی برخورد کند. سپس حریف باید با استفاده از راکت خود به توپ بازگشتی ضربه بزند. هر بار که توپ قبل از ضربه ی بازیکن دو بار به زمین برخورد کند، ان بازیکن یک امتیاز را از دست می دهد.  در راکت بال مانند تنیس بازیکن می تواند دو ضربه سرویس داشته باشد اما در اسکواش هر بازیکن فقط یکبار می تواند سرویس بزند.

 

قوانین بازی، مسابقات و امتیازدهی

 قبل از شروع بازی داوران ۵ دقیقه تایم برای گرم کردن بازیکنان به آن ها می دهند. فردی که در ابتدا حق زدن سرویس را دارد می تواند سمت زمین مورد نظر خود را برای زدن سرویس انتخاب کند و اگر با ادامه دادن بازی امتیاز را بدست آورد، در ادامه برای سرویس دوباره باید سمت زمین خود را عوض کند.

 

راکت بال در دو بازی ۱۵ امتیازی انجام می شود و اگر بعد از این دو بازی دو بازیکن مساوی بودند، بازی سوم یا ۱۱ امتیاز انجام می شود و بازیکنی که دو بازی برنده شده باشد برنده ی کل مسابقه می شود. بازیکن سرویس زننده با استفاده از سکه انداختن و یا چرخاندن راکت، تعیین می شود.

 

در آغاز هر بازی، پس از بردنسرو، يک بازيکن محل سرو از هر دو منطقه سرو را انتخاب می کند و پس از آن تا زمانی که او امتياز بدست می‌آوردتعويض می شود. با اين حال اگر سرور در محل سرويس يک خطايی انجام دهد که منظور نشود، و يا ترتيب امتيازات متوقف شود، او در از همان محل اوليه بايد سرو را بزند.

 

اگر سرور از محل اشتباه سرويس را اجرا کنيد جريمه ای نحواهد شداما شمارش و سرويس از زمانی که در محل درست زده شود محاسبه می شود،مگر اينکه طرف مقابل نخواهد توپ را بگيرد و درخواست کند که سرو از محل ديگر زده شود.

راکتبال,ورزش راکتبال,تاریخچه ورزش راکت بال

قوانین بازی راکت بال

 

خطاها در بازی راکت بال

- اگر در زمان ضربه زدن به توپ سرور نتواند حداقل يک پای خود را در تماس با کف در محل سرويس نگهدارد، و هيچ بخشی از آن پا به خط اطراف محل سرويس تماس نداشته باشد.

 

- اگر توپ در روي کف زمين بالا نيايد و جهشي نداشته باشد. هر ترکيبي از خطاها در طول سرويسبه عنوان خطا منظور مي گردد.

 

- اگر توپي، سرو شده است، ديوار پشت را قبل از تماس با کف لمس کند. ممکن است ديوار اطراف راپيش از تماس با کف لمس کند. توپي که ديوار پشتی و کف را به طور همزمان لمس کند يک سرويس خوب است.

 

- اگر توپ، پس از سرو شدن، اول کف زمين را در يا خارج از خطوط زمين بازي کوتاه و يا نيم مرز کوارتر پشت زمين بازي طبق قانون 4 (c) لمس کند.

 

در این موارد خطاها برای حریف امتیاز ثبت می‌شود

- اگر دو خطای متوالی انجام شود.

 

- اگر توپ به ديوار، قبل از اينکه توسط سرور ضربه بخورد لمس شود، و يا اگر سرور نتواند به توپ پس از آن بالا آمدضربه بزند و يا دوبار اقدام به زدن کند.

 

- اگر توپ بر روي يا زير تين، يا خارج، و يا در مقابل هر بخشي از زمين بازي قبل از ديواره جلويي سرو شده باشد.

 

- اگر توپ، قبل از آنکه دو بار بر روي کف زمين جهش داشته باشد و يا توسط حريف زده شود، به سرور، لباس و يا راکت او برخورد داشته باشد.

 

نکات مهم درباره‌ی ورزش راکت بال

• ورزش راکت بال علاوه بر کالری سوزی بالایی که دارد و می تواند به حفظ تناسب اندام کمک کند باعث بالارفتن سرعت و سرعت عکس العمل بیشتر، بالارفتن انعطاف مفاصل بدن، تقویت استقامت قلبی عروقی و عضلات بدن و... دیگر اثرات مثبت بر جسم و ذهن فرد شود.

 

• به دلیل سرعت بالای این بازی که آن را به یک رشته ورزشی جذاب تبدیل کرده است باید نکاتی را برای جلوگیری از آسیب های احتمالی رعایت کرد. به دلیل جابه جایی های فراوان و بالارفتن ضربان قلب در این رشته، افرادی که در سنین بالا(۴۰ سال به بالا) قصد فعالیت در این رشته رادارند باید حتما تست های پزشکی را انجام دهند و در صورت تایید پزشک وارد این رشته شوند. هم چنین افرادی که از بازی کردن و یا ماندن در فضاهای بسته، احساس ناراحتی و ترس دارند، نباید در این رشته ها فعالیت داشته باشند.

 

• این نکته را نیز به یاد داشته باشید که انتخاب تجهیزات نامناسب در هر ورزشی می تواند از عوامل اولیه و مهم آسیب دیدگی ها باشد پس حتما موقع انتخاب و خرید تجهیزات دقت کافی را داشته باشید و بخاطر سلامتی بدن خود، بهترین آن را از فروشگاه های معتبر تهیه کنید. به دلیل به کارگرفتن اندام های فوقانی مانند شانه،کتف، آرنج در این رشته و ضربات متعددی که با یک دست برتر توسط بازیکنان زده می شود.

 

• ذکر این نکته مهم لازم است که مربیان برای جلوگیری از آسیب ها و ناهنجاری هایی که به واسطه فعالیت در رشته های ورزشی بوجود می آید، تمرینات اصلاحی را انجام دهند. به طور مثال مربیان باید علاوه بر تقویت دست برتر بازیکن که در تمرینات و مسابقات از آن استفاده می کند، باید در تمرینات نیز بازیکن را مجبور به بازی با دست غیر برتر کنند تا از ناهنجاری های بدنی در این رشته مانند شانه نابرابر جلوگیری شود.

 

 

گردآوری: بخش ورزش بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------