کشتی آزاد چیست و شامل چه مقرراتی میشود؟



نتایج کشتی آزاد, کشتی آزاد, جام جهانی کشتی آزاد

مسابقات کشتی آزاد

 

کشتی یکی از قدیمی ترین و فراگیرترین ورزش های دنیا است و احتمالا در دوران ماقبل تاریخ با تغيير شکل در جنگ های تن به تن و جایگزین کردن مرگ یا صدمات شدید با یک پیروزی نمادین ایجاد شده است.

شواهد بسياري از حضور کشتی در تمامی تمدّن های اغازین بشری وجود دارد . اما بار اول در یونان باستان به یک ورزش واقعی تبدیل و در سال ۷۰۴ پ. م وارد المپیک شد، در المپیک باستان قهرمان کشتی بعد از قهرمان پرتاب دیسک مهم ترين پهلوان یونان محسوب ميشد ، داستان رقابت اودیسه و آژاکس که هومر در ایلیاد روایت کرده است از قدیمی ترین و باشکوه ترین داستان های مربوط به کشتی است.

 

کشتی ازاد یکی از شیوه های کشتي گرفتن است که در سراسر دنیا تمرین ميشود و بهمراه کشتی فرنگی یکی از دو سبک کشتی است که در بازي های المپیک برپا ميشود .

 

در کشتی ازاد مانند کشتی کچ و کشتی فرنگی هدف اصلی چسباندن شانه رقیب بر تشک است که به پیروزی فوري( ضربه فنی) منجر ميشود و برعکس کشتی فرنگی کشتی گیران اجازه گرفتن پای رقیب و استفاده از پای خود را دارند.

 

مسابقات کشتی ازاد از المپیک ۱۹۰۴ وارد المپیک شد و از المپیک ۲۰۰۴ رقابت های این رشته در بخش زنان هم برپا ميشود .

 

نتایج کشتی آزاد, کشتی آزاد, جام جهانی کشتی آزاد

قوانین کشتی آزاد

 

قوانین کشتی آزاد

بر مبنای قوانین بین المللی هرگونه گرفتن، ضربه زدن و پرتاب کردن آرام رقیب جایز است. ولی هر نوع گرفتنی که زندگی یا سلامتی اعضای رقیب را به خطر بیندازد مثل گرفتن گلو ممنوع است. همچنين استفاده از لگد، مشت، کله زدن و گرفتن دوبنده ممنوع است. نقض قانون منجر به گرفتن اخطار به کشتی گیر ميشود و سه اخطار کشتی گیر را از ادامه رقابت محروم ميکند . در هنگام نقض شدید قوانین، کشتی گیر را میتوان بیدرنگ از مسابقه اخراج کرد.

 

مسابقه ها می بایست روی تشک کشتی که حداقل ۹ متر قطر دارد برپا شود.

 

نتایج کشتی آزاد, کشتی آزاد, جام جهانی کشتی آزاد

آموزش فنون کشتی آزاد

 

وزن ها در کشتی آزاد

 

مردان

گروه های وزنی کشتی تا به حال چند بار تغيير کرده است . از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۳ رقابت های کشتی ازاد[ و فرنگی] مردان در رده سنی بزرگسالان در هفت وزنِ ۵۵ کیلوگرم، ۶۰ کیلوگرم، ۶۶ کیلوگرم، ۷۴ کیلوگرم، ۸۴ کیلوگرم، ۹۶ کیلوگرم و ۱۲۰ کیلوگرم برپا ميشد . در سال ۲۰۱۷ گروه بندی وزنی متفاوتی شامل ۶ وزن المپیکی و ۴ وزن غیر المپیکی در نظر گرفته شد که وزن های کشتی ازاد این چنین است:

 

۵۷ کیلو

۶۱ کیلو( غیر المپیکی)

۶۵ کیلو

۷۰ کیلو( غیر المپیکی)

۷۴ کیلو

۷۹ کیلو( غیر المپیکی)

۸۶ کیلو

۹۲ کیلو( غیر المپیکی)

۹۷ کیلو

۱۲۵ کیلو

 

کشتی ازاد در ردهٔ نونهالان( ۱۴ و ۱۵ سال) در ده وزن از ۲۹ تا ۸۵ کیلو، در ردهٔ نوجوانان( ۱۶ و ۱۷ سال) در ده وزن از ۳۹ تا ۱۰۰ کیلو و در جوانان( ۱۸ تا ۲۰ سال) در ۸ وزن از ۴۶ تا ۱۲۰ کیلوگرم برپا ميشود .

 

نتایج کشتی آزاد, کشتی آزاد, جام جهانی کشتی آزاد

کشتی آزاد

 

زنان

در اوایل و میانه قرن بیستم کشتی بانوان یک شکل قرص و محکم به خود گرفت و تلاش شد تا بعنوان یک پدیده در سرگرمی مطرح شود. در آغاز این ورزش براي بانوان قدری حرکات و مسابقه ها سطح پایینی داشت و فساد زيادي را بهمراه داشت. اما اگر این سطح پائین و فساد و مسایل ديگر تابع این امر را در نظر نگیریم ميشد در بین بانوان خوب در آن مسابقه ها کسانی را یافت که در بهترین سبک خود و حرفه ای بوده اند.

 

پس از گذشت زمان کشتی بانوان به دو گروه اساسی تقسیم شد. گروه نخست به سمت کشتی ای رفت که این روزها بعنوان کشتی کج آن را می شناسیم و گروه ديگر به طرف کشتی ازاد رفت که امروز هم رقابت های آن را در دنیا شاهد هستیم. کشتی ازاد کنونی از رقابت های المپیک قبلی بصورت کاملا حرفه ای پیگیری شد و بانوان دنیا روز به روز در این ورزش قدرتمندتر و حرفه ای تر میشوند و تلاش ميکنند تا ورزش خودشان را مثل کشتی مردان به دنیا ارائه کنند.

 

مسابقه ها کشتی ازاد زنان هم در ۸ وزن شامل ۶ وزن المپیکی و ۲ وزن غیر المپیکی برپا ميشود که دسته های این چنین است:

 

۴۸ کیلو

۵۳ کیلو

۵۵ کیلو( غیر المپیکی)

۵۸ کیلو

۶۰ کیلو( غیر المپیکی)

۶۳ کیلو

۶۹ کیلو

۷۵ کیلو

 

همچنين مسابقات بانوان در رده سنی نونهالان( ۱۴–۱۵ سال) در ۱۰ وزن از ۲۸ تا ۶۲ کیلوگرم، در رده سنی نوجوانان( ۱۶–۱۷ سال) در ۱۰ وزن از ۳۶ تا ۷۰ کیلوگرم، در رده سنی جوانان( ۱۸–۲۰ سال) در ۸ وزن ۴۰ تا ۷۲ کیلوگرم برگزار ميشود .

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------