هندبال ساحلی یکی از انواع هندبال



هندبال ساحلی, هندبال ساحلی چیست, تاریخجه هندبال ساحلی

هندبال ساحلی چیست

 

ورزش هندبال ساحلی

هندبال ساحلی یکی از انواع هندبال است که در ساحل بازی می شود. در این بازی که در دو یا سه ست اجرا می شود. بازیکنان باید توپ را با دست وارد دروازه حریف کنند. بیشتر قوانین این بازی مانند هندبال است. در این بازی گل بازیکن ۱ امتیاز و گل دروازه بان ۲ امتیاز دارد.

هندبال ساحلی

زمین هندبال ساحلی طول ۲۷ متر و عرض ۱۲ متر و دو منطقه ۶ متری برای دروازه‌بان هست. این بازی در دو ست ۱۰ دقیقه ای به صورت جداگانه که هر کدام یک امتیاز است هر تیم که ۲ امتیاز را به دست آورد برنده است. در صورتی که هر تیم یک ست را برد و ۱به۱ مساوی شدند به نبرد تن به تن می‌روند. در این بازی گل بازیکن عادی ۱ امتیاز و گل دروازه‌بان ۲ امتیاز دارد.

 

یک بازیکن وجود دارد که در زمان حمله با دروازبان عوض می‌شود و گل عادی او ۲ امتیاز است. بازیکنان عادی برای زدن گل دو امتیازی باید با حرکات نمایشی توپ را وارد دروازه کنند که به دو صورت چرخش و فضا است.

 

چرخش:بازیکن توپ در دست باید دو پا را در کنار هم و موازی قرار داده و یک چرخش ۳۶۰ درجه داشته باشد و در هوا توپ را وارد دروازه کند که دو امتیاز دارد.

 

فضا:یک بازیکن بدون توپ با پرش در منطقه ۶ متر و گرفتن پاس از یار خود در هوا و وارد کردن آن به دروازه دو امتیاز دارد.

 

هندبال ساحلی, هندبال ساحلی چیست,دروازه های هندبال ساحلی

هندبال ساحلی

 

زمین بازی هندبال ساحلی

مستطیلی به طول ۲۷ متر و عرض ۱۲ متر می باشد، که دو دروازه هم در آن وجود دارد. کفپوش زمین بازی ماسه ای است که دست کم ۴۰ سانتیمتر عمق دارد. ۳ متر از اطراف زمین بازی را برای ایمنی در نظر می گیریم.

 

منطقه اجرای بازی هندبال ساحلی

۱۵ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد. خط کشی های مرزی با پلاستیک، نوارها یا طنابهای رنگی ساخته می شوند که ۸ سانتیمتر بلندتر از زمین هستند.

 

دروازه های هندبال ساحلی

۳ متر طول و ۲ متر عرض دارند. این دروازه باید به خوبی در شن و ماسه قرار بگیرد. دروازه ها باید دارای تور باشند. منطقه دروازه توسط یک بند یا نوار معین می شود. این بند موازی با خط عرضی پایانی زمین (خط دروازه) و به فاصه ۶ متر جلوتر از آن قرار می گیرد.

 

هندبال ساحلی, هندبال ساحلی چیست,زمین بازی هندبال ساحلی

ورزش هندبال ساحلی

 

تاریخجه هندبال ساحلی

همه چیز در سال 1992 در ایتالیا رخ داد. تاریخ ورزش هندبال ساحلی از 20 ژوئن 1992در جزیره کوچکی در جنوب ایتالیا اتفاق افتاد.

 

جیانی باتارلی و فرانکو اسکیانو دو مدیر هندبال در ایتالیا به علت کمبود سالن های سرپوشیده در جزیره ایده هندبال ساحلی را اجرا نمودند.

 

نخستین تورنمنت در 1992

یک ماه پس از نخستین تورنمت جهانی هندبال ساحلی در جولای 1992 در ساحل سان آنتونیو در پونزا رخ داد. تیم های گایتا ، سیامپینو ، رم ، لاتزیو ، سیکواکس ، به همراه پولیوت(از کشور شوروی سابق) برای نخستین پیروزی خود در تورنمنت هندبال ساحلی به رقابت پرداختند.

 

هندبال ساحلی, هندبال ساحلی چیست,ورزش هندبال ساحلی

تاریخجه هندبال ساحلی

 

پیدایش COHB کمیته سازماندهی هندبال ساحلی

پس از آن سال، باترلی و فرانکو COHB یا همان کمیته سازماندهی هندبال ساحلی  را که نخستین مجمع سازمان یافته شده جهانی هندبال ساحلی بود را در ایتالیا اجرا کردند. 

 

جام پییر ماسی داور بین المللی  ایتالیایی، مدیر برنامه ریزی و قانونگذاری این ورزش نوپا بود. ماسی بعدها رئیس کارگروه هندبال ساحلی فدراسیون جهانی هندبال گردید.

 

نخستین تورنمنت بین المللی در سال 1993

در سال 1993 نخستین تورنمنت رسمی بین المللی هندبال ساحلی تحت رهبری باتارلی در رم برگزار شد.

 

تیم های ملی دبیرستان های الجزایر تایوان روسیه منتخب ارتش ایتالیا به همراه منتخب دبیرستانهای آلمان TSV Bartenbach شرکت کنندگان این دوره از رقابتها بودند.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه های ورزشی(ورزشکاران، درمان با ورزش، ورزش عمومی، زیبایی اندام و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------