جت اسکی چیست ؟ تاریخچه و قوانین آن



جت اسکی , عکس جت اسکی , بازی جت اسکی

بازی جت اسکی

 

کمتر کسی را میتوان شناخت که اسم جت اسکی را نشنیده باشد و همچنین کمتر کسی را میتوان سراغ گرفت که در مورد این وسیله اطلاعاتی کامل و درست داشته باشد. 

همه در سفرهایمان به شمال و جنوب کشور حتی درصورتی که جت اسکی را از نزديک ندیده باشیم، در مورد اش زیاد شنیده ایم و تصویر هایش را گوشه و کنار شهرهای ساحلی دیده ایم.

 

جت اسکی اسم یک برند مربوط به وسایل آبی انفرادی بود که به وسیله صنایع سنگین کاوازاکی ابتدا ارائه شد. این وسیله گاهی وقت ها بطور اشتباه گفته ميشود که در شرکت ثبت اختراعات و علایم تجاری ایالات متحده به ثبت رسیده است.

 

یکی از نوع های جت اسکی حاوی صفحات فایبرگلاس است که یکی از انواع آن جت اسکی ۴۰۰ است که در سال ۱۹۷۳ به بازار آمده است. امروزه از جت اسکی بعنوان یک وسیله ورزشی و سرگرمی در اسکله ها استفاده ميکنند و گاهی وقت ها مسابقاتی را هم ترتیب می دهند.

 

جت اسکی میتواند یکی از هیجان انگیزترین تفریحات آبی براي شما باشد. جت اسکی یکی از تفریحات لذتبخش آبی است که بسیار مورد توجه گردشگران در مناطق دریایی قرار می گیرد. در بسياري از کلوپ های دریایی ورزش ها و تفریحات آبی متنوعی ارائه ميشود که هر فردی با هر سنی میتواند یک تفریح آبی مناسب را براي خویش انتخاب کند. جت اسکی هم به علت هیجان سرعتی که دارد انتخاب بسياري از گردشگران خواهد بود.

 

در بسياري از کلوپ های غواصی و دریایی شما میتوانید از جت اسکی استفاده کنید.

 

جت اسکی , عکس جت اسکی , بازی جت اسکی

عکس جت اسکی

 

تاریخچه جت اسکی 

واتر اسکوتر که به واقع عنوان اصلی این وسیله در ابتدا بود، در اواسط دهه 50 ميلادي در اروپا با برندهایی هم زیرا Vincent Amanda از بریتانیا و Waveroller آلمانی مطرح گردید و توسعه یافت. وینسنت آماندا تا اواخر دهه 1950، 2 هزار دستگاه از این وسیله پرطرفدار به سرتاسر اروپا، ایالات متحده آمريکا و استرالیا صادر کرد، ولی ایده اصلی وسیله ای شبیه به آنچه امروز تحت عنوان جت اسکی می شناسیم در سال 1960 به وسیله کلایتون جکوبسون، از اهالی لِیک هاواسو سیتی در ایالت آریزونا مطرح گردید، فردی شیفته موتورکراس که تصمیم داشت تجربه ای مشابه را روی آب تجربه کند.

 

مدل ابتدایی و اصطلاحا پروتوتایپ وسیله ای که جاکوبسون براي ساخت آن حتی از شغلش در بانک صرف نظر کرد ، از یک پیشرانه درون سوز پمپ- جت و بدنه ای تمام آلومینیومی بهره می برد. اینگونه اولیه در سال 1965 معرفی شد ولی جاکوبسون با تلاشي بی وقفه یک سال بعد گونه ای کامل تر از این مدل که به کلی از فایبرگلاس ساخته شده بود را ارائه داد، وسیله ای که شباهت بسياري به انواع مدرن امروزی داشت.

 

اما گونه اولیه PWC احداث کرد کلایتون جاکوبسون در سال 1960 به وسیله کمپاني Bombardier ساخته و به بازار ایالات متحده عرضه گردید، ولی موفقیتی کسب نکرد و اسباب ترک موقت این بازار را قبل از شروع دهه 70 براي این برند فراهم آورد. ولی گونه اصلی PWC و آنچه امروزه تحت عنوان جت اسکی شناخته ميشود به وسیله کمپاني کاوازاکی در سال 1973 وارد بازار پر جنب وجوش ایالات متحده شد.

 

یک قایق کوچک با تنها یک سرنشين که البته امروز هم مدل هایی با این شمایل همچنان متقاضي دارند و به تولید می رسند. در آن هنگام و حتی امروز مدل معروف به نشستنی که جت اسکی اسم گرفته، بيش ترین ميزان طرف دار را در سرتاسر گوی کبود دارد.

 

اما جت اسکی عنوان تجاری کاوازاکی براي این محصول بود و دیگر کمپاني ها اسم هایی ديگر براي این وسیله برگزیدند؛ عناوینی که عبارتند از:یاماها( Waverunner)، بومباردیر( Sea Doo)، هوندا( Aqua Trax)، پولاریس( Sealion) و Arctic Cat( Tigershark). تا دهه نخست هزاره جدید مهمترين کمپاني های تولیدکننده PWC عبارتند از:کاوازاکی، بومباردیر و یاماها، که اما 2 کمپاني ژاپنی یعنی یاماها و کاوازاکی هم چنان به تولید گونه ایستاده ادامه می‌دهند ولی این مدل از PWC درصد کمی از بازار را بخود اختصاص داده است.

 

جت اسکی , عکس جت اسکی , بازی جت اسکی

تاریخچه جت اسکی

 

قوانین و مقرراتی كه اجاره كننده در حین استفاده از جت اسکی ملزم به رعایت آن ها است:

فاصله گرفتن تا شعاع 100 متری از هر شیء معلق روی آب، مانند، قایق ها، كشتی ها، اسكله، سواحل، شناگران، جت اسكی سواران ديگر، و حتی زباله های شناور روی سطح دریا.

 

راندن بصورت موازي با ساحل تا فاصله 100 متری، خلاف قوانین و خطر افرین است مگر هنگام شروع و یا پایان مدت سواری.

 

می بایست منطقه ای را كه مسوول جت اسكی هنگام سوارشدن، جهت راندن به جت اسکی سوار تفهیم می كند دقیقا رعایت شود.

 

حركات آكروباتیك و دور درجا ممنوع است و در صورت مشاهده، موجب استرداد دستگاه، سوختن تایم باقی مانده و جریمه نقدی خواهد شد.

 

گردآوری: بخش ورزشی بیتوته

 

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------