تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 17دی



351م:گزارش رسمي جنگهاي روم وايران در سالهاي 348 و 350 ميلادي (دوران حكومت شاپور دوم معروف به ذوالاكتاف) كه به تاريخ 20 اكتبر 351 از سوي ارتش روم تكميل و به تاريخ هفتم ژوئيه سال 352 به امضاي كنستانتينوس دوم امپراتور وقت رسيده و براي اطلاع سناي روم ارسال شده و سپس در آرشيو دولتي روم قرار گرفته و اينك در آرشيو واتيكان نگهداري مي شود ارقام تلفات (كشتگان) ارتش روم را به اين شرح نشان مي دهد:

تاريخها پس از احتساب با تقويم تازه ميلادي، از سوي كيوريتور آرشيو اصلاح شده اند. هردو جنگ را رومي ها آغاز كرده بودند كه شكست خوردند. مجسم كنيد كه اگر قدرتي به نام ايران وجود نداشت كه در برابر جاه طلبي رومي ها بايستد مشرق زمين با چه بدبختي رو به رو مي شد ــ همان بدبختي كه در غياب قدرتي چون ايران از اوايل قرن نوزدهم تا كنون (به استثناي چند دهه اي كه قدرت شوروي وجود داشت) بر سرش آمده است. شرق بايد مديون مردان ايران باشد که در خون حود غلطيدند و قرنها آزادي و شئون آنان را حفظ کردند.

 

تصوير كنستانتينوس دوم بر يك سكه زمان او

 

1323ش:مجلس شوراي ملي 17 دي ماه 1323(هفتم ژانویه 1945) اختيارات دكتر ميلسپو Arthur Chester Millspaugh مستشار آمریکایی ماليه ايران را كه با مدير كل وقت بانك ملي درگيري پيدا كرده بود لغو كرد. ميلسپو (ميلسپاو)كه معتقد بود تا ايرانيان به ماليات دادن عادت نكنند، و بورو کراسی پیچیده ایران ـ از رشوه، پارتي بازي و توصیه (اعمال نفوذ) تا تنبلي کارمندان، بی دقتی و امروز و فردا کردن از ميان نرود و نظام استخدام دولتی دگرگون نشود و از سیستم رسمی و قراردادی و ... درنیاید مسائل ايران حل نخواهد شد و برای حل این معضل که ریشه هفتصد ساله (از زمان مغولها) دارد نیاز به یک انقلاب اداری است و این انقلاب یک «پیش ـ انقلاب» لازم دارد و آن حل مسئله مالیات در ایران است. میلسپو که 9 روز پس از سلب اختیارات كناره گيري خود را اعلام داشت و به آمريكا بازگشت در این کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی عمومی این پیش بینی خودرا ابرازداشت که بوروکراسی ناراضی ساز ایران سرانجام به انقلاب منجر خواهد شد که در آن همه چیز دگرگون و زیر و رو خواهد شد.

مطبوعات ملی گرای وقت (تهران) نوشته بودند آنانکه نمی خواهند ایران درست شود و در جایگاه قدیم خود قرارگیرد با طرح توطئه باعث سلب اختیارات دکتر میلسپو شده اند. انگشت اشاره این مطبوعات متوجه لندن بود.

دکتر میلسپو متولد سال 1883 شهر آگوستای ایالت میشیگان که از دانشگاههای ایلی نوی و جانز هاپکینز در رشته های اقتصاد، مالیه و اقتصاد سیاسی فارغ التحصیل شده بود، زماني استاد دانشگاه و در دهه سوم قرن 20 مدتی هم مشاور دولت آمریکا در امور بازرگانی بود دوبار به استخدام دولت ایران درآمده بود. بار اول چهار سال و اندی (از نوامبر 1922 تا ماه مه 1927 = از آبان 1299 تا یکم خرداد 1306) و بار دوم از 1942 تا 1945 (تقریبا سه سال و دوران جنگ جهانی دوم). بار نخست، میلسپو شخصا از ادامه کار در ايران کناره گيري کرده بود. محصول اقامت اول او در ایران کتابی تحت عنوان وظیفه یک آمریکایی در ایران (The American Task in Persia) بود و حاصل اقامت دوم او در کتابی تحت عنوان آمریکائیان در ایران (Americans in Persia) ارائه و منعکس شده است. کتاب اول در سال 1925 و کتاب دوم در 1946 انتشار یافت. در کتاب اول، میلسپو از مداخله متنفذین، خواص و سران ایلات در امور نالیده و در کتاب دوم کلا نظر منفی ارائه داده و نوشته است که به علت وجود چند دستگی میان رجال و عادت آنان در توجه خاص به منافع شخصی خدا داند که در چه زمان ایرانیان بتوانند یک دولت کارآمد بوجودآورند؛ به عبارت دیگر وی به اداره شدن امور توسط ایرانیان به دلیل چند دستگی و نبود دلسوز و تفکر ملّی تردید کرده است. میلسپو که مولف هشت کتاب دیگر است در سال 1955 درگذشت.

 

Arthur Ch. Millspaugh


1346ش:پليس تهران 17دي ماه 1346 هجري خورشيدي خبري را در اختيار خبرنگاراني كه اخبار جنايي شهر را پوشش مي دادند قرار داد كه حاكي از آن بود كه غلامرضا تختي پهلوان معروف كشتي كه شهرت به پيروي از خط دكتر مصدق و مخالفت با روش حكومت كردن شاه را داشت در يك هتل شهر خودكشي كرده و طبق يادداشتي كه بر جاي گذارده انگيزه او مشكلات داخلي بوده است.

نوشيروان كيهاني زاده (مولف اين سايت) كه در آن زمان در تحريريه روزنامه اطلاعات، يکي از دبيران خبر بود از «خليل بهرامي» خبرنگار مربوط (فعلا ساکن قهرود کاشان) خواست تا فتوكپي يادداشت (منصوب به پهلوان تختي) را تهيه كند، و آن را عينا در صفحه حوادث روزنامه اطلاعات كليشه كرد تا روزنامه صحت و سقم مندرجات آن را روشن نكرده باشد و مردم (مخاطبان روزنامه)، خود قضاوت كنند و روز تشييع جنازه تختي هم، برخلاف روش روزنامه اطلاعات، با آماده كردن خود براي تحمل هرگونه اعتراض، عكس جسد جهان پهلوان را كه در تالار تشريح پزشكي قانوني گرفته شده بود در صفحه اول روزنامه چاپ كرد و .... برغم نارضايي باطني دولت وقت، هزاران نفر جنازه جهان پهلوان ايران را از تهران تا ابن بابويه (شهر ري) تشييع كردند.

تختي، نخستين كشتي گير ايراني كه بر كرسي قهرماني جهان ايستاد، تا روزي كه خود را از مسابقه ها كنار كشيد برنده چهار مدال طلا و شش مدال نقره شده بود.

 

تختي


1357م:17دي ماه 1357 افشاء شد كه «رابرت هايزر Gen. Hauyzer» ژنرال آمريكايي و معاون نيروهاي مسلح ناتو در اروپا (معاون ژنرال هيگ كه اين ژنرال بعدا وزير امورخارجه آمريكا شد) به تصمیم جیمی كارتر رئیس جمهور وقت آمریکا وارد تهران شده و مذاكرات خود را با مقامات نظامي ايران آغاز كرده است و اين مذاكرات احتمالا درباره سرنوشت شاه و حقيقت يابي در زمينه كابينه شاپور بختيار است. پیش از انتصاب بختیار، روزنامه های تهران در اعتصاب 62 روزه خود بودند و مردم از تحولات روزمره بی خبر. منابع خبر ایرانیان درون مرز در آن 62 روز تنها چند رادیو دولتی خارجی بود که برنامه اخبار به زبان فارسی داشتند. ژنرال هايزر بعدا و پيش از فوت، درباره ماموريت خود در تهران و جلسات متعددش با ژنرالهاي ايراني كتابي مفصل منتشر كرد که یکی از مآخذ تاريخنگاران بشمار می آید. از تحولات 30 سال گذشته چنین برمی آید که نتایج ماموریت هایزر بسود آمریکا تمام نشده است.

 

Gen. Hauyzer

 

625م:طبق كرونيكلهاي به زبان انگليسي، با تبديل تقويم ها، غزوه احد Uhud در هفتم ژانويه سال 625 (بعضي سالها مصادف با هشتم ژانويه) روي داد كه سه روز پس از آن، غزوه حمراء الاسد در 42 كيلو متري مدينه به وقوع پيوست، ولي بسياري از مورخان و از جمله پرفسور «ويليام مونتگمري وات» تاريخ وقوع غزوه احد را 23 مارس سال 625 نوشته اند. غزوه احد در غرب مدينه و در دامنه كوهي به همين نام در هفتم شوال سال سوم هجري روي داده بود كه ضمن آن، هفتاد و به قولي 72 تن از مسلمانان جان باختند. شمار مخالفان اسلام كه از مكه به سوي مدينه لشكركشي كرده بودند بيش از سه برابر مسلمانان بود. پروفسور وات كه در اكتبر 2006 در 97 سالگي درگذشت نوشته است كه برخلاف برخي نوشته ها، درغزوه احد مسلمانان با وجود تحمل تلفات، شكست نخوردند.


2002م:به مناسبت پايان سال 2002 ميلادي ، چند تاريخدان و فلسفه دان به بررسي نتايج انتخابات اين سال در كشورهاي مختلف پرداخته و با نظرات فلاسفه بزرگ تطبيق داده و مقايسه كرده اند. در اين ميان پاره اي از پيروان «هگل» به تفسير عقايد وي پرداخته و دمكراسي را پروسه اي چند مرحله اي خواندند كه اگر دفعتاً در كشوري پياده شود؛ بيشتر از سود، به جامعه زيان خواهد زد و اگر اين كشور چند مليتي و يا داراي دشمن خارجي باشد احياناً به تجزيه آن منجر خواهد شد.

هگل فيلسوف آلماني نيمه اول قرن 19، از پايه گذاران «فلسفه تاريخ» نخستين رساله اش را درباره «حق طبيعي» و «قانون مؤثر» نوشت كه كار بزرگي بود. برعلم منطق تعريف تازه نوشت و سپس كتاب «فلسفه حق» را تاليف كرد. اين نكته كه چه كسي، و چگونه رئيس كشور شود براي «هِگل» اهميت ندارد؛ حتي اگر رئيس كشور « قيصر» باشد كه مقامي موروثي و غير دموكراتيك است، ولي با اين شرط ؛ كه اين فرد [رئيس كشور] حامي و نگهبان حقوق مردم باشد و بكوشد كه قواي سه گانه حكومتي منفك از هم عمل كنند و بادمكراسي هم مخالفت قلبي نداشته باشد و از تحقق آن ممانعت بعمل نياورد.

اين گروه وقوع «كودتا» را در كشوري محتمل دانسته اند كه سياسيون و دولتمردان آن از حل مسائل جامعه از راههاي قانوني عاجز شده و به بن بست رسيده باشند و يا اين كه ارتش و آن دسته از فرماندهان آن كه محبوبيت دارند زير انتقاد غير منصفانه قرار گرفته باشند و يا اين كه يك قدرت خارجي برترچنين تغييري را حمايت كند و يا اين كه براي دفاع قاطع از كشور و حفظ تماميت و حاكميت آن تغيير سريع مديريت لازم باشد و در هر صورت ، كودتا در كوتاه مدت به ديكتاتوري منتهي خواهد شد و اگر بتواند رفاه مردم را تامين كند عمري طولاني خواهد داشت . اين دانشوران كودتاي تحت حمايت و نفوذ خارجي را بدترين نوع آن خوانده اند و....

 

هگل

 

1941م:ششم ژانویه 1941 فرانکلین دلانو روزولت Franklin Delano Roosevelt رئیس جمهور وقت در نشست کنگره (قوه مقننه) این کشور دو نوع آزادی بر آزادی های مندرج در قانون اساسی این کشور اضافه و آرزو کرد که جهانی شوند. وی سپس این دو نوع آزادی و دو نوع آزادی اساسی دیگر را به صورت منشوری درآورد تا پس از او نصب العین سران آمریکا باشند و آنهارا در جهان ترویج دهند. مورخان تاریخ عمومی نوشته اند که ترویج آزادی های مندرج در این منشور به صورت رسالت سران آمریکا باید درآید.

دو نوع آزادی که روزولت اعلام داشت عبارتند از: آزادی خواست (Want - خواستن، آرزوداشتن و ...) و آزادی از قید بیم و ترسFear.

بزعم اف. دی. روزولت (هلندی تبار) انسان حق دارد که آرزو کند و بخواهد و نباید از رسیدن به خواستش که منطقی و مشروع باشد جلوگیری کرد و این خواست به تجربه او، عمدتا اقتصادی است. همچنین انسان حق دارد که در محیطی عاری از ترس و بیم زندگی کند و هر دولت مکلف است چنین محیطی را برای اتباع خود بوجود آورد و یکی از آنها نگران دوران پیری بودن است. وی با همین اندیشه، سیستم «سوشل سیکیوریتی» آمریکا را بوجود آورد که نوعی بازنشستگی عمومی و درمان رایگان افراد بالای 65 سال است. دو نوع آزادی دیگر که قبلا مطرح بودند یکی آزادی بیان و ابراز عقیده است و دیگری آزادی مذهب.

 

Franklin Delano Roosevelt


1926م:عبدالعزيز بن عبدالرحمن السعود هفتم ژانويه سال 1926 خود را پادشاه حجاز اعلام داشت. عبدالعزيز از اختلاف شريف مكه با دولت انگلستان استفاده كرده و حجاز را هم بر قلمرو خويش افزود و خود را سلطان نجد و حجاز اعلام داشت. وي قبلا سلطان نجد بود. دولت لندن بناچار طبق عهدنامه سال 1927 جدّه قلمرو حكومتي عبدالعزیز را برسميت شناخت. مملكت سعودي 23 سپتامبر 1932 از وحدت حجاز، نجد، حساء و قطيف (دو منطقه جنوب شرقي و شيعه نشين كه در قديم با جزاير مجاور در خليج فارس «بحرين» خوانده مي شدند و در قرن نهم ميلادي به دست قرمطيان افتاده بودند) و برخي نواحي ديگر رسميت يافته و اين روز که در تقويم ها مندرج است به عنوان روز تاسيس رعايت مي شود. كشور سعودي تنها مملكتي در جهان است كه به اسم فرد ناميده شده است. اين كشور داراي يك شوراي انتصابي است ولي پارلمان ندارد كه اعضاي آن همانند كشورهاي ديگر منتخب مردم باشند. سلطنت بر كشور سعودي در خانواده السعود موروثي است و پسران عبدالعزیز تاکنون یکی پس از دیگری پادشاه این سرزمین شده اند که تا نیمه جنگ جهانی اول از مستملکات عثمانی بود و بعدا به چنگ انگلستان افتاده بود. عبدالعزيز که در سال 1880 به دنيا آمده بود بسال 1953 درگذشت. نفت كه در مارس 1938 در اين كشور كشف شد از نيمه دوم قرن بيستم مملكت سعودي را ثروتمند ساخته است. طبق یک سازش واشنگتن و لندن، دست آمریکا در نفت کشوری سعودی باز گذارده شده است. طبق برآورد، يك چهارم ذخاير نفت خام كره زمين در زير شن هاي كشور سعودي قراردارد و از لحاظ صدور نفت، مقام اول را در جهان داراست با درآمد ناخالص سالانه بيش از 400 ميليارد دلار. و اينک نگاهي کوتاه به تاريخ تحولات اين سرزمين در دوران معاصر:

عبدالعزيز در جواني با خانواده خود براثر فشار خاندان «الرشيد» كه «رياض» واقع در منطقه نجد و زادگاه و مركز اقتدار خاندان سعود را متصرف شده بود به كويت رفته بود كه در دسامبر سال 1901 در 21 سالگي با نيرويي كه از چهل و چند نفر بيشتر نبود به قصد پس گرفتن رياض عازم نجد شد و اوايل 1902 رياض را تصرف كرد و سپس به كوتاه كردن دست الرشيد از نقاط ديگر پرداخت. خاندان سعود از قرن هجدهم (طبق برخي نوشته ها از سال 1744 ميلادي) در مناطق الديريه و الرياض داراي اقتدار بود. عبدالعزيز تا سال 1904 همه نجد را برغم حمايت نظامي عثماني از الرشيدي ها، تصرف كرد و با مرگ الرشيد در سال 1906 راه در برابر عبدالعزيز باز شد و به تدريج ساير مناطق تحت سلطه عوامل الرشيد به او تعلق گرفت. وي در سال 1913 «حساء» و سال بعد از آن قطيف را هم بر قلمرو خود افزود و به ساحل غربي خليج فارس رسيد. دولت انگلستان كه سرگرم عقب راندن عثماني از سرزمين هاي عربي و مسلط شدن بر آنها بود در سال 1916 (اواسط جنگ جهاني اول) حكومت عبدالعزيز بر نجد و حساء را برسميت شناخته بود زيرا به موجب توافق ماه مه اين سال (سال 1916) انگلستان و فرانسه بر سر تقسيم سرزمين هاي عربي ميان خود ـ در صورت شكست امپراتوري عثماني در جنگ جهاني اول، قرارشده بود جز سوريه و لبنان كه سهم فرانسه درنظر گرفته شده بود، مابقي از جمله حجاز در اختيار انگلستان قرار گيرد. عبدالعزيز در سال 1925 از اختلاف شريف مكه با دولت انگلستان استفاده كرد و حجاز را هم بر قلمرو خويش افزود و خود را سلطان نجد و حجاز اعلام داشت و دولت لندن بناچار طبق عهدنامه سال 1927 جده قلمرو حكومتي او را برسميت شناخت، ولي تاريخ اعلام رسمي تاسيس كشور سعودي 23 سپتامبر 1932 است. اين سرزمين كه در ايران (همانند دوران ساسانيان) «عربستان» خوانده مي شود داراي2 ميليون و 200 هزار كيلومتر مربع وسعت و طبق آمار سال 2007 بيست و 4 ميليون و 700 هزار تن سكنه است كه حدود شش ميليون از آنان خارجي هستند كه براي كار به آنجا رفته اند. درآمد سرانه هريك از ساكنان سعودي سالانه 22 هزار دلار است.

دوم نوامبر سال 1964 ملك سعود دومين پادشاه كشور سعودي در يك كودتاي خانوادگي از مقام خود بركنار و به خارج تبعيد شد. شنيده شده بود وي كه يازده سال بر اين كشور پادشاهي كرده بود مي خواهد يكي از پسران 30 گانه خود را وليعهد كند حال آنكه قرار بود پس از او برادرانش به ترتيب به پادشاهي برسند. هنگامي كه ملك سعود شروع به توزيع مقامات دولتي ميان پسران خود كرد، خاندان سعودي سه اتهام داخلي، مذهبي و بين العربي به او وارد ساختند و بركنارش كردند. اين سه اتهام عبارت بود از اسراف بيت المال، شرب خمر و مشاركت در توطئه مقدماتي ترور جمال عبدالناصر كه در جهان عرب محبوبيتي ويژه داشت. با اين اتهامات، بركناري او مورد حمايت اتباع سعودي، جهان عرب و روحانيون ملل اسلامي قرار گرفت. پس از او ملك فيصل برادر ناتني اش پادشاه سعودي شد كه بعدا او نيز به دست برادرزاده اش كشته شد. با بركناري ملك سعود، ديگر هيچيك از پادشاهان بعدي سعودي درصدد وليعهد كردن فرزند خود برنيامد و برادران (فيصل، خالد. فهد، و عبدالله) يكي پس از ديگري پادشاه شدند و ....

 

عبدالعزيز بن عبدالرحمن السعود

 

2004م:توني بلر نخست وزير وقت انگلستان سوم ژانويه 2004 از نظاميان انگليسي در بصره و جنوب عراق بازديد كرد و گفت كه ممكن است اين نيروها تا سال 2007 در عراق باقي بمانند. تفسيرنگاران اين اظهار توني بلر را نشانه يک سازش پنهاني واشنگتن و لندن بيان داشته و درعين حال نوشته بودند كه ماندن طولاني آمريکا و انگلستان و يا يکي از آنها در عراق بعدا واكنش ساير قدرت ها را به دنبال خواهد داشت. سکوت رقيبان غرب فعلا براي اين است که آمريکا هرچه بيشتر در باتلاق عراق فرو رود و در نقاط ديگر جهان راه براي آنها باز باشد. طبق نوشته اين مفسران، مشکلات آمريکا در عراق در سالهاي بعد هرچه باشد اين دولت حاضر به تخليه کامل عراق نخواهد شد.

مروري بر تاريخ خاورميانه نشان مي دهد که انگليسي ها از دو ـ سه قرن پيش نسبت به بصره و جنوب عراق حساسيت خاص ابراز داشته اند. آنان در تقسيمات جغرافيايي خاورميانه كوشيده بودند وضعيت را به گونه اي درآورند كه هر آن كه بخواهند بتوانند درآوردن بامبول، دوباره به منطقه باز گردند.

 

بلر از نظاميان انگليسي مستقر در بصره بازديد مي كند

 

2004م:ميخائيل ساآكاشويلي (در سال 2004 سي و شش ساله) فارغ التحصيل دانشگاه غيردولتي كلمبياي آمريكا در رشته قانون (حقوق) كه مدتي هم در نيويورك كارآموز وكالت قضایی بود و داراي همسري هلندي است همچنان كه پيش بيني مي شد در انتخابات ژانويه 2004 گرجستان پیروز و هفتم ژانویه رئيس جمهوري اين كشور كوچك و حساس منطقه قفقاز اعلام شد. مفسران رویدادها قبلا پیش بینی کرده بودند که مسیر تحولات گرجستان (از تظاهرات متعدد تا کناره گیری شواردنادزه و ...) به پیروزی ساآكاشويلي که به مرد آمریکا معروف است ختم می شود. ساآكاشويلي از همان نخستین روز زمامداری چرخشی سریع و وسيع به سوي غرب كرد كه بعدا واكنش روسيه را به دنبال داشت که تا حد مداخله نظامی پیش رفت. این مفسران پیش بینی کرده اند که مداخلات احتمالی دیگر غرب در منطقه سنتی نفوذ مسکو ممکن است زنجيري از واكنش ها را در پي داشته باشد. مفسرانی که انتخاب ساآكاشويلي در ژانویه 2004 را تحلیل کرده بودند منبع مالي تامين كننده هزينه تحصيلي وی (ساآكاشويلي) در آمريكارا كه تقريبا بلافاصله پس از فروپاشي شوروي وارد دانشگاه كلمبيا شده بود زير سئوال برده بودند و .... وي بود كه در نوامبر 2003 عصيان برضد شواردنادزه را سازمان داده و موجب كناره گيري او شده بود. حال آن كه قبلا وزير دادگستري شواردنادزه بود.

 

ساآکاشويلي و همسرش ساندرا

 

2004م:دستور انگشت نگاري، عكسبرداري و احيانا سئوالات متعدد در دروازه هاي ورودي آمريكا (115 فرودگاه، بنادر و مرزهاي زميني) كه از دوشنبه 5 ژانويه 2004 ، جز در مورد اتباع 27 كشور ( 22 كشور اروپايي، كانادا، استراليا، نيوزيلند، ژاپن و سنگاپور) يه اجرا درآمد و از همان روز با واكنش هايي رو به رو گرديد از جمله دولت چپگراي برزيل درقبال اتباع آمريكا مقابله به مثل كرد، پروازهاي مكزيك به آمريكا دچار تاخيرهاي چند ساعته شد و در فرودگاههاي ميان راه (رابط) صفوف طولاني مقابل گيت هاي پروازهاي آمريكا تشكيل گرديد زيرا كه مشخصات مسافران به مقصد آمريكا بايد الكترونيكال اخذ و به وزارت امنيت وطن در آمريكا ارسال و پيش از رسيدن مسافر به آمريكا به آن واصل شود. در فرودگاههاي رابط، گيت هاي مشخصي اختصاص به پروازهاي آمريکا يافته است.

جمعيت هاي مدافع حقوق مدني اين عمل را مغاير شئون انساني مي دانند و مي گويندكه ممكن است از اين عكسها و اطلاعات سوء استفاده شود. از همان زمان برخي كشورها ناخرسندي خود را از جمع آوري ناخواسته اطلاعات و عكس و آثار انگشت اتباعشان توسط دولتي ديگر نشان داده اند. بعضي منتقدين داخلي آمريكا اين كار دولت را بهانه براي افزايش و نيز توجيه بودجه سنگين وزارت امنيت ملي بيان کرده بودند و مردم معمولي در مصاحبه هاي خود با رسانه ها گفته بودند که اين نيز يک بازار گرمي تازه است تا مردم ساير کشورها، آمريکا را يک بهشت برين تصور کنند و عاشق مهاجرت به آن و کارکردن براي آمريکاييان و دادن ماليات سنگين به "عمو سام" شوند که واقعيت آنچناني ندارد. همين بازارگرمي ها سبب شده است که پزشگان و دانشمندان و اصحاب حرفه و نيز پولدارها به آمريکا مهاجرت کنند و اين کشور تقويت شود.

در پي دستگير شدن يک جوان نيجريه اي به نام عمر فاروق عبدالمطلب در کريسمس 2009 که گفته شده است قصد انفجار يک هواپيماي مسافربر آمريکايي در مسير آمستردام - ديترويت را داشت سختگيري و دقت در بازرسي بدني اتباع چندين کشور ازجمله ايران که قصد سفر به آمريکارا دارند بيشتر شده است. فهرست اين کشورها از سوي دولت آمريکا انتشار يافته است.

 

2004م:قانون اساسي تازه افغانستان كه پيش نويس آن مورد تاييد دولت آمريكا بود چهارم ژانويه 2004 به تصويب لويه جرگه 502 نفره افغانها رسيد و چند ماه بعد برپايه آن انتخابات پارلمان انجام شد- انتخابات درکشوري قبيله اي با رسوم و سنن مربوط که درصد بي سواد بالاست، فقر بيداد مي کند و امنيت و آرامش وجود ندارد و همه جا نيروي نظامي خارجي ديده مي شود!.

طبق اين قانون اساسي، رئيس جمهوري افغانستان بايد با اكثريت آراء مستقيم مردم برگزيده شود و اين كشور (همانند آمريکا) نخست وزير نخواهد داشت؛ و به اين ترتيب نظام حکومتي افغانستان پارلماني نخواهد بود و رئيس جمهور رئيس دولت است و با راي عدم اعتماد پارلمان برکنار نمي شود. منتقدين اين قانون گفته اند كه با اجراي آن، "رئيس جمهور" منتخب قبايل جنوب و شرق افغانستان خواهد بود كه جمعيت بيشتري دارند، پشتون هستند و حامد كرزاي از ميان آنان برخاسته است. برخي از اين منتقدين همچنين به وجود چند تبعه آمريكا در كابينه و ميان مقامات ديگر افغانستان اشاره و آن را از نقطه ضعف هاي دولت كرزاي خوانده بودند به ويژه اين كه وزير داخله او تابعيت آمريكايي دارد.

مفسراني هم بودند كه اجراي كامل اين قانون را به اين صورت در كشوري قبيله اي و مسلح كه بيشتر مردم حرف شنوي سران طوايف هستند خالي از دشواري ندانسته اند. انتخابات سال 2009 همه نقاط ضعفي را که قبلا مطرح و پيش بيني شده بود عيان ساخت و کرزاي با کمتر از نيمي از آراء براي باردوم رئيس جمهور شد و سران دولتهاي آمريکا، انگلستان و فرانسه انتخاب! اورا تبريک گفتند و اين در حالي بود که يک ديپلمات آمريکايي (معاون هيات سازمان ملل در افغانستان) انتخابات سال 2009 افغانستان را آکنده از تقلب و ... خوانده بود.


2003م:در پي صدور اخطار ششم ژانويه 2003 جمهوري دمكراتيك خلق كره که اعمال تحريم بر ضد اين كشور به معناي جنگ است، روزنامه هاي آمريكا به انتشار گزارشهايي در باره توان نظامي اين همسايه ديوار به ديوار چين و روسيه پرداخته بودند. آن قسمت از اين گزارشها كه مربوط به تجهيزات موشكي دور برد به نقل از منابع اطلاعاتي غرب بود از اين قرار است :

- موشك تائه پو ــ دونگ 2 Taepo _ Dong 2 : حد اكثر برد 3720 مايل (5952 كيلو متر)، طول 37 متر ، قطر 130 سانتيمتر و قادر به حمل 800 كيلو گرم مواد منفجره يا كلاهك اتمي.

- موشك تائه پو ــ دونگ1 : حداكثر برد 3100 مايل (4960 كيلومتر ) ، طول 31 متر ، قطر 130 سانتيمتر و قادر به حمل 780 كيلوگرم مواد منفجره يا كلاهك اتمي.

- موشك نو دونگ No Dong: برد 930 مايل (1488 كيلومتر ) ، طول17 متر ، قطر 130 سانتيمتر و قادر به حمل 1250 كيلوگرم مواد منفجره و يا كلاهك اتمي.

اين روزنامه ها موشك اسكاد سي Scud C را كه 544 كيلو متر برد دارد موشك ميان برد بشمار آورده بودند.

 

2006م:در نيمروز پنجم ژانويه 2006 و در آستانه هشتاد و دومين روزي كه ابن سعود (عبدالعزيز) خود را «خادم مسجد الحرام»، و حجاز را كه دين اسلام از آن برخاسته است بخشي از «مملكت سعوي» اعلام داشت (هشتم ژانويه 1926)، و انگليسي ها كه برجاي عثماني نشسته بودند 17 ماه و 13 روز بعد (بيستم ماه مه 1927) بر استقلال كشور سعودي صحه گذاردند رويداد مرگبار ديگري در شهر مكه براي زائران كعبه اتفاق افتاد. در اين حادثه كه بر اثر فروريختن يك مسافرخانه 40 ساله روي داد دست كم 76 تن كشته و دهها نفر ديگر مجروح شدند. شمار زائران كعبه در سال 2006 دو ميليون و پانصد هزار تن گزارش شده بود.

در دهه هاي اخير هر چند وقت يکبار يك حادثه از اين دست براي زائران كعبه كه هر سال در چنين ماه قمري از سراسر دنياي اسلامي به آنجا روي مي آورند اتفاق افتاده است. سه سال پيش از آن (سال 2003) 251 و 16 سال قبل (سال 1990) 1426 حاجي جان سپردند و قس عليهذا.

بسياري هستند كه مي گويند نمي دانيم كه اين رويدادها چرا درسي براي دولت سعودي نمي شود. به نظر اين عده، همين آخرين حادثه قابل پيش بيني و پيشگيري بود. چرا بايد اجازه داده مي شد كه در 200 متري مسجد الحرام يك مسافرخانه قديمي (بدون تعمير اساسي و يا نوسازي) در كنار هتل هاي جديد سر به فلك كشيده به كار ادامه دهد، مسئول كيست؟.

برخي از اين قربانيان ليبيايي و اماراتي بودند؟، آيا اين نفتدارها هم مانند بنگلادشي ها و پاكستاني ها بي پول و فقير بودند كه در چنين مسافرخانه قديمي و ارزانتر مسكن كرده بودند و يا اين كه در كشورهاي آنان اختلاف طبقاتي عميق ميان دارا و نادار وجود دارد؟!. مقتولين و مجروحين اماراتي از طبقه فقير اين سرزمين هاي كم جمعيت و كوچك ولي «خيلي پولدار» بودند. عكس ، پس از فرو ريختن مسافرخانه «لؤلؤة الخير» شهر مكه (محل سكونت جمعي از زائران) از باقيمانده آن برداشته شده است.

 

حادثه مرگبار در مكه و در جريان مناسك حج

 

2006م:پنجم ژانويه 2006 در همان هنگام كه شبكه هاي تلويزيوني آمريكا از تشديد رويدادهاي عراق و قتل 132 زائر اماکن مذهبي شيعيان و نيز پنج نظامي آمريكايي خبر مي دادند و گزارش مي كردند كه نمايندگي ايران از شركت در يك جلسه آژانس بين المللي انرژي اتمي پوزش خواسته است، نشست بي سابقه اي در كاخ سفيد واشنگتن برگزار شده بود. براي شركت در اين جلسه كه در تاريخ ايالات متحده سابقه نداشت، وزيران امورخارجه و دفاع اين كشور از سال 1961 تا آن روز كه هنوز در قيد حيات بودند دعوت شده بودند تا پيرامون مسئله عراق نظر و اندرز بدهند. در جلسه مورد بحث كه با حضور جورج دبليو بوش رئيس جمهور وقت و وزيران دفاع و امور خارجه او و نيز فرمانده نظاميان آمريكايي در عراق تشكيل شده بود افرادي از جمله رابرت مكنامارا، هارولد براون، فرانك كارلوچي، جيمز شلزينگر، جورج شولتز، لارنس ايگلبرگر، بانو مادلين آلبرايت، الكساندر هيگ، ملوين لرد، ويليام پري، ويليام كوهن و كولن پاول شركت كرده بودند. عكس بالا پيش از تشكيل جلسه، از شركت كنندگان در تالار بيضوي كاخ سفيد واشنكتن گرفته شده است.

اين جلسه با اظهارات جورج بوش آغاز شده بود كه چنين گفته بود: برخي از شما (اعم از دمكرات و جمهوريخواه) مخالف رفتن ما به عراق بوديد و استدلالتان در اين مخالفت قابل درك است. در هر حال، اينك ما در عراق هستيم. هدف ما و استراتژي ما در آنجا پيروزي است. تجربه شما ارزشمند است. من اندرز شما را با نظر مساعد بررسي خواهم كرد. نظر خود را بدون پرده پوشي و ملاحظه بگوييد. راه حل بايد تواما نظامي و سياسي باشد.

جلسه سپس (بدون حضور روزنامه نگار) وارد بحث شد.

در پايان جلسه، ايگلبرگر وزير امور خارجه اسبق به خبرنگاران گفت: اوضاع عراق و ساختار آن پيچيده تر از آن است كه بشود راه حل فوري ارائه كرد. صدها سال ميان كرد و عرب، شيعه و سني و ... در اين سرزمين پرآشوب مرافعه بوده كه اگر تدابير لازم بکار گرفته نشود ممکن است بعدا به يك جنگ داخلي تبديل شود و چنين جنگي از مرزهاي عراق تجاوز خواهد كرد و بنابراين بايد در اين زمينه تفكر و تبادل نظر بيشتري بعمل آيد.

برخي از مقامات حزب دمكرات در اظهار نظر خود، هدف از تشكيل اين جلسه را، شريک کردن دمكراتها و کشانيدن پاي آنان به مسئله عراق بيان كرده بودند!.

اصحاب نظر به ويژه بي طرف ها درباره اين اجلاس اظهار کرده بودند که ماحصل آنها چنين است: آمريکا مي خواهد که به استقرار در عراق ادامه دهد به اين صورت که پس از کاهش برخوردهاي جاري و سپردن امور به دولت بغداد چند واحد نظامي در نقاط حساس و نزديک به بعضي مرزها و نيز چند انبار مهمات و کادر غير رزمي داشته باشد تا قدرت خودرا در منطقه حفظ و هرآن که مقتضي بداند به نيروي نظامي متوسل شود. هدف اصلي آمريکا نفوذ سياسي و سودبري اقتصادي است و نيز مانع هرگونه آسيب رسي به اسرائيل و دوستان پولرسانش از قبيل سران دولت سعودي و کويت شود. از ديدگاه آمريکا، بازگشت روسيه به منطقه قطعي است؛ لذا مي خواهد که اين بازگشت را تا بتواند عقب بيندازد و دشوار کند. آمريکا مايل نيست که روسيه و ايران به ائتلاف برسند زيرا اگر چنين ائتلافي دست دهد راه بازگشت روسيه به منطقه باز خواهد شد.

بامداد روز بعد (ششم ژانويه) بانو «رايس» وزير امورخارجه آمريكا ضمن صرف ناشتايي با چند روزنامه نگار به آنها گفت كه مسئله ايران براي ما حساس شده است. دولت ايران اعلام كرده كه برنامه اتمي خود را از سر مي گيرد و نمايندگان اين دولت از شركت در جلسه از قبل پيش بيني شده پنجم ژانويه 2006 آژانس بين المللي انرژي اتمي مركب از نمايندگان 35 كشور خودداري كردند كه علامت سخت شدن موضع تهران است. ما به حد كافي راي در ميان كشورهاي عضو آژانس خواهيم داشت كه مسئله ايران را به شوراي امنيت ارجاع كنيم. با وجود اين منتظر نتيجه قطعي تلاش هاي ديپلماتيك جاري خواهيم بود.

رايس سپس از روش تازه دولت روسيه و سخت شدن اين دولت انتقاد كرد و گفت اول ژانويه ديديم كه چگونه روسيه لوله گاز خود را بست. رفتار روسيه تغيير فاحش كرده است و ما نگران هستيم. در پي بستن لوله گاز روسيه به اروپا، کار ماشده است نشستن و مراقب حرکت بعدي روسيه بودن.

 

نشست بي سابقه وزيراني از 45 سال پيش تا به آن روز در كاخ سفيد

 

1714: نخستين ماشين تحرير جهان كه به دست هنري ميل ساخته شده بود در لندن به معرض تماشا گذارده شد.

1907: Maria Montessori ماریا مونته سوري (1870 - 1952) فیلسوف، آموزشگر و پزشک ایتالیایی برپایه فرضیه خود یک مهد کودک(Daycare) در شهر رم برای کودکان والدین ورکینگ کلاس (طبقه کارگر) دایر کرد. طبق فرضیه بانو ماریا، آموزش کودک باید از زمان بازگرفتن از شیر (تقریبا دوسالگی) آغاز شود زیرا که کودک از چندماهگی توان یادگیری دارد. وی با این کار خود که جهانی شده است کمک کرد که بانوان بیشتری به نیروی کار کشورها اضافه شوند. ایجاد مهدهای کودک درعین حال یک شغل تازه بوجود آورده است. والدین کودکان زیر پنج سال تمام اطفال خودرا در ساعات کار خود به این مهدها می سپارند که آموزشگر ویژه دارند.

1936: برنامه معروف به کشف حجاب هفدهم ديماه 1314 با شرکت همسر و دختران رضا شاه پهلوي که بدون حجاب در جشن دانشسراي عالي شرکت کرده بودند به اجرا درآمد. رضا شاه در همين روز علي اصغر حکمت کفيل وزارت فرهنگ را که به اجراي اين برنامه کمک فراوان کرده بودند به مقام وزارت (وزارت فرهنگ) ارتقاء داد.

1952: كشور اردن كه با انديشه و به دست انگليسي ها ساخته شده است داراي قانون اساسي شد.

1964: ليندن جانسون رئيس جمهوري وقت آمريكا برنامه مبارزه فقر در اين كشور را اعلام داشت.

2010: یک گراند ژوری در ایالت میشیگان آمریکا ششم ژانویه عمر فاروق عبدالمطلّب 23 سال تبعه نیجریه را رسما متهم کرد که قصد داشته در کریسمس 2009 جت مسافربر شرکت نورث وست (دلتا) با سیصد مسافر و خدمه در پرواز 253 از آمستردام به دیترویت را هنگام آماده شدن برای فرود در فرودگاه منهدم کند. مواد منفجره که در شورت او قرارداده شده بود منفجر نشد و تولید مختصر حریق کرد که به خود عمر فاروق آسیب رساند و سایر مسافران اورا دستگیر کردند. عمر فاروق متهم شده است که در یمن و در اثنای تحصیل زبان عربی به دام القاعده افتاده و به دستور این سازمان قصد انفجار هواپیمارا داشت. پدر عمر فاروق که یک بانکدار نیجریه ای است قبلا دولت آمریکا را از احتمال پیوستن پسرش به القاعده و اقدام برضد آمریکا آگاه ساخته بود. باوجوداین معلوم نیست که چرا نام عمر فاروق در فهرست «پاییده شدگان» نبوده است که در بازرسی بدنی آنان دقت بیشتری می شود و نمی توانند به آسانی ویزای آمریکا دریافت دارند. دستگیری عمر فاروق در 12 روز منتهی به هفتم ژانویه 2010 خبر اول شبکه های تلویزیونی آمریکا بود که موضوع را خیلی بزرگ کرده بودند. مسیر این رویداد و نحوه کار تردیدهایی هم در برخی از اصحاب نظر بوجود آورده است. عمر فاروق در زندان میلان ایالت میشیگان (ایالتی که متهم در آنجا دستگیر شده است) بازداشت است.

2010: وزیر امور خارجه جمهوری یمن اعلام کرد که این دولت با ورود واحدهای رزمی خارجی ازجمله نظامیان آمریکا به یمن بنام مبارزه با القاعده مخالف است و چنین اجازه ای را نخواهد داد. دولت یمن نمی خواهد که به صورت افغانستان درآید ولی با آموزش نظامیان و پلیس یمن توسط مستشاران غرب مخالفت ندارد.

یمن 24 میلیونی تا 22 ماه مه 1990 به صورت دو کشور بود که در این تاریخ با هم یکی شدند. یمن شمالی که اکثریت جمعیت آن شیعه بودند تا یکم نوامبر 1918 (ده روز مانده به پایان جنگ جهانی اول) تحت الحمایه عثمانی بود و تا سال 1962 توسط امام شیعیان زیدیه اداره می شد و یمن جنوبی که از سال 1839 تحت الحمایه انگلستان بود و اکثریت نفوس آن سنی شافعی هستند سی ام نوامبر 1967 استقلال یافت و دارای یک حکومت کمونیستی و از دوستان دولت مسکو شد. پس از تامین وحدت بوده است که درصد کل سنی های یمن 53 و شیعیان 47 درصد برآورد شده است. دو یمن تا زمان وحدت چندبار با هم درگیری نظامی داشتند. یمن 530 هزار کیلومتری که هنوز با دولت سعودی اختلاف ارضی دارد با داشتن دویست جزیره و ناظر بر باب المندب بودن یک منطقه استراتژیک جهان است.

2010: تلویزیون دولتی نروژ مصاحبه محمد رضا حیدری کنسول سفارت جمهوري اسلامي ایران در اسلورا پخش کرد که گفت چگونگی برخورد دولت متبوع با تظاهرکنندگان معترض سبب شد که از کار کناره گیری کند. یک روزنامه چاپ اسلو نیز از احتمال پناهنده شدن این کارمند مستعفی سفارت خبرداده بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------