تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 9 تیر



1916م:سي ام ژوئن 1916 (نهم تيرماه و در جريان جنگ جهاني اول) نيروهاي انگليسي (عمدتا هندي) به فرماندهي ژنرال «پرسي سايكس (که براي ما تاريخ هم نوشت و دهها سال، حتي در دانشکده هاي ما به دانشجويان تلقين مي شد که به کتاب او استناد کنند!)» به نام راندن آلمانيها و نيروهاي هوادارشان از منطقه تحت نفوذ انگلستان در ايران (جنوب و جنوب شرقي كشور) وارد شهر كرمان شدند و آلمانيها كه مورد حمايت نيروي ژاندارم و گروهي از مردم محل بودند منطقه را تخليه كردند. نظاميان ژنرال پرسي سايکس قبلا با کشتي از هند به بندر عباس منتقل شده بودند.

 

Wilhelm 2

 

1288ش:نهم تيرماه 1288 هجري خورشيدي محمدعلي شاه قاجار به «سلطنت آباد» نقل مكان كرد و براي دفاع از خود دستور ايجاد استحكامات و استقرار توپ داد. به دستور او حتي در قلهك و دروس هم توپ مستقر ساخته بودند.

در همين روز، محمدعلي شاه براي اين كه حمايت كاركنان دربار و دولت را از دست ندهد از بانك استقراضي روسيه در تهران وام گرفت و مواجب آنان را پرداخت كرد. در آن زمان، كشور ما هنوز درآمد نفت كه تازه يكي دو چاه آن به نفت رسيده بود نداشت و به دليل ضعف دستگاههاي اجرايي و قدرت و نفوذ فئودالها كه هركدام به جايي وابستگي داشتند درآمد مالياتي اش هم نزديك به صفر بود.

در اين شرايط، محمدعلي شاه براي اين كه اتهام «ضد مشروطيت» را از خود دور سازد دهم تيرماه هياتي را مامور كرد تا نظامنامه تازه انتخابات پارلمان را بر اساس انجام دو مرحله اي آن تهيه كنند. ولي اين تمهيدات سلطنت او را بيش از دو هفته حفظ نكرد، زيرا انگليسي ها مايل به ادامه آن نبودند زیرا كه شاه قاجار با روس ها متحد بود و این دوستی براي لندن خطرآفرین بود و ....

 

1383ش:نهم تيرماه 1383 (پنج سال پيش) روزنامه همشهري چاپ تهران خبر داده بود كه هيات نظارت بر مطبوعات در پنجاهمين جلسه دوره نهم خود (همان هفته) با صدور پروانه انتشار 21 نشريه موافقت كرده بود.

با خواندن اين خبر كه عمدتا نظر علاقه مندان به فرهنگ را جلب مي كند، پرسشهاي معتدد در ذهن خواننده به وجود مي آيد كه در يك خبر كامل كه با رعايت اصول خبر نويسي تنظيم شده باشد نبايد ديده شود.

اولا انتظار خواننده اين بود كه خبر نگار برود با دارندگان اين پروانه ها تماس بگيرد و از انگيزه، و برنامه هايشان ، تاريخ انتشار، نويسندگان و جزئيات ديگر او را آگاه كند. در اصول خبرنويسي تاكيد بر اين شده است كه خبر نبايد براي خواننده ايجاد پرسش كند. بايد كامل باشد. مي دانيم كه روانپزشكان توليد پرسشهاي متعدد در ذهن يك فرد را كه يافتن پاسخ برايشان در توان او نباشد ، فشار رواني و از عوامل استرس مي دانند كه مادر انواع بيماري هاست. چرا مردم بايد پول بدهند و براي خودشان استرس بخرند؟!. دبير تحريريه نبايد اين خبر ناقص را از خبرنگار مي پذيرفت و به صفحه بندي مي فرستاد و سردبير اجرايي دستور چاپ مي داد. بايد خبر جهت تكميل به خبرنگار باز گردانده مي شد.


1936ش:نخستين چاپ داستان «بر باد رفته» كه برنده دو جايزه ادبي بزرگ شده است سي ام ژوئن سال 1936 انتشار يافت و به توزيع داده شد.

«برباد رفته» پرخواننده ترين داستاني است كه تاكنون در آمريكا نوشته شده است. اين داستان كه در زمينه جنگ داخلي خونين و ويرانگر آمريكاست به چهل زبان ديگر ترجمه و در سراسر جهان انتشار يافته و بر پايه آن يك فيلم سينمايي موفق ساخته شده است.

نويسنده اين اثر بانو «مارگارت ميچل (پگي)» است كه كار نوشتن آن را از سال 1926 آغاز كرده بود. هدف نويسنده كه خود از مردم جنوب آمريكا و متولد شهر آتلانتا است كه این شهر در جريان جنگ داخلي ويران شد اين بود كه چنان مصائب اين برادركشي را در قالب داستان بيان دارد كه در هيچ نقطه اي تكرار نشود.

 

مارگارت ميچل

 

1811م:ويساريون گ. بلينسكي Vissarion G. Belinsky اديب و نقدنگار بزرگ روسيه روزي چون امروز، سي ام ژوئن 1811 ، به دنيا آمد كه نظرات او در باره نقد نويسي كتاب، راهنماي كار نقد نگاران قرار گرفته است.

بلينسكي كه با نقدهاي خود ادبيات روس را وارد عصر نويني ساخته در عين حال يك متفكر انقلابي بود كه عقيده داشت تا روسيه به گونه اي واقعي و همه جانبه در جرگه كشورهاي اروپايي قرار نگيرد و به بقيه اروپا ملحق نشود رشد و توسعه فرهنگي نخواهد يافت. او اعتقاد و اطمينان فراوان به استعداد و نيروي مغزي و بنيه و تحمل پذيري روسها داشت كه از شرايط پيشرفت يك جامعه هستند.

به تاكيد بلينسكي: عقايد نبايد زنداني شوند. اصحاب انديشه و استعداد را بايد كشف كرد، پرورش داد تا جامعه از آنان استفاده ببرد. هنر را به خاطر هنر بايد دنبال كرد، نه ارضاء خاطر تزار و مرحمت (پاداش) او. اين اندرز از بلينسكي به جا مانده است: «پيش از به دست گرفتن قلم فكر كن، احساس كن، درك كن و سپس با تمام وجود بنويس.».

 

Vissarion G. Belinsky


1863م:«جيمز هاروي رابينسونJames Harvey Robinson» تاريخدان معروف آمريکايي 30 ژوئن سال 1863 به دنيا آمد كه تاكيد فراوان بر تدريس تاريخ در دبيرستانها و یادآوری مواردی از آن در مناسبت ها در رسانه ها داشت (اندیشه تاریخنگاری ژورنالیستی) و توصيه مي كرد كه كتابهاي درسي تاريخ براي دبيرستانها بايد دقيق، درست و بي طرفانه نوشته شود.

رابینسون در يكي از رسالات خود استدلال كرده است كه چرا «مدرس تاريخ» بايد فردي عادل و بي طرف باشد.

عقايد رابينسون در اهميت آموزش تاريخ و گرفتن اندرز از تجربه گذشتگان به قدري داراي اهميت است كه روزنامه نگاران به آن استناد کرده و در دو ـ سه دهه اخیر بر اخبار روز سابقه اضافه مي كنند تا مخاطب کاملا در جريان قرارگيرد و ارتقاء معلومات يابد. ژاپني ها در آستانه جنگ جهاني دوم بر پايه این اصل از عقايد رابينسون كه "تاريخ ملي" درس ميهندوستي مي دهد، برنامه هفتگي دروس تاريخ در دبيرستان ها را چند برابر كردند تا نسل جوان آماده از جان گذشتگي براي وطن شود، كه شد و شاهد آن در جريان جنگ جهاني دوم بوديم.

رابينسون که 73 سال عمر کرد تاليفات متعدد درباره اهميت تاريخ دارد. او تاکيد براين داشت که پژوهشگران هنگام بررسي "گذشته" تنها تحولات سياسي - نظامي را مد نظر نداشته باشند بلکه به تطور و تحول انسان از لحاظ علمي، عقلي و اجتماعي هم توجه کنند.

 

James H. Robinson


1974م:در پي قتل دكتر مارتين لوتر كينگ رهبر جنبش حقوق مدني سياهپوستان آمريكا ، سي ام ژوئن 1974 يك مرد مسلح وارد كليسايي در شهر اتلانتاي آمريكا شد و در حالي كه فرياد مي زد كه از اين سروصداها (منظور ادامه كار جنبش) خسته شده است بناي تيراندازي را گذارد. در اين تيراندازي مادر دكتر كينگ و دو تن ديگر كشته و گروهي هم مجروح شدند.

تيرانداز كه توسط حاضران در كليسا دستگير شد به پليس گفت كه قصد كشتن پدر دكتر كينگ را داشت كه گلوله به مادر او اصابت كرد!!.

 

2004م:سي ام ژوئن 2004 ، صدام حسين و 11 تن همکاران نزديکش كه از ماهها پيش زنداني آمريكا بودند در محلي نامعلوم و به صورت غير علني به حضور "سالم چلبي" که مدير يک دستگاه قضايي ويژه عراقي اعلام شده بود برده شدند و در آنجا به آنان اطلاع داده شد که از اين پس اسير جنگي نيستند و متهم به ارتکاب جنايت هستند و در اختيار قوه قضايي عراق قرار دارند و فرداي آن روز ،اول ژوئيه2004 ، دوباره احضار و در يک جلسه مقدماتي به آنان تفهيم اتهام خواهد شد و از موارد اتهامي خود آگاه خواهند شد. پس، زنداني عراق هستند ولي فعلا زندانبانان آنان همچنان آمريکائيان خواهند بود.

اين عده به صورت جداگانه (يکايک) به اطاق سالم چلبي 67 ساله احضار شده بودند. سالم چلبي بعدا به خبرنگاران گفت که صدام حسين تکيده ولي مودب به نظر مي رسيد و هنگام ورود به اطاق "صبح به خير" گفت و پس از اطلاع از اينکه، ديگر اسير جنگي نيست گفت: بسيار خوب - تا فردا.

 

صدام اندکي پس از دستگير شدن در يک زيرزميني در مزرعه


1834: كنگره آمريكا تصويب كرد كه اكلاهما سرزمين سرخپوستان رانده شده از ايالتهاي شرقي باشد . با وجود اين ، بعدا مهاجران اروپايي اين منطقه را هم از چنگ سرخپوستان خارج كردند.

1871: كشاورزان گواتمالا براي احقاق حق دست به انقلاب زدند.

1894: شبه جزيره كره كه قبلا تابع چين بود اعلام استقلال كرد.

1948: آزمايشگاه فيزيك « بل » اعلام كرد كه ترانزيستور اختراع كرده كه در راديو و دستگاههاي مشابه جاي لامپ را مي گيرد.

1950: هري ترومن رئيس جمهوري وقت آمريكا دستور انتقال نيرو به كره جنوبي را براي جنگ صادر كرد.

1960: كنگو ، مستعمره بلژيك، اعلام استقلال كرد ، ولي گرفتار اقسام دشواريها ، جنگهاي داخلي و انواع توطئه خارجيان شده است كه تا سال 2003 هم ادامه داشته اند.

1962: رواندا و بروندي استقلال يافتند ، ولي اين دو سر زمين افريقايي همسايه كنگو هم وضعي بهتر از كنگو نداشته اند ، زيرا استعمار اروپا بدون در نظر گرفتن قلمرو سنتي قبايل، آنها را ميان دوكشور تقسيم كرده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------