تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -30 مهر



399م:به گزارش سفير وقت روم در تيسفون، يزدگرد يکم از دودمان ساساني كه پس از بهرام چهارم به شاهي ايران رسيده بود22 اكتبر سال 399 ميلادي در نخستين ديدار عام خود گفت كه در مناسبات ايران و روم روش مذاكره و صلح را بر جنگ و ستيز ترجيح مي دهد، زيرا كه جنگ؛ منابع هر دوكشور را هدر مي دهد. وي در همين سخنراني گفت كه تصميم گرفته است كه مسيحيت را در قلمرو ايران تحمل كند.

 

يزدگرد اول بود شهر «يزد» را در حاشيه كوير ساخت كه نام او براين شهر گذارده شده است. با اين حساب شهر يزد در اين دهه 1600 ساله خواهد شد. يزدگرد كه 21 سال سلطنت كرد بعدا به پيروان ساير اديان در قلمرو ايران آزادي داد و مسيحيان را كمك كرد تا براي خود كليسا بسازند و از همين رو موبدان آيين زرتشت وي را «يزدگرد گناهكار» مي خواندند.

 

امپراتور قسمت شرقي روم كه در قسطنطنيه مي نشست آن چنان به يزدگرد يکم اعتماد يافته بود كه وصيت كرده بود اگر پيش از رسيدن پسرش به سن بلوغ فوت كند، يزدگرد اين پسر را بزرگ كند كه همين طور هم شد.

 

يزدگرد به دليل علائقي كه نسبت به ارمنيان داشت پس از درگذشت پادشاه ارمنستان، پسر خود را شاه آنجا كرد.

 

1688م:22 اکتبر زادروز نادرشاه سردار بزرگ ايران است که در سال 1688 ميلادی در دستگرد خراسان به دنيا آمد و 59 سال عمر کرد و مرزهای ايران را در شمال و شمال غربي، جنوب و شرق به حد زمان ساسانيان رسانيد و در شمال غربی و غرب، عثمانی را از قفقاز و همه سرزمين های ارمنی نشين بيرون راند و شهرهاي کربلا و نجف را متصرف شد. وی همچنين به تصرف دهلی موفق شد و با فراری دادن روسها، مرزهای ايران در داغستان را تثبيت کرد. مورخان نظامی «نادر» را آخرين سردار بزرگ مشرق زمين خوانده اند. وی در نوجوانی با مادرش به اسارت ازبکها که به خراسان دستبرد زده بودند درآمد ولی پس از رسيدن به سن بلوغ و نيز درگذشت مادرش، از اين اسارت فرار کرد و به ايل افشار پناهنده شد و به همين سبب وی را نادرشاه افشار نوشته اند، حال آن که در اصل، از تبار افشارها نبود. نادر دهم ژوئن 1747 در جريان کودتای افسران ناراضی خود در اردوگاه نظامي فتح آباد واقع در 12 كيلومتري قوچان (خبوشان) خراسان کشته شد.

 

نادرشاه

 

 

1342ش:30مهرماه 1342 (22 اكتبر 1963) محاكمه موسسان و اعضاي ارشد نهضت آزادي به اتهام اقدام عليه امنيت كشور در يك محكمه نظامي تهران آغاز شد.

 

اشخاصي كه محاكمه مي شدند به اين شرح اعلام شده بودند: مهدي بازرگان، يدالله سحابي، سيد محمود طالقاني (آيت الله)، عزت الله سحابي، عباس شيباني، ابوالفضل حكيمي، احمد علي بابايي، مهدي جعفري، پرويز عدالت منش و ....

 

مهدي بازرگان (نخستين رئيس دولت، پس از انقلاب) با اطلاع دكتر مصدق كه در احمد آباد به حالت تبعيد غيرقانوني بسر مي برد، نهضت آزادي را تاسيس كرده بود.

 

1979م:22اكتبر سال 1979 شاه سابق به اجازه رئيس جمهوري وقت آمريكا براي درمان بيماري سرطان خود وارد اين كشور شد و در يك بيمارستان نيويورك بستري گرديد. ورود وي به آمريكا با تظاهرات اعتراض آميز برخي از ايرانيان ساكن آمريكا و مخالفت تهران رو به رو شد و سرانجام بهانه تصرف سفارت آمريكا قرار گرفت كه فصلي از تاريخ عمومي معاصر را تشكيل مي دهد، زيرا كه به آن صورت، قبلا سابقه نداشت.

 

2004م:روزنامه هاي آمريكا از جمله نيويورك تايمز در شماره هاي 20 اكتبر 2004 خود به نقل از اسوشييتدپرس نوشته بودند كه حسن روحاني (آيت الله) مقام شوراي عالي امنيت ملي جمهوري اسلامي (دبير وقت اين شورا) در آستانه انتخابات(آن دوره) رياست جمهوري آمريکا گفته بود: تجديد انتخاب بوش (جورج دبليو بوش) به سود ايران (جمهوري اسلامي) خواهد بود زيرا كه طبق تاريخ، دمكراتها به ايران آسيب بيشتري وارد ساخته اند. اين رسانه ها اضافه كرده بودند بيان اين مطلب در حالي است كه بوش ايران را به عنوان يكي از سه عضو محور شرارت خطاب كرده بود و اخيرا هم گفته بود كه اگر از برنامه هاي اتمي اش دست برندارد بايد تحريم جهاني شود.

 

بايد دانست كه كودتاي 28 مرداد 1332 در دوران حكومت جمهوريخواهان و با كمك مستقيم دولت ژنرال آيزنهاور (ازحزب جمهوريخواه) انجام شد. روساي جمهور حزب جمهوريخواه از جمله نيكسون و فورد از دوستان نزديك شاه بودند و جان اف كندي و جيمي كارتر از حزب دمكرات در تضعيف موقع شاه كوشيدند.

 

حسن روحاني

 

 

1384ش:در چنين هفته اي در سال 1384، هيئت دولت (شوراي وزيران دولت احمدي نژاد)، مصوبه دولت گذشته (شوراي وزيران دولت خاتمي) در مورد پرداخت حقوق و مزاياي دولتي (ازخزانه دولت) به كارمندان دو مؤسسه خصوصي تاسيس شده توسط سيدمحمد خاتمي را ممنوع اعلام كرد.

 

پس از برگزاري انتخابات رياست جمهوري و انتخاب محمود احمدي نژاد، محمدخاتمي رئيس جمهوري سابق در اواخر عمر دولت خود، دو مؤسسه با نام هاي «مؤسسه بين المللي گفت وگوي فرهنگ ها» و «بنياد باران (مخفف بنياد آزادي، رشد و آباداني ايران)» را تاسيس كرده بود.

 

وي پس از تاسيس اين دو مؤسسه ، در مصوبه اي در 11 مردادماه 1384 (روزهاي پاياني حكومت خود) نام اين دو مؤسسه خصوصي را به ليست مؤسسات مشمول قانون استخدام كشوري اضافه كرده و همان روز با ابلاغ اين مصوبه، برخي از مديران و كارشناسان دولت را با حقوق و مزاياي مربوط به اين مؤسسات منتقل كرده بود.

 

براساس مصوبه دولت قبل (دولت خاتمي)، كارشناسان و مديران بنياد خصوصي خاتمي از حقوق و مزاياي دولتي و همچنين رديف بودجه دولتي «كل كشور» استفاده كرده و مزاياي مؤسسات موضوع ب ماده 11 قانون استخدام كشوري شامل آنها مي شد.

 

هيئت دولت (دولت احمدي نژاد) در جلسه هفته منتهي به 29 مهرماه1384 در مصوبه شماره «42688/ت33687هـ» به دليل غيرقانوني بودن اين اقدام (اقدام كابينه خاتمي)، الحاقيه نام اين دو مؤسسه خصوصي مزبور به ليست مؤسسات مشمول قانون استخدام كشوري را لغو كرد. (نقل از صفحه دوم روزنامه كيهان مورخ 28 مهر 1384)

 

1384ش:نقل 3 خبر ويژه از روزنامه كيهان 28 مهرماه1384:مدير بركنار شده حراست، هفت تير كشيد! ـ اجاره 23 ميليون توماني! ـ تلاش براي استاندار كردن يك فرد

 

 ××× مدير بركنار شده حراست سازمان ... در اقدامي كم سابقه، به اسلحه كشي و تيراندازي در محل حراست اين سازمان پرداخت.

 

«عبدالرضا- ل» برادر زن يكي از وزيران سابق كه با تغيير و تحولات جاري دولت كنار گذارده شده است، پس از آن كه از بركناري خود با خبر شد ضمن حضور در محل اداره حراست سازمان مربوط، به عربده كشي پرداخت و فرياد زد: «هيچ كس نمي تواند من را عوض بكند، مي كشم هر كس كه بخواهد چنين را كاري بكند»!.

 

گزارش شاهدان ماجرا حاكي است كه وي ضمن زير پا گذاشتن حرمت ماه مبارك رمضان و سيگار كشيدن كه لابد از عصبانيت وي بوده!، اقدام به تيراندازي كرده است. گفته مي شود كه اين فرد برخي تخلفات مالي و اداري هم داشته و عضو هيئت مديره چند شركت است.

 
 

مسئولان وزارت ... درصدد شكايت كيفري (اعلام جرم) عليه او هستند.

 

 

 

××× به دنبال اعتراض جمعي از پرسنل اين سازمان نسبت به انتقال ساختمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان تهران به آپارتمان هاي مسكوني واقع در خيابان پاسداران (بالاي شهر) كه اجاره آن در ماه 23 ميليون تومان است، پيگيري هاي به عمل آمده مشخص كرد اين مبلغ قرار است از محل درآمدهاي اين سازمان كه صرفاً براي تأمين هزينه هاي عمراني و احياي بافت هاي تاريخي در نظر گرفته شده، تامين و پرداخت شود. اين در حالي است كه براساس مصوبه هيئت دولت و تأكيد رئيس جمهوري سازمان ها و وزارتخانه ها بايد هزينه تشريفات خود را حذف كرده و در عين حال هزينه هاي جاري را نيز كاهش دهند.

 

×××جريان انتخاباتي (دستگاه تبليغات) رقيب دكتر احمدي نژاد، به رغم مخالفت رئيس جمهور با انتصاب فرد با روحيه اي مغاير با گرايشهاي مردمي خود به عنوان استاندار يك استان شمالي، از روز گذشته (اواخر هفته منتهي به 29 مهر ماه 84) وزارت كشور را تحت فشار شديد قرار داده اند تا آن شخص را به جلسه هيئت دولت حاضر كند و وزيران را اصطلاحاً در مقابل كار انجام شده قرار دهد. اين شخص كه داراي مشي مديريتي و معيشي ناسازگار با روحيات مردمي احمدي نژاد است، به علت داشتن مناسبات خاص با برخي چهره هاي سرشناس دو جناح عمده كشور، از حمايت هاي وسيع اين افراد برخوردار است.

 

1919م:امروز زادروز داستان نگار معروف انگليسي «دوريس لسينگDoris Lessing» است كه 22 اكتبر 1919 از والدين انگليسي در ايران به دنيا آمد . پدرش ـ تايلر ـ كارمند بانك انگليسي در تهران معروف به بانک «شاهنشاهي» و مادرش يك نرس بيمارستان ميسيون مذهبي بود. هنگام تولد نام اورا «مي» گذارده بودند.

 

اين خانواده در سال 1925 به طمع درآمد هنگفت از كشاورزي در رودزياي جنوبي (زيمباوه امروز) كه از مستعمرات انگلستان در آفريقا بود، به اين منطقه رفتند، ولي در آنجا ورشكست شدند.

 

مادر «دوريس» كه زني متعصب و مذهبي بود دخترش را پس از اتمام دبستان به مدرسه اي كه زنان مسيحي تارك دنيا آن را اداره مي كردند سپرد كه در آنجا همه اش از بهشت و دوزخ سخن مي گفتند. چون حوصله دوريس از اين مدرسه سر رفت، مادرش اورا در شهر سالزبوري (حراره) به يك دبيرستان دختران شبانه روزي كه مرد به آنجا راه نداشت سپرد كه دوريس از آنجا فرار كرد و در خانه اي خدمتكار شد. وي بعدا به كمونيستها پيوست، به آفريقاي جنوبي رفت و ازدواج كرد. اما، پس از مدتي چون دولت افريقاي جنوبي اورا كه محرك سياهپوستان بود زيان آور تشخيص داد اخراج كرد. دوريس به جاي بازگشت به رودزياي جنوبي به لندن رفت و پس از تكميل معلومات خود در ادبيات، به نوشتن داستان پرداخت. زمينه همه داستانهاي دوريس از تجربه خودش مايه گرفته اند كه در جهان انگليسي زبان خواننده فراوان دارند و وي را برنده جوائز متعدد از جمله دكتراي افتخاري هاروارد كرده اند.

 

داستانهاي معروف او عبارتند از: علفهايي كه مي خوانند، بچه هاي خشونت، دفترچه طلايي، خاطرات بقاء، تروريست خوب، فرزند پنجم، همسايه خوب، درباره جهنم، زير پوست من و ....

 

دوريس لسينگ

 

1933م:ايوان بونين داستان نگار شهير روسيه و برنده جايزه سال 1933 نوبل در ادبيات نيز 22 اكتبر در سال 1870 به دنيا آمد . وي در داستانهايش كه سبك كلاسيك دارد زندگاني سخت كشاورزان و انحطاط اشراف و فئودالهاي روسيه را منعكس كرده است . خود وي از ميان يك خانواده اشرافي و مالك اراضي كشاورزي برخاسته بود.

 

ايوان

 

1384ش:دكتر پارسا حاتمي استاد دانشگاه همدان در گفت و شنود با خبرنگار كيهان، از ايجاد باندهاي خبري در وزارتخانه ها و سازمان ها در سالهاي اخير خبر داد و از طرف ديگر اشاره به رشد قارچ گونه خبرگزاري هاي دولتي كرد.

 

وي گفت كه تعدد خبرگزاري ها، هزينه هنگفتي را براي دولت مي تراشد. اين استاد دانشگاه با انتقاد از ضعف دفاتر روابط عمومي سازمانهاي كشور گفت كه در حال حاضر فعاليت آنها منحصر به اعلام خبر عزل و نصب ها و جلسات مسئولان شده است و نه چيزي ديگر. در اين شرايط، اگر يك پژوهشگر به ابتكاري جديد موفق شود، چيز تازه اي كشف كند و يا به پيروزي چشمگير در زمينه اي برسد، در صورتي كه خودش نتواند با رسانه ها ارتباط برقرار كند، دفاتر روابط عمومي موسسه مربوط تلاشي براي انعكاس دستاورد او بعمل نخواهد آورد. وي با اشاره به زائد بودن بسياري از خبرگزاري هاي دولتي فعلي (اگر كار مشابه و ناقص انجام دهند)، گفت: نتيجه اين انبوه خبرگزاري ها اين شده است كه گروهي از مسئولان به سبب آشنايي و يا مسايل ديگر، با برخي خبرنگاران به طور انحصاري مصاحبه و اخبار را منتقل كنند و با اين عمل، خبرگزاري ها در عرصه اطلاع رساني به جزاير جدا از هم تبديل شده اند كه پوشش خبري هر بخش از اين جزاير، در انحصار يك خبرگزاري است، حال آنكه وظيفه و رسالت يك خبرگزاري پوشش همه اخبار و كارهاي تازه و نظرات بايد باشد.

 

مطلب بالا در روزنامه کيهان چاپ تهران در شماره 28 مهرماه 1384 انتشار يافته بود. روزنامه کيهان وابسته به دفتر رهبري جمهوري اسلامي ايران است.

 

1721م:پتر يكم (پتر كبير) 22اكتبر سال 1721 روسيه را يك امپراتوري درحال گسترش قلمرو اعلام داشت و خودرا تزار (امپراتور) همه آن ناميد. انگليسي ها بعدا و در طول زمان از اين اظهار پتر براي ترسانيدن كشورهاي همسايه روسيه از جمله ايران سوء استفاده فراوان كردند ـ همين كاري كه آمريكا اينك انجام مي دهد و همسايگان و اقمار سابق روسيه را از انديشه هاي ولاديمير پوتين مي ترساند.

 

ديده شده است که رسانه هاي غرب از ماه مه سال 2008، در برخي ار مطالب خود پوتين را «تزار پوتين» نوشته اند و در چند مورد در ماه سپتامبر 2008 نوشته بودند «تزار پوتين» پتر كبير را روانه كارائيب كرده است (اشاره به بزرگترين رزمناو اتمي عازم آبهاي ونزوئلا).

 

پتر يکم كه علاقه داشت روسيه را همانند اروپاي غربي صنعتي و متحول كند مدتي را در آن ديار بسرده بود و با صنعت و مدنيت آنجا آشنا شده بود. به همين دليل بود كه وي شهر «سن پترز بورگ» را در كنار بالتيك بنا نهاد و پايتخت روسيه را به آنجا منتقل كرد تا به اروپاي غربي نزديكتر باشد.

 

از دهه ششم قرن بيستم (آغاز جنگ سرد) صاحبنظران چپگرا بارها اندرز داده بودند كه رئيس دولت مسكو و وزير امورخارجه او بايد مدتي را در آمريكا زندگي كرده باشند تا از آمريكاييان رودست نخورند و ضعف ها و قوت هاي آمريکاييان و آمريکارا بشناسند.

 

پتر يكم

 

1887م:امروز زادروز «جان ريدJohn Reed» روزنامه نگار انقلابي امريكا است كه 22 اكتبر 1887 به دنيا آمد و تنها 33 سال عمر كرد. وي تنها آمريكايي است كه در كنار ديوار كرملين در ميان رهبران و انقلابيون شوروي مدفون شده است.

 

«جان» كه افكار سوسياليستي داشت براي تهيه اخبار مربوط به انقلاب مكزيك در صف انقلابيون اين كشور قرار گرفت و مبارزه كرد. براي پوشش اخبار جنگ جهاني اول هم سرباز شد و به جبهه رفت. او براي براي اطلاع از اوضاع ناآرام روسيه، مشکلات و نارضايتي ها مردم به اين كشور رفت و در سال 1917 با لنين ملاقات كرد و با او دوست شد و سپس پا به پاي بلشويكهاي در انقلاب شركت جست.

 

در بازگشت به آمريكا، «جان» به تاسيس حزب كمونيست اين كشور كمك و روزنامه «توده ها» را سردبيري كرد. پس از انشعاب حزب كمونيست آمريکا، دبير يكي از شعب آن شد و در اين سمت، چون خود را در معرض تعقيب پليس ديد، به روسيه رفت تا به اصطلاح آب از آسياب بيافتد كه در اينجا به تيفوس دچار شد و 19 اكتبر 1920 و در مسکو درگذشت.

 

كتابهاي متعدد از "جان ريد" باقي مانده است از جمله كتاب «ده روز - كه جهان را تكان داد» . اين كتاب درباره انقلاب اکتبر 1917 روسيه است و چون حاوي اطلاعات دست اول و مشاهدات عيني مولف است ماخذکار مورخان و پژوهشگران قرار گرفته است.

 

John Reed

 

1945م:خوان پرون، سرهنگ ملي گراي مورد علاقه كارگران و نظاميان آرژانتين، 22 اكتبر سال 1945 ميلادي، پنج روز پس از قيام مسلحانه و تغيير دولت اين كشور، عقايد سياسي ـ اجتماعي خود را در يك دفترچه كه ميان مردم توزيع شد اعلام داشت. وي آخر وقت همين روز دولت انقلابي خود را تشكيل داد.

 

پرون درپايان نخستين جلسه دولت انقلاب اعلاميه اي منتشر ساخت كه ضمن آن دولتمردان و سياستمداران و ژنرالهاي ارتش آرژانتين را كه بركنار كرده بود مشتي فاسد، نالايق و جاه طلب خواند و پاره اي از آنان را هم وطن فروش ناميد و اضافه كرد كه اين جماعت به تنها چيزي كه انديشه نداشتند استقلال، سربلندي و پيشرفت وطن و رفاه و سعادت و سلامت هموطنان بود.

 

"پرون" در اعلاميه اش نوشته بود كه اگر او با كمك نظاميان و كارگران قيام نمي كرد؛ براي آرژانتين؛ "فردا" خيلي دير بود و شايد هم ملت آرژانتين فردايي نداشت.

 

وي دراين اعلاميه اطمينان داده بود كه از آن پس هيچ اقدامي كه مغاير با منافع كشور و عامه مردم باشد صورت نخواهد گرفت؛ اول وطن ازجمله مردم آن و سپس....

 

مفاد دفترچه منتشره، عقايد پرون را نوعي ناسيونال ـ سوسياليستي نشان مي دهد كه همچنان مورد توجه بيشتر آرژانتيني هاست.

 

پرون

 

1962م:در جريان بحران موشكي كوبا، جان اف كندي رئيس جمهوري وقت آمريكا 22 اكتبر 1962 دستور محاصره دريايي اين جزيره را صادر كرد و گفت اگر كشتي هاي باري شوروي كه عازم كوبا هستند پس از رسيدن به خط محاصره به دستور «ايست» متوقف نشوند، غرق شوند!. اين دستور جهان را در يك گامي جنگ اتمي قرارداه بود؛ مخصوصا كه مسكو به چند زيردريايي خود كه در آبهاي اقيانوس اطلس بودند دستور داده بود كه با آخرين سرعت خود را به خط محاصره كوبا برسانند و يكي از اين زير دريايي ها كه در محاصره نيروي دريايي آمريكا قرار گرفته بود، بدون استعلام از مسكو، براي پرتاب اژدر اتمي - حالت حمله به خود گرفته بود كه خروشچف نيمه شب دستور باز گشت كشتي هاي باري شوروي حامل قطعات موشك به كوبا را صادر كرد.

 

اين بحران هنگامي آغاز شده بود كه هواپيماهاي اكتشافي آمريكا از نوع "يو - 2" از سكوهاي نيمه تمام پرتاب موشك در كوبا عكسبرداري كرده بودند.

 

خروشچف بعدا به خاطر شتاب در صدور دستور بازگشت به کشتي هاي روسي مورد انتقاد قرارگرفت و ادامه اين انتقاد به برکناري اش انجاميد. از سال 2008 مسکو که بار ديگر فعالانه وارد صحنه سياسي جهان شده است مناسبات خود با کوبا را تا همان حد دهه 1960 بالا برده و صميمانه ساخته است.

 

جان اف کندي

 

2003م:نظر عمومي تحليلگران رسانه ها كه 21 اكتبر 2003 در گوشه و كنار جهان انتشار يافت اين بوده است كه چين از نشست سران 21 كشور در بانكوك به صورت يك همتاي آمريكا سر برآورد و از اين پس بايد به صورت يكي از قدرت هاي رديف اول جهان به آن نگريست. در اين نشست «هو» رهبر چين با تكيه به قدرت اقتصادي ـ نظامي اين كشور و نفوذ سياسي اش در ميان كشورهاي ضعيف و كوچك، در قبال مسئله كره شمالي ـ ميانمار و نرخ برابري ارزها مقابل جورج بوش قرار گرفت و با رفتار خود نشان داد كه چين اگر بخواهد مي تواند از نيروي اقتصادي ـ نظامي و نفوذ سياسي اش براي به كرسي نشاندن حرفش استفاده كند.

 

به نظر تحليگران، اين مباحثه (فوروم) ثابت كرد جوامع چيني در منطقه بزرگ خاور دور و پاسيفيك كه سررشته اقتصاديات را به دست دارند پشت سر چين ايستاده اند و دو طرف مانند گذشته احساس جدايي و تنهايي نمي كنند.

 

هو جينتائو

 

2003م:قاضي يك دادگاه كشور « اكوادور» 21 اكتبر 2003 به صلاحيت اين دادگاه براي محاكمه شركت نفتي آمريكايي «شوران ـ تكزاكو» راي داد. اين نخستين بار است كه جهان شاهد چنين محاكمه اي مي شود. سي هزار تن از ساكنان جنوب اكوادور به اين دادگاه دادخواست داده بودند كه كمپاني تكزاكو ( كه اخيرا به «شوران كاليفرنيا » ملحق شده و كمپاني واحدي را به وجود آورده اند) در طول 20 سال بهره برداري از نفت اكوادور، محيط زيست را آلوده ساخته و حاضر به تميز كردن آن نيست و تقاضاي يك ميليارد دلار غرامت براي پاكسازي آن محيط كرده بودند.

 

آمريکاي لاتين از زمان روي کار آمدن جورج دبليو بوش در ايالات متحده و با استفاده از درگيري او در خاور ميانه و آسياي جنوبي، از واشنگتن دور شده و در بسياري از کشورهاي آن - حکومت به دست سوسياليست ها افتاده و هوگو چاوز رهبر ونزوئلا فرضيه خود "سوسياليسم قرن 21" را که عملي تر است به دست اجرا سپرده است. روسيه با استفاده از اين خلاء (تضعيف نفوذ واشنگتن) به پرکردن جاي آن در اين منطقه از جهان دست زده و به صدور اسلحه و تکنولوژي نفت به کشورهاي لاتين قاره آمريکا پرداخته است.

 

2003م:طبق يك آمار رسمي كه 21 اکتبر 2003 انتشار يافت، در ميان كشورهاي پيشرفته - فرانسه از لحاظ مرگ و مير سرطان ناشي از دود سيگار و مصرف الكل با 284 نفر در هر صدهزار تن نفوس در رديف اول و سوئد با 196 تن درانتهاي جدول قرار دارد.

 

طبق اين گزارش، در ايالات متحده آمريكا اين نسبت 250 در هر يكصد هزار نفر است.

 

2005م:«تام ديليTom Delay» كه در پي اتهامات وارده از جمله مداخله غير قانوني در كار كمك مالي به مبارزات نامزدهاي جمهوريخواه در انتخابات دوره گذشته در ايالت تكزاس، سفر به مسكو با پول يك لابي كنگره (كارچاق كن) و ... مجبور به كناره گيري از سمت رياست اكثريت مجلس نمايندگان (مرد شماره 2 مجلس) شده بود بيستم اكتبر 2005 خود را به دادستان شهر آستين (تكزاس) معرفي كرد تا جلب نشود و به او دستبند نزنند.

 

دادستان آستين دستور دستگيري تام ديلي را از قاضي دادگاه گرفته بود و پليس قضايي (شريف) در جستجويش بود كه شخصا به دفتر دادستان رفت و خود را معرفي كرد.

 

«ديلي» پس از انجام تحقيقات مقدماتي با سپردن ده هزار دلار وجه الضمان، آخر وقت آن روز آزاد شد.

 

اين اقدام در حالي صورت گرفته بود كه براي دكتر «بيل فريستFrist» رئيس وقت اكثريت سناي آمريكا نيز يك پرونده مداخله در معامله سهام تشكيل شده بود. فريست که يک سناتور وابسته به حزب جمهوريخواه آمريکاه بود براي يک دوره ديگر، خودرا نامزد انتخابات سنا نکرد و از صحنه سياست خارج گرديد.

 

اين دو رويداد به تضعيف حزب جمهوريخواه انجاميد که پس از اشغال نظامي عراق و رو به خرابي گذاردن اقتصاد آمريکا در يک حالت دفاعي قرارگرفته بود.

 

تام ديلي

 

2005م:نوزدهم اكتبر 2005 بانو «لاشان هريسLashaun Harris» زن سياهپوست 23 ساله آمريكايي سه فرزندش Trayshaunتريشان 6 ساله، Travanteتراوانت 3 ساله و Jashuaجاشوا 16 ماهه را با خود به اسكله معروف به «فيشرمن وارف» شهر سافرانسيسكو برد و به دريا افكند و به اين ترتيب بقتل رسانيد.

 

فردي كه شاهد اين قضيه بود جريان را به پليس خبر داد و لاشان (عكس بالا) دستگير شد. وي كودكان را با يك چهارچرخه بچگانه به كنار دريا برده بود. لاشان به دليل نداشتن شوهر و درآمد، در شلتر (پناهگاه بينوايان) موسسه خيريه «سالويشن آرمي» شهر اوكلند (14 كيلومتري سانفرانسيسكو) زندگي مي كرد و از وضعيت خود راضي نبود و اين وضعيت، وي را به مشكلات عصبي دچار كرده بود و داروي تسكين اعصاب و رفع افسردگي مصرف مي كرد.

 

معاينه جسد يكي از كودكان كه از آب گرفته شده نشان مي دهد كه وي قبلا شديدا كتك زده شده بود. نزديكان لاشان گفته بودند كه وي اخيرا مصرف دارو را قطع كرده بود. در اين باره كه لاشان كودكان خود را از يك و يا چند پدر داشته است مطلبي انتشار نيافته بود. لاشان نخستين فرزند را در 16 سالگي به دنيا آورده بود. وکيل مدافع تسخيري لاشان مدعي شده بود که لاشان دچار نوعي ضعف رواني بوده است. لاشان در دادگاه گفته بود که خواسته بود فرزندانش را از قيد مشکلات اين دنيا برهاند. مرگ براي آنان به منزله بهشت بود!. وي افزوده بود که قبل از افکندن کودکان به خليج سانفرانسيسکو، برايشان ساندويچ سوسيس (هات داگ) خريده بود. شاهد عيني در دادگاه گفته بود که لاشان کودکان را يکي پس از ديگري به دريا انداخته بود. به گزارش رسانه ها، مادر لاشان سيستم جامعه را مقصر دادنسته بود. او گفته بود که لاشان هنگامي که 15 ساله بود يک "دوست پسر" بزرگسال داشت.

 

هريسLashaun Harris

 

1797: «آندره ژاك کارنرينAndre - Jacques Carnerin» فرانسوي نخستين فردي بشمار مي آيد كه با چتر نجات فرود آمده است. وي درآسمان پاريس با چتر نجات از ارتفاع هزار متري از يک بالن پايين پريد و بر زمين فرود آمد

 

1838: سام هيوستون به عنوان رئيس جمهوري كشور مستقل تكزاس آغاز بكار كرد. وي با انتخابات به اين سمت برگزيده شده بود. بعدا تكزاس يك ايالت آمريكا شد.

 

1920: دكتر تيموتي ليري روانپزشك جنجال برانگيز آمريكايي كه توصيه «زندگاني بدون اندوه، حتي با مصرف موادمخدر» مي كرد به دنيا آمد و 75 سال عمر كرد.

 

1938: نخستين ماشين فتوكپي توسط "چارلزكارلسون "ساخته شد و نامش را «زيراكس» گذارد كه از واژه يوناني «زيروگرافي» به معناي

 

«خشك نويسي» گرفته شده است.

 

1953: دولت فرانسه به لائوس مستعمره خود استقلال كامل داد.

 

1954: آلمان غربي كه با اعلام استقلال آن به صورت يك كشور فدرال از سوي سه دولت غربي فاتح جنگ جهاني دوم موافقت شده بود به «ناتو - اتحاديه نظامي غرب» پيوست.

 

1966: لونا ـ 12 سفينه شوروي گردش خود را به دور ماه در مدار قمر زمين آغاز كرد.

 

1973: قطعنامه 338 شوراي امنيت مبني بر برقراري مجدد آتش بس ميان اعراب و اسرائيل در جنگ رمضان (يوم كيپور) تصويب و صادر شد.

 

1975: « ونه را ـ 9 » سفينه فضا پيماي شوروي به آرامي درسطح ونوس فرود آمد و به مخابره اطلاعات به زمين ادامه داد

 

2002: ريچارد هلمز مدير اسبق سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) و سفير پيشين آمريكا در تهران و يكي از كارشناسان مسائل ايران كه نظر خود را گهگاه در مصاحبه هاي تلويزيوني بيان مي داشت در 89 سالگي درگذشت.

 

ريچارد هلمز در سال 1973 (1352 خورشيدي) تغيير سمت داده و از رياست سازمان مركزي اطلاعات (سيا) به سمت سفير آمريكا ( دولت نيكسون) در تهران منصوب شده بود و همسرش درباره ايران آن زمان كتابي منتشر ساخته است. وي از دوران جنگ جهاني دوم به كار«اطلاعاتي» مشغول شده بود و نزديك به هفت سال ( از 1966 تا 1973) مدير «سيا» بود و كودتاي ضد سالوادور آلنده در شيلي در زمان مديريت او بر«سيا» روي داده بود. وي سالها بعد هنگامي كه در سناي آمريكا از او درباره باره كودتاي شيلي سئوال شد انكار كرد و به جرم دروغ گفتن به سنا در دادگاه به دوسال حبس تعليقي و جريمه نقدي محكوم شد.

 

در جريان رسيدگي به ماجراي «واتر گيت»، فاش شد افرادي كه برنامه هاي انتخاباتي حزب دمكرات را از ساختمان واتر گيت دزديده بودند حقوق بگير سازمان هلمز بودند. با وجود اين، هلمز به خواست نيكسون كه به ماموران اف بي آي اجازه ندهد در اين زمينه بررسي كنند اعتناي چندان نكرده بود.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------