تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ - 17 مرداد



40پیش ازمیلاد:هشتم اوت سال 40 پيش از ميلاد ارتش ايران با در هم شكستن ارتش روم، سوريه را پس گرفت . واحدهاي نظامي ايران سپس به پيشروي خود ادامه داده و فلسطين را هم تماما تصرف کردند.

سناي روم كه چنين ديد، به ايران اعلان جنگ داد و سه سال طول كشيد تا تدارك اين جنگ كه براي آن لژيونرهاي رومي از سراسر متصرفات اين امپراتوري، از انگلستان و فرانسه و اسپانيا و آلمان گرفته تا شمال آفريقا، ايلريا (يوگسلاوي) و يونان احضار شده بودند فراهم شود .حمله به ايران در سال 36 پيش از ميلاد با 113 هزار سرباز زبده به فرماندهي ماركوس آنتونيوس (شوهر كلئوپاترا ملكه يوناني تبار مصر) آغاز شد. اين بزرگترين لشكركشي غرب به شرق در طول تاريخ تا سال 1990 بشمار آمده است. پيش از آغاز جنگ ، آخرين درخواست اكتاويوس امپراتور روم كه خواهان پس دادن پرچم هاي سربازان شكست خورده رومي در جنگ حران (كارهه) در سال 53 پيش از ميلاد شده بود از سوي مجلس عالي ايران (مٍهستان) رد شده بود . در جنگ حران هفت لژيون (لشكر) رومي و فرمانده آنان "كراسوس" نابود شده بودند. فرمانده نيروهاي ايران در آن جنگ سپهبد "سورنا" بود كه جنگ افزارهاي تازه به ميدان آورده بود و تاكتيك (تا آن زمان )بي سابقه اي را به كار بسته بود.

 

مارکوس آنتونيوس

 

1974م:ريچارد نيكسون براي اين كه محاكمه و مجازات نشود هشتم اوت 1974(روزي چون امروز) از رياست جمهوري آمريكا كناره گيري كرد و جرالد فورد معاون او جايش را گرفت و ضمن صدور حكمي مانع ادامه تعقيب قضايي و مجازات نيكسون در رابطه با ماجراي واترگيت (دستبرد به ستاد انتخاباتي حزب دمكرات و نصب غير قانوني دستگاه شنود در آن) شد. كناره گيري نيكسون از ظهر نهم اوت عملي شد. وي تنها رئيس جمهوري در تاريخ 229 ساله آمريكاست كه از اين سمت كناره گيري كرده است. وي دو روز پيش از اين گفته بود که از محاکمه پارلماني شدن باکي ندارد و کناره گيري نمي کند، ولي در اين دو روز مشاورانش او را به کناره گيري قانع کرده بودند تا بركنار نشود و به زندان نيفتد. مجلس نمايندگان آمريکا پس از رسيدگي به قضيه واتر گيت براي نيکسون کيفر خواست صادر کرده بود تا در سنا محاکمه شود. نيکسون در قبال قضيه واتر گيت متهم به اختفاي مدارک جرم و دروغگوئي به بازپرس هم شده بود. قضيه واتر گيت با سرقت طرحهاي مبارزات انتخاباتي حزب دمکرات (حزب رقيب) پيش از انتخابات از محل دفتر اين حزب در ساختمان واتر گيت در شهر واشنگتن به وجود آمده بود. اخيرا روشن شده است كه كفيل وقت سازمان امنيت داخلي آمريكا (اف بي آي) كه يك يهودي بود ماجراي واترگيت را به يك خبرنگار مورد اعتماد خود داده بود كه در روزنامه واشنگتن پست انتشار يافته بود و .... انگيزه اين افشاگري هنوز هم به درستي دانسته نشده است.

 

نيكسون در حالي كه اعضاي خانواده اش در كنارش قرارداشتند كناره گيري خود را اعلام داشت

 

1945م:هري ترومن رئيس جمهوري وقت آمريکا در اين روز از ماه اوت 1945 منشور ملل را امضاء کرد. وي سومين رئيس دولتي بود كه امضاي خود را پاي اين منشور گذارد. اين منشور و سازمان ملل، ساخت دولتهاي بزرگ فاتح جنگ جهاني دوم است و به همين سبب عنوان "ملل متحد" روي آن گذارده شده است و بنابراين؛ نبايد از اين سازمان که توان اجرايي اش در دست شوراي امنيت و در اين شورا حق وتو با دولت هاي فاتح وقت است انتظاري جز خدمت به همين دولتها داشت.

 

1953م:در پي اجراي قرارداد ترک مخاصمه ميان دو کره، هشتم آگوست 1953 ميان آمريکا و کره جنوبي يک پيمان دفاع مشترک، نظير پيمان آمريکا و ژاپن، امضا شد. دولت مسکو نیز که از 1945 و پس از کوتاه شدن دست ژاپناز شبه جزیره زمام امور قسمت شمالي این شبه جزيره را به حزب کمونيست اين منطقه سپرده بود، قول هرگونه حمايت از کره شمالي را داد تا از پيمان کره جنوبي و آمريکا در هراس نباشد.

فروپاشي شوروي و تردید دولت کره شمالی به اینکه دولت روسيه فدراتیو به تعهدات شوروي در قبال آن دولت عمل کند سبب شده است که سیاست ویژه ای در پیش گیرد که دارد الگو می شود و آن ایستادن روی پای خود و بدون اتکاء به دیگران است. این سیاست بود که ظرف مدتی نه چندان طولانی، کره شمالی را یک قدرت اتمی ـ موشکی کرده و برای خود دارد یک قطب می شود. دولت کره شمالی این عقیده را نیز تبلیغ می کند که طبق تجربه تاریخ معاصر، اعتمادي به قول و قرار قدرتهاي جهاني نيست و از دست سازمانهای بین المللی که ساخت قدرتهای روز هستند کاری ـ جز خدمت به سازندگانشان برنمی آید، انجمن های غیر انتفاعی هم دارای ارباب هستند و گوش به فرمان آنها جهت قال راه انداختن و در این شرایط راهی جز ادامه بقاء و زندگی با امکانات داخلی نیست.


1988م:نيروهاي دولت مسکو پس از 9 سال استقرار در افغانستان، به تصميم گورباچف! از هشتم اوت 1988 تخليه آن کشور را آغاز کردند. 13 سال پس از خروج آنان، نخست نظاميان آمريکا و سپس اعضاي پيمان دفاعي اتلانتيک شمالي (ناتو) جايشان را گرفتند.

ورود نظاميان شوروي به افغانستان که به خواست دولت وقت کابل صورت گرفته بود با اعتراض شديد آمريکا و غرب همراه بود ولي روسها و حتي چيني ها که کشورشان همسايه ديوار به ديوار افغانستان است هنوز اعتراضي به استقرار ناتو نکرده اند. در طول استقرار نظاميان شوروي در افغانستان، دولت آمريکا با کمک دولت سعودي و دولت پاکستان به ايجاد دسته هاي مسلح براي حملات چريکي و خرابکاري برضد روسها دست زد که القاعده و طالبان بقايا و دنباله هاي آنها هستند که اينک "بهانه" براي استقرار ناتو در افغانستان شده اند. روسها كه به سكوت خود ادامه مي دهند در افغانستان متحمل 13 تا 15 هزار كشته شدند!. اين سکوت روسها از سوي تاريخ نگاران و تفسير نويس هاي رسانه ها در برابر علامات سئوال و تعجب (؟!) قرارداده شده است.

 

1990م:هشتم اوت 1990دولت عراق علي حسن عبدالمجيد التكريتي(علي شيميايي) را به سمت فرماندار كويت منصوب كرد. ارتش عراق قبلا کويت را تصرف و بر پايه دعاوي ديرين و مستندات تاريخي، آن را ضميمه خاک خود اعلام و يک ايالت عراق خوانده بود. دولت عراق از زمان ايجاد اين كشور مدعي كويت بود و آن را (عمدتا با اين استناد كه كويت دنباله حيره و نجد شرقي و همانند عراق جنوبي در طول نهصد سال يك ايالت ايران بوده و در دوران حكومت اسلامي و سپس عثمانيان اين وضعيت تغيير نيافته بود) جزيي از خاك خود مي دانست و مي گفت كه انگليسي ها آن سرزمين به شيوخ طايفه العتوب داده اند كه اين طايفه در قرن هفدهم از نجد (كشور سعودي) به آنجا كوچ كرده است و انگليسيها از آغاز دهه 1930 مي دانستند كه در زير شنهاي كويت اقيانوسي از نفت قراردارد.


2005م:هشتم اوت 2005 نتيجه نظر سنجي درباره بمباران اتمي هيروشيما به مناسبت گذشت شصت سال از اين رويداد كه ششم اوت 1945صورت گرفت در رسانه ها انتشار يافت كه نشان مي دهد 20 درصد ژاپني ها (طبق گزارش جوزف كلمن نويسنده اسوشيتدپرس) آن را موجه دانسته بودند!. انتشار اين «درصد» باعث تعجب اصحاب نظر شده بود و اين سئوال را مطرح ساخته بودند كه چرا و به چه دليل اين 20 درصد بر بمباران اتمي وطن خود و جزغاله شدن دهها هزار انسان در يك چشم برهم زدن مهر تاييد گذارده اند. اين اصحاب نظر گفته بودند كه نسل تازه ژاپني را چه شده است؟، قطعا از عمق فاجعه بي خبر مانده اند و تاريخ جنگ جهاني دوم را آن طور كه بايد، به اطلاع آنان نرسانده اند.

طبق نوشته كلمن و به نقل از نتيجه نظر سنجي، همزمان 68 درصد آمريكاييان نيز بمباران اتمي ژاپن را كاري موجه خوانده و آن را تاييد كرده بودند.

شنبه شب ششم اوت 2005 سه تن از خدمه بمب افكن «انولا گي» كه بمب اتمي بر هيروشيما فروافكند و هنوز در قيد حيات بودند در مصاحبه خود با شبكه «سي بي اس» گفتند كه از كاري که كرده بودند پشيمان نيستند!.


1815: در اين روز دولتهاي اروپايي متحد، ناپلئون را که چندي پيش و پس از شکست در واترلو تسليم آنها شده بود بر کشتي نشاندند و روانه جزيره سنت هلن در اقيانوس اطلس کردند که در آنجا تا پايان عمر به حالت تبعيد باقي بماند.

1860: ملکه جزاير ساندويچ (مجمع الجزاير هاوايي که در آن زمان استقلال داشت و يک ايالت آمريکا نشده بود) براي ديدار از نيويورک وارد اين شهر شد. هاوايي تا اواخر قرن 19 يک کشور سلطنتي مستقل بود که اينک با وجود داشتن هزاران کيلومتر فاصله تا خاک اصلي آمريکا، يک ايالت اين کشور بشمار مي رود.

1879: اميليو زاپاتا، انقلابي بزرگ مکزيک به دنيا آمد.

1911: قانون، شمار نمايندگان مجلس آمريكا (يكي از دو مجلس كنگره) را 435 نفر تعيين كرد كه دوره نمايندگي هركدام دو سال است.

1919: پيمان راولپندي (شهري در چند کيلومتري اسلام آباد که مدتي هم پس از استقلال پاکستان، پايتخت اين کشور بود) به جنگ سوم افغانها با انگلستان پايان داد و دولت انگلستان استقلال افغانستان را برسميت شناخت و در پي آن عنوان حکمران افغانستان از " امير" به "شاه" تبديل شد.

1940: حملات هوائي آلمان به انگلستان كه خرابي فراوان به بارآورد، آغاز شد.

1942: شش آلماني که به منظور خرابکاري به خاک آمريکا وارد شده و به دام افتاده بودند در شهر واشنگتن اعدام شدند.

1945: چند روز مانده به پايان جنگ جهاني دوم در جبهه خاور دور، دولت مسكو طبق قراردادهاي يالتا و پوتسدام به ژاپن اعلان جنگ داد و يك ميليون سرباز به منچوري و قسمت شمالي كره كه در تصرف ژاپن بودند و چند جزيره ديگر فرستاد. بيشتر مورخان بر اين باورند كه ورود مسكو رقيب قديمي توكيو به جنگ و خطر تصرف ژاپن به دست روسها، بيش از بمباران اتمي باعث تسليم آن كشور شده است.

1946: دولت هند به منطقه 47 هزار کيلومتري بوتان واقع در شمال شرقي هند با 2 ميليون و دويست هزار جمعيت استقلال داد ولي قرار شد که امور دفاعي و روابط خارجي آن منطقه که داراي سلطان است همچنان در دست هند باقي بماند. با اين توافق، قرارداد سال 1907 انگلستان و بوتان لغو شد. بوتان ميان چين و هند واقع شده و بيشتر مردم آن از نژاد نپالي هستند. نزديک به نهصد هزار بوتاني هم در نپال بسر مي برند.

1955: از اين روز کنفرانس ژنو براي تنظيم چگونگي استفاده مسالمت آميز از نيروي اتم آغاز بکار کرد.

1960: سرزمين ساحل عاج در غرب آفريقا استقلال يافت.

1967: انجمن همكاري هاي ملل آسياي جنوب شرقي (آ سه آن) كه اينك داراي 11 عضو است و 550 ميليون نفوس جهان ( 8 درصد جمعيت جهان) را شامل مي شود تاسيس شد.

1968: در اين روز شهر ميامي در فلوريداي آمريکا صحنه يک شورش نژادي خونين بود.

1976: جان روزلي، مافياي آمريکايي معروف که چند سال پيش از آن طبق نقشه "سيا" قرار بود فيدل کاسترو را به قتل برساند، به طرز مرموزي کشته شد.

1988: نسبت به جان "جورج شولتز" وزير امور خارجه وقت آمريکا در کشور بوليوي سوء قصد شد ولي آسيب نديد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------