تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -19 اردیبهشت



570م:در ماه مه سال 570 ميلادي ژنرال «وهرز ديلمي» فرمانده نيروهاي اعزامي ايران به يمن، پس از ايراد نطقي براي افرادش، دستور داد كه كشتي هاي نيرو بر را آتش بزنند و غرق كنند تا سربازان خيال عقب نشيني و بازگشت را به ذهن خود نياورند. اين نيرو به درخواست سران قبايل يمن، به دستور شاه وقت دولت ساساني ايران، «خسرو انوشيروان» از طريق خليج فارس به يمن فرستاده شده بود تا ارتش اشغالگر حبشه را از آنجا براند. سپهبد «وهرز» پس از پياده شدن در يمن متوجه شد كه شمار نيروي حبشي اشغالگر (ابرهه) بيش از سه برابر سربازان اوست.


1927م:نهم ماه مه سال ۱۹۲۷كاپيتالاسيون (تسليم و در اصطلاح قضايي به مفهوم قضاوت كنسولي) در ايران لغو شد و از 19 ارديبهشت 1307 (درست يك سال بعد) حتي در مورد كشورهاي كاملة الوداد هم بلا اثر گرديد.


1331ش:يك مقام دولت دكتر مصدق در اين روز از ارديبهشت 1331 خبر 15 ارديبهشت روزنامه اطلاعات را كه به نقل از يك خبرگزاري عرب! (کدام خبرگزاري؟) نوشته بود كه دولت درصدد برآمده كنگره رجال با تجربه (قديمي) را براي بحث درباره مسائل كشور (عمدتا نفت) برگذار كند تا راه حل ارائه كنند بي اساس، و آن را نوعي «خط دادن» از سوي محافل وابسته به استعمار خواند.


1358ش:نوزدهم ارديبهشت 1358 هفت تن ديگر از جمله يك وزير اطلاعات و جهانگردي (ارشاد) پيشين كه ازسوي قاضي شرع دادگاه انقلاب مفسد في الارض شناخته شده بودند تيرباران شدند.

 

حبيب القانيان

 

1805م:فردريك شيلر مورخ، فيلسوف، نويسنده، نمايشنامه نگار و شاعر شهير آلمان و مردي كه از زيبايي ها و نكويي ها سخن گفته است نهم ماه مه سال 1805در 46 سالگي درگذشت. شيلر تاريخ جنگهاي سي ساله (اروپا) را كه پر از پند و اندرز است در نوامبر 1793 منتشر كرد، كتابي كه گفته شده است كمك بسيار به اتحاد فعلي اروپاييان كرده است. كتاب «ماري استوارت» و داستان «مرد (درگذشت) و ناتمام ماند» نيز براي بشر امروز، از بي مقام و صاحب قدرت و از فقير تا دارا پند آموزند.

 

شيلر


2004م:نتيجه انتخابات شهرداري شهر «چساپيك» آمريكا واقع در ايالت ويرجينيا كه سه شنبه چهارم ماه مه 2004 برگذار شد نشان داد كه مشاركت در دمكراسي به ويژه در انتخابات محلي بازهم رو به كاهش گذارده است. در انتخابات اين شهر كمتر از 20 درصد واجدين شرايط راي دادن شركت كرده بودند! و شهردار و اعضاي شوراي شهر از ميان كساني انتخاب شدند كه شهرت به افزايش عوارض شهري ( ماليات مستغلات و اتومبيل و بنزين و ....) دارند و درخواست تبديل مناطق مسكوني به تجاري را آسانتر مي پذيرند. گزارش روزنامه ها حاكيست همان مردمي كه از افزايش مالياتهاي شهري هراس و ناله داشتند و مي توانستند با دادن راي به نامزدهاي مخالف اين افزايش، ورق را برگردانند در انتخابات شركت نكرده بودند!!.


1960م:نهم ماه مه سال 1960 (روزي چون امروز) آژانس آمريكايي دارو و غذا (اف.دي. ا) بر مصرف قرص تازه ساز تنظيم خانواده (ضد آبستني) مشروط بر اين كه تنها مصرف كلينيكي داشته باشد صحه گذارد و مسئله بزرگي حل شد. اين آژانس كه با مخالفت برخي گروههاي مسيحي رو به رو شده بود، در نخستين مرحله اجازه فروش اين دارو را در داروخانه ها نداد كه بعدا جماعتي به دادگاه متوسل شدند و حكم توزيع آن در داروخانه ها را از دادگاه گرفتند و «اف.دي.ا.» كه بي صبرانه در انتظار چنين حكمي بود فروش آن را با نسخه دكتر آزاد كرد كه از سال 1964 وارد داروخانه ها شد. با وجود اين، برخي دولتها احتياط بيشتري به خرج دادند. مثلا در فرانسه، اين دارو از سال 1967 وارد باز شد.

 

پروفسور ماركر


2006م:امروز، نهم ماه مه سال 2006، درست 260 سال از روزي مي گذرد كه بنجامين فرانكلين از پدران ايجاد «ايالات متحده آمريكا» در هفته نامه خود «پنسيلوانيا گازت» چاپ شهر فيلا دلفيا كاريكاتوري را چاپ كرد كه عنوان نخستين كاريكاتور ژورناليستيك در آمريكا (احتمالا در همه جهان) را به خود اختصاص داده است.


1918م:امروز، نهم ماه مه، زادروز مايك والاس گزارشگر قديمي راديو تلويزيون است كه در 88 سالگي - باوجود بازنشسته شدن - هنوز گهگاه به اين كار ادامه مي دهد. وي كه 38 سال براي مجله تلويزيوني شبكه «سي.بي.اس.» معروف به سيكستي مينيتز گزارش اينوستيگيتيو تهيه كرده است در سال 1918 در يك خانواده يهودي از مهاجران روس در آمريكا به دنيا آمد.

 

مايک والاس


2004م:سازمانهاي روزنامه نگاران جمهوري مولدوا در نخستين هفته ماه مه سال 2004 به تصميمات دولت اين كشور عضو سابق اتحاد شوروي اعتراض كرده و اين تصميمات را نهايتا در جهت كنترل رسانه هاي مولدوا و قراردادن آنها، عملا در دست دولت دانسته بودند.


2004م:توماس فريدمن روزنامه نگار آمريكايي در تفسيري كه هشتم ماه مه سال 2004 در برخي از روزنامه هاي اين كشور انتشار يافته بود نوشته بود: تا آنجا كه مي دانم هيچگاه به اندازه امروز آمريكا و رئيس جمهوري اش مورد تنفر جهانيان نبوده است. كاخ سفيد براي پاك كردن چهره آمريكا در برابر جهانيان، بايد از خير پيروزي در عراق بگذرد و سياست خود را در قبال اين كشور مورد تجديد نظر كامل قرار دهد. اين تجديد نظر بايد با بركناري فوري رامسفلد ( امروز بهتر از فردا و يا يك ماه ديگر است) آغاز شود. آن چه كه در زندان « ابوغريب » انجام شد، به اعتبار و ارزشهاي آمريكا و آمريكايي سخت آسيب زده و بعدا بر ضد آمريكا مورد استناد قرار خواهد گرفت و اعتراض و انتقادهاي آمريكا از ديگران را بي اثر، تضعيف و محدود خواهد ساخت و ....


1945م:ده روز پس از خودكشي هيتلر و برافراشته شدن پرچم شوروي برفراز ساختمان پارلمان آلمان و يك هفته پس از تصرف كامل شهر برلين و حومه اش به دست ارتش سرخ، نهم ماه مه سال 1945 ژنرال «هانس جرگن ستامپ» از سوي مارشال كيتل رئيس ستاد ارتش آلمان قرارداد امضاء شده تسليم رايش سوم (آلمان نازي) را به ژوكوف، مارشال شوروي و فاتح برلين تسليم كرد.

 

ژوكف فاتح برلن

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------