آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نقش متفاوت لیلا حاتمی در یک فیلم آمریکایی

با آماده نشدن فیلم «مسیر باد» ساخته کارگردان آمریکایی «ترنس مالیک» برای نمایش در جشنواره کن، پیش بینی می‌شود که نخستین نمایش…

حبیب دهقان نسب: این اولین بار است که یک تئاتر میدانی با وجود یک قصه اجرا می‌شود



حبیب دهقان نسب گفت: بازی در نمایش «رسول» به دلیل میدانی بودن صحنه برایم یک تجربه تازه است و تا به حال این نوع نمایش را با تماشاگران زیاد کار نکرده‌ام.

بازیگر نمایش‌ «مضحکه شبیه قتل» حسین کیانی که در این شب‌ها در نمایش «رسول» بازی می‌کند، به ایسنا گفت: تاکنون در تئاتری میدانی به این صورت که صدا و پلی‌بک پخش شود و بخواهیم لب بزنیم و تماشاگران زیادی در یک محیط حضور داشته باشند، بازی نکردم و انجام چنین کاری مثل هر تجربه دیگری ناشناخته است و به همین دلیل مقداری نگرانی دارم که چه پایانی رقم می‌خورد.

او با اشاره به اینکه پیش‌تر سعید اسماعیلی کارگردانی کارهایی از این دست را انجام داده، اما به صورت کلیپ بوده است و چیزی به نام قصه وجود نداشته است، توضیح داد: این اولین بار است که یک تئاتر میدانی با وجود یک قصه اجرا می‌شود.

برای این کار حمیدرضا نعیمی (نویسنده و بازیگر نقش اصلی) من را به این نمایش دعوت کرد و پیشنهاد دو نقش «رسول» و «آ شیخ رضا» مطرح شد که در زمان تمرین پیشنهاد خواندن سه نقش را به ما دادند؛ یکی شاه میریان سرهنگ نیروی انتظامی، یکی سید و دیگری جعفر به عنوان پدر رسول. در نهایت در فرآیند گریم متوجه شدم فاصله زمانی تعویض نقش و لباس‌ها خیلی کم است و با هماهنگی با آقای سمیعی که طراح گریم است، یکی از نقش‌ها که جعفر و ترک زبان بود، از بین نقش‌هایی که می‌خواستم کار کنم، حذف شد و سرهنگ شاه میریان و سید هیأت دار را بازی کردم.

دهقان‌نسب که علاوه  برتئاتر، تجربه بازی در فیلم‌های سریال‌های ماندگاری مانند «سفر به چزابه»، «سگ‌کشی»، «نسل سوخته»، «در پناه تو» و «امام علی (ع)» را داشته است، با اشاره به ویژگی‌های مثبت این تجربه تازه عنوان کرد: امیدوارم با توجه به اینکه زحمت زیادی از جمله دکور، نورپردازی، تعداد زیاد هنرور و بازیگر برای این نمایش کشیده شده، نتایج مثبت باشد و به نوعی این تئاتر میدانی در تهران و شهرستان‌ها در فصل مناسبی رواج پیدا کند. در حال حاضر کمی نگران باد و بارندگی هستیم ولی اگر این نوع کارها و نمایش‌ها در فصل تابستان اجرا شود و استمرار داشته باشد، می‌تواند نوعی تئاتر باشد که تماشاگر با آن ارتباط برقرار کند.

او درباره ظرفیت‌های چنین نمایش‌های میدانی که می‌توانند میزبان تعداد زیادی تماشاگر باشند گفت: مردم با توجه به سالن‌هایی که در چند سال اخیر تاسیس شده با تئاتر آشنا هستند، البته تمام تئاترها را تأیید نمی‌کنم، چون وقتی تعداد سالن‌ها و تئاترها زیاد شود، ممکن است کارهای با کیفیت هم کمتر شود. با این حال از آنجا که تماشاگر با این نوع تئاترها کمتر آشناست، اگر تبلیغات وسیعی برای آن انجام شود که ظاهرا در جریان است و تماشاگر هم دنبال قصه است، فکر می‌کنم مردم از این تئاترها (میدانی) استقبال می‌کنند.

به گزارش ایسنا، نمایش «رسول» از ششم آبان‌ماه در مجموعه فرهنگی عباس‌اباد اجرا شده و تا حدود ۲۰ آبان به صحنه می‌رود. به گفته نعیمی بازیگر اصلی «رسول»، این نمایش درباره شخصی به نام رسول دادخواه خیابانی تبریزی است که در تهران او را با نام «رسول تُرک» می‌شناختند؛

او تا اواسط دهه ۱۳۳۰ زنده بود و مزارش در جوار حرم حضرت معصومه (س) در قم است و البته درباره زندگی این شخصیت و گذشته‌اش اطلاعات دقیقی در دست نیست، جز اینکه از خانواده‌ای تبریزی بوده و از یک دوره‌ای که حدود دهه ۲۰ می‌شود به تهران مهاجرت کرده و در این شهر به عنوان یکی از «داش‌ها» و گردن کلفت‌ها معروف بوده است که اهل دعوا، شرط بندی و شرخری هم بوده و دار و دسته‌ای داشته که بخشی از منطقه خیابان مولوی و از راسته بازار تا امامزاده سید نصرالدین در قُرُقش بوده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------