خریداران شجاع آثار «ون‌گوگ» را بشناسید



یکی از نکات قابل توجه درباره «ون‌گوگ» این است که او در دوران حیاتش نادیده گرفته شد و آثارش خریداری نداشتند. اما یک سال پس از درگذشت او خریداران به تابلوهای نقاشی او روی آورند. در این گزارش به خریداران شجاع و نخستین نقاشی‌های «ون‌گوگ» که مورد توجه مجموعه‌داران قرار گرفتند می‌پردازیم. 

به گزارش ایسنا به نقل از آرت‌نیوزپیپر، بازار هنر از چه زمانی به آثار «ون‌گوگ‌»‌ علاقه‌مند شد؟ کدام مجموعه‌داران برای خرید نقاشی‌های این نقاش هلندی پیش قدم شدند و کدام نقاشی‌ها را انتخاب کردند؟ دلیل اینکه این تابلوهای نقاشی زودتر از سایر آثار «ون‌گوگ» به فروش رسیدند چه بود؟

 

روند فروش آثار «ون‌گوگ» یک سال پس از درگذشت او  آغاز شد. البته در ابتدا سرعت فروش آثار او بسیار کم بود. در آن زمان شماری از مجموعه‌داران هنری در تصمیمی جسورانه اقدام به خریداری نقاشی هنرمندی کردند که تا آن زمان مورد توجه و پذیرش عموم مردم نبود.

 

«تاکستان سرخ»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

این نقاشی اکنون به عنوان تنها اثری شناخته می‌شود که قطعا در دوران حیات «ون‌گوگ» به فروش رسیده است. این نقاشی در مارس سال ۱۸۹۰ یعنی چهار ماه پیش از درگذشت «ون‌گوگ»، در نمایشگاه هنری واقع در بروکسل به نمایش درآمد. این نقاشی به قیمت ۴۰۰ فرانک توسط «آنا بوش» یک نقاش پیشگام بلژیکی خریداری شد. او «تاکستان سرخ» را در حوالی ۱۹۰۷ فروخت و این نقاشی اکنون در موزه پوشکین واقع در مسکو نگهداری می‌شود.

 

«سه آفتاب‌گردان»‌

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

شاید غافلگیرکننده نباشد که نخستین نقاشی که پس از درگذشت «ون‌گوگ» به فروش رسید،‌ نقاشی «سه آفتاب‌گردان» باشد. این نخستین نقاشی در بین چهار نقاشی طبیعت بی‌جان بود که «ون‌گوگ»‌ در زمان اقامتش در «خانه زرد» خلق کرد. «سه آفتاب‌گردان» در آوریل سال ۱۸۹۱ توسط یک منتقد هنری فرانسوی به نام «اکتاو میربو»(Octave Mirbeau) فروخته شد. او درباره این نقاشی یک نقد تحسین‌کننده نوشته بود. «میبو» علاوه بر «سه آفتاب‌گردان» نقاشی «زنبق‌ها»‌ اثر «ون‌گوگ» را نیز از «Père Julien Tanguy» یک رنگ‌فروش نزدیک به هنرمندان آوانگارد پاریسی خریداری کرد. این رنگ فروش گاهی اوقات نقاشی‌های هنرمندان را نیز به فروش می‌رساند و آثار «ون‌گوگ» را به نمایندگی از «جو» همسر «تئو» برادر «وینسنت ون‌گوگ» می‌فروخت. «جو» پس از درگذشت «تئو»‌ این مجموعه آثار هنری را به ارث برد.

 

قیمت این دو نقاشی در مجموع  ۶۰۰ فرانک بود. «میربو» تلاش کرد این نقاشی‌ها را مخفیانه و بدون اطلاع همسرش خریداری کند،‌ چراکه در غیر این‌ صورت برای هزینه کردن برای چنین نقاشی‌هایی سرزنش می‌شد. او برای فریب دادن همسرش از فروشنده خواست تا در یادداشتی بنویسد این نقاشی‌ها را به عنوان هدیه به «میربو»‌ داده است.

 

«میربو» نقاشی «سه آفتاب‌گردان» را تا سال ۱۹۱۲ نزد خود نگه داشت. در آن زمان ارزش این نقاشی به ۵۰,۰۰۰ فرانک رسیده بود که یک رشد چشمگیر محسوب می‌شد. از آن زمان تاکنون این نقاشی در مجموعه‌های خصوصی از نظرها پنهان مانده است. «سه آفتاب‌گردان» آخرین‌بار برای مدت کوتاهی در سال ۱۹۴۸ میلادی در «کلیولند» نمایش داده شد. 

 

«زنبق‌ها»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

دیگر خرید «میربو» یعنی نقاشی «زنبق‌ها» نخستین نقاشی بود که «ون‌گوگ» پس از رسیدن به آسایشگاه خلق کرد. این یک نقاشی امیدوارکننده و خوش بینانه است که در چالش‌برانگیزترین شرایط این هنرمند خلق شده است.

 

«کلود مونه» نقاش مشهور فرانسوی امپرسیونیست، از دوستان «میربو»‌ بود. او پس از اینکه این نقاشی‌ها توسط «میربو» خریداری شدند با او ملاقات کرد و بعد از تماشای این نقاشی‌ها گفت: «چطور مردی که تا این حد گل و نور را دوست دارد و می‌تواند این چنین آن‌ها را به تصویر بکشد، می‌توان انقدر غمگین باشد؟»

 

کسانی که «میربو» را می‌شناختند می‌دانستند که چرا او این دو نقاشی را انتخاب کرده است. به گفته یکی از دوستان «میربو»، او دو پناه داشت: نقاشی و گل.

 

«میربو» نقاشی «زنبق‌ها» را در سال ۱۹۰۵ فروخت. «زنبق‌ها» پس از اینکه بین مجموعه‌داران مختلفی دست به دست شد، در نهایت در سال ۱۹۹۰ به قیمت حدود ۵۰ میلیون دلار توسط مسوولان موزه گتی لس‌آنجلس خریداری شد.

 

«شکوفه‌ درختان هلو»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«آنا بوش» که در پیش‌تر «تاکستان سرخ» را خریده بود در ژوئن سال ۱۸۹۱ نقاشی «شکوفه درختان هلو» را با پرداخت ۳۵۰ فرانک به مجموعه هنری‌اش اضافه کرد.

 

«گلدان رزهای صورتی»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«گلدان‌ رزهای صورتی» در ماه مه سال ۱۸۹۰ و چند روز قبل از اینکه «ون‌گوگ» آسایشگاه را ترک کند توسط این هنرمند خلق شد. رنگدانه‌های گل‌ها امروزه محو شده‌اند و این رزها به رنگ سفید دیده می‌شوند. «پل گالیمارد» یک فرد پاریسی که مجموعه بزرگی از آثار هنرمندان امپرسیونیست را در اختیار داشت، «گلدان رزهای صورتی» را در ژوئن سال ۱۸۹۱ به قیمت ۴۰۰ فرانک خریداری کرد. او این نقاشی را در حوالی ۱۹۰۰ میلادی فروخت و «گلدان رزهای صورتی» اکنون در گالری ملی هنر واشنگتن دی سی نگهداری می‌شود.

 

«برزگر»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

نقاشی «برزگرم در نوامبر سال ۱۸۸۹ یا ژانویه ۱۸۹۰ میلادی خلق شده است ، نسخه رنگ‌آمیزی‌شده و بازآفرینی‌شده طراحی سیاه و سفید اثر «ژان‌فرانسوا میله» است. این نقاشی «ون‌گوگ» در سپتامبر سال ۱۸۹۱ به قیمت ۴۰۰ فرانک به یک خریدار ناشناس فروخته شد.

 

«کلبه‌های سفید در سن ماری»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«ویلی گرتور» کسی بود که در نوامبر ۱۸۹۱ مجموعه‌ای از آثار «ون‌گوگ» را خریداری کرد. مشخص نیست که او یک مجموعه‌دار و یا دلال بوده اما ۶ تابلونقاشی را خرید.

 

«کلبه‌های سفید در سن ماری» که در ژوئن سال ۱۸۸۸ خلق شده است یکی از این نقاشی‌ها محسوب می‌شود.

 

«خانه روستایی در پروانس»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«خانه روستایی در پروانس» به همراه چهار اثر دیگر به جز «کلبه‌های سفید در سن ماری» نیز توسط «گرتور»خریداری شد.

 

«برداشت در پروانس»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«ون‌گوگ» نقاشی «برداشت در پروانس» را فقط چند روز بعد از خلق «خانه روستایی در پروانس» نقاشی کرد.

 

«قایق‌ها»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«ون‌گوگ» نقاشی «قایق‌ها» را در اوت یا اکتبر سال ۱۸۸۸ خلق کرد. این نقاشی منظره غروب در رودخانه «رون» را به تصویر می‌کشد. این نیز یکی دیگر از آثاری است که «گرتور» خرید.

 

«حیاط زندان»

 ون‌گوگ,اخبار فرهنگی,خبرهای فرهنگی

 

«حیاط زندان» دیگر نقاشی خریداری‌شده توسط «گرتور» در فوریه سال ۱۸۹۰ خلق شد. این نقاشی در حقیقت نسخه رنگ‌آمیزی شده از طراحی سیاه و سفید «گوستاو دوره» است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------