آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

خرید حلقه طلا برای عروس و دامادها آرزو شد / یک‌جفت حلقه ساده ۲۳ میلیون آب می‌خورد!

قیمت طلا از مرز سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان عبور کرده تا خرید نیم‌ست ۱.۸ گرمی طلا نزدیک ۹ میلیون تومان هزینه داشته باشد. به…

۶۵ میلیون ایرانی دچار فقر مطلق یا نسبی هستند



فقر در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
در میانه این جدال‌های سیاسی و بحران اجتماعی، وضعیت فقر و معیشت میلیون‌ها ایرانی روز به روز در حال تشدید است. فقر مشکل اصلی کشور است و به گفته منتقدین، وعده‌های مسئولین برای چاره‌جویی آن تا کنون از مرحله حرف فراتر نرفته است. با توجه به تشدید عمیق شرایط تورمی در کشور در ترکیب با وضعیت تحریم و سوء مدیریت گسترده موجود، وضعیت دهک‌های محروم به صورت اسفباری درآمده است. وقتی در یک کشور ۸۴ میلیونی ۶۵ میلیون نفر از جمعیت به انحاء مختلف با عوارض فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه می‌توان از عادی بودن شرایط دم زد.

به نظر می‌رسد که امید بازار برای کاهش فشار‌های تورمی در اثر گشایش‌های برجامی، به صورت محسوسی کاهش یافته است. چند نفر آز کارشناسان و آگاهان اظهار کرده اند که حاکمیت، مذاکرات برجامی را به زمستان موکول کرده است تا در اثر افزایش قیمت گاز و «زمستان سخت اروپا» اهرم فشاری برای حمایت از گروه‌های منطقه‌ای در اختیار داشته باشد.

 

در این راستا، تبلیغات گسترده‌ای در رسانه‌های اصولگرا و محافل فکری نزدیک به دولت صورت گرفت تا سرمای تاریک اروپا را یک امر مسجل معرفی کند. علیرغم تمام این تحلیل‌ها، با افزایش صادرات گاز آمریکا به اروپا و توافق گازی اسرائیل و لبنان، قیمت گاز بر اساس شاخص DUTCH TTF بیش از ۶۰ درصد کاهش یافته است. آلمان نیز اعلام کرد موفق شده ۹۵ درصد مخازن گازی استراتژیک خود را پر نمایید. با برباد رفتن امید‌های دولت برای وزش باد سرد در اروپا و استفاده سیاسی از ذخایر گازی کشور، وزیر نفت بار دیگر در مجلس اعلام کرد که کشور برای جلوگیری از افت تولید یک فاز پارس جنوبی در طول سال، به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد، درخواستی که با نهیب قالیباف رئیس مجلس مواجه شد. وی اعلام کرد که شما فکر می‌کنید در کشور ۸۰ میلیارد دلار برای برطرف کردن ناترازی گاز وجود دارد؟! قالیباف از جواد اوجی خواست که از طریق اصلاح الگوی مصرف و بهره‌وری، این مبلغ عظیم را تامین نمایید، هدفی که در طول ۴۳ سال اخیر به میزان ۱۰ درصد نیز محقق نشده است.

 

در میانه این جدال‌های سیاسی و بحران اجتماعی، وضعیت فقر و معیشت میلیون‌ها ایرانی روز به روز در حال تشدید است. فقر مشکل اصلی کشور است و به گفته منتقدین، وعده‌های مسئولین برای چاره‌جویی آن تا کنون از مرحله حرف فراتر نرفته است.

 

حمید حاجی اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفتگو با آفتاب‌نیوز در تلاشی برای به تصویر کشیدن وضعیت معیشتی حال حاضر جامعه، گفت: با توجه به تشدید عمیق شرایط تورمی در کشور در ترکیب با وضعیت تحریم و سوء مدیریت گسترده موجود، وضعیت دهک‌های محروم به صورت اسفباری درآمده است. متاسفانه به دلیل سیاسی شدن آمار‌های مربوط به خط فقر در کشور توسط دولت‌ها، خود سازمان‌های متولی نیز آمار‌های دقیقی در این خصوص ارائه نمی‌کنند.

 

وی افزود: با این همه بر اساس همین شاخص‌ها و آمار‌های موجود مشاهده می‌کنیم که دولت اعلام کرده است که از ۱۰ دهک درآمدی ۹ دهک، یارانه دریافت می‌کنند که قریب ۷۴ میلیون نفر از جمعیت کشور را در بر می‌گیید. در دوره افزایش قیمت بنزین نیز، دولت اعلام کرد که بر اساس آمار‌ها و شاخص‌های سازمانی، یک بررسی ملی انجام خواهد داد و افرادی را که مستحق دریافت یارانه بنزین هستند را شناسایی می‌کند، بر این اساس، نهاد‌های دولتی اعلام کردند که ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور استحقاق دریافت یارانه بنزین را دارند. ما در حال حاضر آن جمعیت با درآمد متوسط را که ۳ دهه پیش داشتیم در کشور نداریم، جمعیت حقوق‌بگیر، کارمندان، کارگران و بازنشستگان بدون حمایت‌های دولتی، امکان حفظ زندگی حداقلی را از دست داده‌اند. خط فقر مطلق در کشور شامل، دهک‌های می‌شود که جزء مخاطبین سازمان‌های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی طبقه‌بندی می‌شوند. در حال حاضر خط فقر مطلق کمتر از ۸ تا ۹ میلیون تومان در ماه نیست.

 

حاجی اسماعیلی اظهار کرد: خط فقر نسبی نیز شامل خانوار‌های می‌شود که علاوه بر پیش‌نیاز‌های مربوط به معیشت و ارزاق عمومی در تامین هزینه‌های اولیه آموزش، رفاه و یا مسکن نیز با چالش مور اجه هستند. با توجه به شاخص‌های منتشره، در شهر تهران هزینه اجاره در هیچ نقطه‌ای کمتر از ۷ میلیون تومان نیست. با وجود آنکه خط فقر نسبی در تهران و کلانشهر‌ها ۲۰ میلیون تومان است، ۶۵ درصد بازنشستگان ما کمتر از ۸ تا ۹ میلیون تومان حقوق می‌گیرند، یعنی داخل زون فقر مطلق قرار می‌گیرند. به غیر از یک قشر خاصی نیز، اکثیریت کارمندان هم زیر ۱۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

 

این کارشناس حوزه بازار کار و فعال صنفی در ادامه تشریح خط سیر فلاکت در ایران، افزود: با توجه به آمار‌های که سازمان‌های حمایتگر اعلام کرده‌اند، ۳۰ میلیون نفر از جمعیت کشور به خدمات کمیته امداد و بهزیستی و خیریه‌ها نیازمند شده‌اند. در مجموع نیز ۶۵ میلیون نفر از جمعیت کشور دچار فقر مطلق یا نسبی هستند.

 

وی با اشاره به وضعیت رشد اقتصادی کشور، گفت: نماگر رشد نقدینگی ۱۶۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همه این عوامل در کنار تورم افسار گسیخته و بی‌کفایتی مسئولان، باعث شده که فقر در کشور همانند بحران اجتماعی حال حاضر، به یک ابربحران تبدیل شود. وقتی در یک کشور ۸۴ میلیونی ۶۵ میلیون نفر از جمعیت به انحاء مختلف با عوارض فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، چگونه می‌توان از عادی بودن شرایط دم زد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------