آخرین اخبار اقتصادی

حقوق کارگران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

وزیر کار: از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند

وزیر کار اعلام کرد که از سال بعد مجلس حداقل حقوق کارگران را تعیین می‌کند. به گزارش عصرایران، به این نتیجه رسیدیم که با ارسال…

چای خارجی ۲۰ هزار تومان ارزان شد



اخبار,اخبار اقتصادی,چای
رئیس کمیسیون تخصصی چای با اشاره به تاثیرات حذف مالیات و سود گمرکی واردات چای گفت: قیمت هر ۵۰۰ گرم چای هندی از ۷۵ هزار تومان به ۵۰ تا ۵۲ هزار تومان کاهش یافته است.

به گزارش تسنیم، احمدرضا بخشی نماینده سازمان جهانی چای در ایران و رئیس کمیسیون تخصصی چای  اتاق اصناف ایران امروز در نشست خبری اظهار کرد: تعیین میزان مصرف دقیق  چای در کشور از طریق اطلاعات اتحادیه بنکداران مواد غذایی و اتحادیه فروشگاه‌های مواد غذایی در حال احصاء است که براساس برآوردهای اولیه 125 تا 130 هزار تن چای در کشور مصرف می‌شود که شامل چای تولید در داخل و چای وارداتی است.

 

وی افزود: چای را می‌توان به روش‌های نوینی آماده مصرف کرد که می‌تواند سردردهای میگرنی و فشار خون را برطرف کند یا اینکه چربی خون را کاهش دهد. برای استفاده از این ویژگیهای چای می‌توان از واریته‌های مختلفی از چای نیز استفاده کرد.

 

قیمت تضمینی برگ سبز چای افزایش یافت

بخشی در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه 21 هزار هکتار باغ چای در کشور داریم  گفت: کل برداشت ما در بهترین شرایط 20 هزار تن است که حدود 16 هزار تن آن چای قابل مصرف است.

 

نماینده سازمان جهانی چای در ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی وظیفه دارد کیفیت چای تولیدی در کشور را بهبود دهد و واریته های جدید براساس شرایط آب و هوایی و اقلیمی ایران را جایگزین کند تا در نهایت محصولی با کیفیت و بهره‌وری به دست مصرف کنندگان برساند.

 

رئیس کمیسیون تخصصی چای  اتاق اصناف ایران در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم درباره دلایل افزایش قیمت چای اظهار کرد: برداشته شدن ارز 4200 تومانی در واردات این محصول و همچنین افزایش هزینه واردات باعث شده که تجار عملا با ارز 12 هزار و 200 تومانی به واردات این محصول استفاده کنند.

 

وی افزود: اختصاص ارز دولتی به واردات چای عمل درستی نبود زیرا موجب ایجاد رانت در واردات این محصول می‌شد ما حتی قائل به آن هستیم که ارز نیمایی چای نیز برداشته شود و وارد کنندگان در شرایط رقابتی و با ارز آزاد اقدام به واردات این محصول کنند.

 

نماینده سازمان جهانی چای در ایران اضافه کرد:‌ در صورتی که ارز واردات چای به ارز رقابتی تبدیل شود عملا باعث کاهش هزینه های واردات نیز می‌شود زیرا برای استفاده از ارز نیمایی و انتقال آن به دیگر کشورها باید هزینه‌های دیگری پرداخت کرد.

 

قیمت چای خارجی 20 هزار تومان ارزان شد

بخشی گفت: در گذشته و قبل از تحریم‌ها تجار چای را به صورت اعتباری خریداری می‌کردند و پول آن را پس از چند ماه به هندی‌ها بازمی‌گرداندند اما اکنون برای استفاده از ارز نیمایی باید تسویه به صورت نقدی انجام شود که این امر منجر به از دست رفتن اعتبار تجاری ایرانی شده است

 

.وی گفت: قیمت هرنیم کیلوگرم چای سیلان به 75 هزار تومان رسیده بود این رقم اکنون به 50 تا 52 هزار تومان کاهش یافته و به طور متوسط قیمت چای‌های وارداتی در ماه های اخیر در حدود 20 هزار تومان ارزان شده است.

 

نماینده سازمان جهانی چای در ایران همچنین با اشاره به افزایش مصرف چای ایرانی در بازار گفت: کیفیت چای ایرانی در سال جاری افزایش یافته است که این امر باعث شده ذائقه مردم به سمت مصرف چای ایرانی برود.

 

قیمت چای ایرانی 100 درصد افزایش یافته اما سود آن به جیب کشاورزان نمی‌رود

بخشی افزود: اکثر تجار در کنار برندهای خارجی خود اقدام به عرضه چای ایرانی می‌کنند که امر برای چای‌های ایرانی نیز مناسب است اما باید توجه داشت که باید شرایطی ایجاد شود که سود فروش چای ایرانی به جیب کشاورزان برود.

 

وی یادآور شد: قیمت چای ایرانی در 5 ماه گذشته 100 تا 150 درصد افزایش یافته است به طوری که چای هر کیلوگرم 15 تا 20 هزار تومانی اکنون به 50 تا 70 هزار تومان رسیده است و قیمت این محصول در برخی برندها حتی 80 تا 100 هزار تومان قیمت دارد.

 

وی اضافه کرد: چای ایرانی این ظرفیت را دارد که تبدیل به یک برند جهانی تبدیل شود اما برای تحقق این امر باید از واریته‌های جدید استفاده کرد و کیفیت چای تولیدی در کشور را بالا برد.

 

حذف مالیات و سود گمرکی چای

بخشی با اشاره به دلایل کاهش چای خارجی گفت: 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و 9 درصد سود گمرکی چای برداشته شده که این امر منجر به کاهش هزینه‌ها در سبد خانوار شده است.

 

وی در بخشی دیگر از صحبت های خود با اشاره به برگزاری مراسم سازمان جهانی چای در ایران اظهار داشت:اولین مسابقات چای ایران به منظور فرهنگ‌رسانی سرانه مصرف چای در ایران و ارتقای مدل‌های عرضه و مصرف این محصول در تهران برگزار می‌شود.نفر اول این مسابقات به مسابقات جهانی سازمان جهانی چای فرستاده می‌شود.

 

وی افزود: مدل‌های مختلف عرضه و مصرف چای وجود دارد که می‌توان از چای به عنوان یک گیاه دارویی استفاده کرد.در این مراسم به قهوه‌چی‌ها آموزش تهیه انواع چای داده می‌شود که امیدواریم روش‌های تهیه چای در میان خانواده‌های ایرانی مورد توجه قرار گیرد.

 

نماینده سازمان جهانی چای در ایران گفت: تصریح کرد: مدعوین این مراسم از وزرت جهاد کشاورزی، سازمان غذا و دارو اتحادیه بنکداران مواد غذایی، هیئت امنای بازار تهران، سندیکای کارخانجات چای ایران، فدراسیون صنایع غذایی، اتاق بازرگانی و اتاق اصناف هستند.

 

بنابراین گزارش مسابقات چای سازمان جهانی چای از سه‌شنبه این هفته 23  مهر به مدت 3 روز در هتل لاله تهران برگزار می‌شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------