آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

بازار برتر بورس امسال راه اندازی می‌شود؟



اخبار,اخبار اقتصادی,بازار برتر بورس
راه اندازی بازار برتر بورس، یکی از وعده‌هایی بود که از اوایل تابستان سال ۱۳۹۸ توسط بورسی‌ها داده شد اما سال به پایان رسید و وعده مذکور اجرایی نشد و به گفته مسئولان قرار است اصلاحاتی در تعریف بازار برتر ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، مباحث پیرامورن راه‌اندازی بازار برتر بورس از اوایل تابستان سال گذشته مطرح است؛ بازاری که در آن حد نوسان قیمت‌ها ۱۰ درصد است و کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که در تمام بورس‌های دنیا برای حرفه‌ای‌ها بازار برتر وجود دارد و در این بازار شرکت‌ها طبقه‌بندی می‌شوند؛ لذا نگرانی بازارگردانی وجود ندارد. در این راستا در ایران هم برخی از شرکت‌ها بازار کارهای اطلاعاتی دارند که می‌توانند در بازار برتر فعالیت کنند. در بازار برتر شرکت‌ها باید شرایط خاصی داشته باشند که در این بازار طبقه‌بندی شوند، در نتیجه نباید نگران بازارگردانی در این بازار باشیم.

 

ویژگی‌های بازار برتر

بر این اساس اواخر تیرماه سال قبل بود که مدیرعامل شرکت بورس تهران درباره تأسیس تابلوی بازار برتر در بورس تهران گفت: شرکت‌هایی می‌توانند در بازار برتر پذیرش شوند که حداقل نمره اطلاع‌رسانی‌شان کمتر از ۷۰ نباشد. همچنین قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قیمت سهم‌ها افزایش یابد.

 

علی صحرایی درباره ویژگی‌های بازار برتر که قرار است در بورس رونمایی شود نیز گفته بود که هیأت مدیره بورس تهران این پیشنهاد را داده که تابلوی بازار برتر در بورس رونمایی شود. قرار است در بازار برتر دامنه نوسان قیمت سهم‌ها افزایش یابد. همچنین شرکت‌هایی که حداقل نمره اطلاع رسانی‌شان کمتر از ۷۰ نباشد، سرمایه‌شان حداقل ۱,۰۰۰ میلیارد تومان و سهام شناورشان حداقل ۲۵ درصد باشد یا اینکه سهام آزاد شناورشان از نظر ریالی ۱,۵۰۰ میلیارد تومان باشد می‌توانند در این بازار لیست شوند.

 

در همان روزها بود که شاپور محمدی - رئیس سازمان بورس - اعلام کرد که جمع بندی این موضوع را هنوز نداریم و باید آن را بررسی کنیم.

 

مطالعات انجام شده اما پیشنهاد ارائه نشده است

پرونده راه اندازی بازار برتر در سال گذشته باز اما مسکوت مانده بود. در این راستا، علی اکبر امین تفرشی - عضو هیأت مدیره شرکت بورس تهران -  درباره آخرین وضعیت راه اندازی بازار برتر، به ایسنا توضیح داده بود: در این راستا مطالعاتی در سازمان بورس و شرکت بورس صورت گرفته و جمع بندی شده است. قرار است در آینده نزدیک درمورد راه اندازی بازار برتر و اینکه این بازار راه اندازی شود یا خیر، تصمیم‌گیری شود. البته راه اندازی این بازار در دستور کار قرار دارد اما هنوز نمی‌توان درمورد شرکت‌هایی که به این بازار راه پیدا می‌کنند صحبت کرد.

 

این درحالی بود که حسن امیری - نایب رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار - در این باره به ایسنا گفته بود: هنوز از سوی شرکت بورس تهران پیشنهادی برای راه اندازی بازار برتر ارائه نشده است.

 

بازار برتر به سال ۹۸ نرسید

 در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال 1398 صحرایی درمورد راه اندازی بازار برتر در بورس به ایسنا گفت: تغییر در ساختار باید در زمان مناسب اتفاق بیفتد و فعلا در سال جاری در حوزه راه اندازی بازار برتر اقدامی انجام نخواهیم داد. تغییر در ساختارها موضوعی نیست که شخص بخواهد تصمیم بگیرد، راه اندازی بازار برتر هم جزو همان مقوله است؛ یعنی باید برای راه‌اندازی آن، هم کار کارشناسی زیادی انجام شود و هم زمان مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. اگر تغییر در ساختار را در زمانی نامناسب انجام دهیم هدفی که دنبال آن هستیم حادث نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: شرکت‌هایی هم که برای حضور در بازار برتر کاندیدا می‌شوند باید شرایط آن را داشته باشند؛ یعنی اینکه سهام شناور قابل توجه بالای ۲۵ درصد داشته باشند که بتوانیم دامنه نوسان مربوط به نمادها را افزایش دهیم.

 

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران به این سوال که بازار برتر بورس چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟ پاسخ داد: امسال در حوزه بازار برتر اقدامی نداریم.

 

انجام اصلاحات روی بازار برتر

در نهایت محمدی در اواخر زمستان سال گذشته در مورد چرایی اجرایی نشدن بازار برتر در سال جاری نیز اظهار کرد: قرار است اصلاحاتی روی ابعاد تعریف بازار برتر انجام شود بعد از انجام اصلاحات تحت عنوان بازار برتر یا عناوین دیگر اجرایی خواهد شد. سازمان بورس مشوق‌هایی را در آینده دنبال می‌کند.ماهیت بازار برتر تغییر نمی‌کند فقط در برخی عناصر و المنت‌هایی در تعریف بازار برتر وجود دارد تغییراتی ایجاد خواهد شد.

 

این اظهارات درحالی مطرح شده است که مسئولان هنوز زمانی را برای راه اندازی بازار برتر بورس اعلام نکرده‌اند.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------