آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

راغفر: منابع ارزی پس از رفع تحریم پول های آزاد شده صرف رانت های جدید خواهد شد نه کاهش تورم



راغفر،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
حسین راغفر از وضعیت اقتصادی کشور پس از آزادی منابع ارزی صحبت کرد.

به گزارش اصلاحات نیوز، حسین راغفر اقتصاددان گفت: اگر پول‌های بلوکه‌شده ایران در کشورهای دیگر هم ازاد شود، تاثیر چندانی بر کاهش تورم و رونق تولید در داخل ایران نخواهد داشت.

 

این منابع صرف توزیع رانت‌های جدید در میان اصحاب قدرت خواهد شد: «اگر منابع بلوکه‌شده ما آزاد شود نمی‌تواند تاثیری در بهبود وضعیت داشته باشد چون آنها موجب تقویت تولید و کاهش تورم نمی‌شوند بلکه در این سیستم پر از رانت تبدیل به رانت شده و در اختیار گروه‌های خاص قرار می‌گیرند.

 

اگر که گروه‌های قدرت در ایران از تورم منفعت می‌برند و مقام‌های سیاسی نیز برای حفظ این تورم تلاش خواهند کرد: «باید جهت‌گیری‌های اقتصاد را تغییر داد. مادامی که این اتفاق نیفتد و به سمت تولید نرویم حتی فروش بیشتر نفت و دسترسی به درآمدهای آن نیز نمی‌تواند تاثیری داشته باشد و موقتی خواهد بود.

 

مقاومت بانک مرکزی در مقابل کاهش نرخ ارز نشان می‌دهد که گروه‌هایی از این تورم منتفع می‌شوند و مقامات برای حفظ این تورم تلاش می‌کنند.» برای کاهش تورم که با کاهش نرخ ارز می‌تواند همراه باشد «باید درآمدهای عمومی از فروش نفت با اخذ مالیات و اصلاح سیستم بانکی جایگزین شود؛ آن موقع می‌توانیم امیدوار باشیم که این درآمدها موجب کاهش تورم و رشد اشتغال و نهایتا رشد اقتصادی شود. منتها ما هیچ نشانه‌ای را در جامعه و مسئولان نمی‌بینیم.»

 

بعید می‌دانم که آمریکا تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را بردارد. آنها از سویی در باغ سبز را نشان می‌دهند و از سویی ایران را تهدید می‌کنند؛ این همان سیاست چماق و هویج است که علیه ایران اعمال می‌کنند از همین روی امکان لغو تحریم‌ها را بعید می‌دانم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------