آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

چین می‌شویم نه کره شمالی / مرگ اینترنت در ایران؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
با طرح جدید مجلس برای مسدودسازی فضای مجازی آینده اینترنت در ایران چه می‌شود؟ طرحی که به گفته فعالان این حوزه باعث مرگ اینترنت در ایران می‌شود و همه‌ی کسب‌وکارها آسیب می‌بینند.

به گزارش تجارت‌نیوز، دیروز نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کردند که به موجب آن مسدودسازی اینترنت در ایران به کمیسیون فرهنگی مجلس سپرده شد. اما نگاه این کمیسیون به اینترنت چیست و با طرح جدید مجلس اینترنت چه خواهد شد؟ این سوالی است که تجارت‌نیوز در لایو اینستاگرامی به آن جواب می‌دهد.

 

تجارت‌نیوز در یک برنامه زنده اینستاگرامی با عادل طالبی، دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره انجمن کسب‌وکارهای مجازی آینده اینترنت در ایران را بررسی کرد.

 

در این برنامه زنده اینستاگرامی کارشناسان به این سوال جواب دادند که طرح مسدودسازی اینترنت در ایران به چه معناست و چه تاثیری بر کسب‌وکارهای فضای مجازی دارد؟

 

طرح مجلس مساوی با مرگ اینترنت

 

عادل طالبی در این گفتگوی زنده اینستاگرامی گفت: می‌توان گفت در صورت اجرای کامل طرح مسدودسازی اینترنت، مرگ اینترنت در ایران فرا رسیده است. گفته‌ای که رضا الفت‌نسب هم آن را تایید کرد و گفت احتمالا با این طرح اینترنت در ایران برای همیشه از دست می‌رود.

 

طالبی ادامه داد: حق حاکمیت حق مشروع و صحیحی است و ما با این موضوع مشکلی نداریم. اما این تصمیم برای هشتاد میلیون آدم گرفته می‌شود و باید با دقت و کارشناسانه باشد.

 

الفت نسب درباره مرگ اینترنت در ایران گفت: نمی‌توانیم از واژه مرگ استفاده کنیم اما با این شیوه که ای طرح به مجلس ارائه شد اگر به همین منوالی که دوستان پیشنهاد دادن عمل کنند چیزی از اینترنت فعلی باقی نخواهد ماند.

 

طالبی درباره همین موضوع ادامه داد: نکته آقای الفت نسب صحیح است شیوه اشتباه است. دوستانی که به این شیوه طرح را وارد صحن کردند نمی‌دانستند چه می‌خواهند. بنابراین می‌توانیم بگوییم ممکن است  آن چیزی که اکنون با نام اینترنت می‌شناسیم در آینده وجود نداشته باشد.

 

چه تعداد بیکار می‌شوند؟

 

الفت‌نسب درباره تعداد بیکاران جامعه گفت: با توجه به دوران کرونا معاش مردم به مشکل خورد حداقل ۳۰۰ هزار نفر هستند که با خانواده هایشان رقم بالاتری هستند چیزی بیش از یک میلیون نفر است. در واقع تنها نگرانی ما این است که نسخه جایگزین نداریم. اگر برنامه‌ای مانند اینستاگرام داشته باشیم از خدایمان است که از آن استفاده کنیم.

 

طالبی ادامه داد: حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار کسب و کار مستقیم و خدمات زیرساختی داریم و تمام این کسب و کارها اگر کمرشان نشکند دست و پایشان قطع می‌شود.

 

چه کسانی تصمیم‌گیرنده هستند؟

 

الفت‌نسب درباره تاثیر طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی روی بازار ارزهای دیجیتال گفت: چه ارز آنلاین چه کسب و کار دیجیتال به این طرح ارتباط دارند. کمیسیونی که تشکیل شده است یک ابر کمیسیون از ۲۳ نفر هستند شامل نیروهای مسلح، سپاه پاسداران و… فقط یک نفر از بخش خصوصی دراین کمیسیون حضور داردکه آن هم وابسه به دولت است.

 

طالبی در این‌باره ادامه داد: آنچنان اختیاراتی به این کمیسیون تفویض شده است که آدم می‌ترسد. چگونه توقع دارید به کمیسونی اعتماد کنیم که هیچ چیزنمی‌توان به آن‌ها گفت و تمام اختیارات در دست آن‌ها است.

 

الفت نسب می‌گوید: ما طرفدار اینستاگرام نیستیم. ما برای خارجی‌ها یقه چاک نمی‌دهیم. من برای شهادت حاج قاسم یک پستی گذاشتم اینستاگرام آن را حذف کرد ما طرفدار خارجی‌ها نیستیم. ما می‌گوییم یک برنامه جایگزین مناسب ارائه دهید. چه بسا که من هم ویز دارم هم نشان اما از نشان استفاده می‌کنم چون بسیار کاربردی است. مشکل این است که نمی‌دانیم چه کسی پشت این طرح است. همه می‌گویند نه، اما می‌رود و به کمیسیون واگذار می‌شود.

 

طالبی ادامه داد: در شرایطی که در کشور مشکلات و دغدغه‌های بیشتری داریم، این طرح به کمیسیون واگذار می‌شود.

 

الفت‌نسب درباره بندهای این طرح ادامه داد: موافقین طرح همیشه داستان تعریف می‌کنند اما مخالفین می‌گویند طرح را بخوانید. مردم هنوز نمی‌دانند چه خطری در انتظارشان است. این مسیر راه بی بازگشت است.

 

برنده این طرح کیست؟

 

الفت نسب درباره برنده نهایی این طرح و برد اپراتورها گفت: برنده پنهان این طرح اپراتورها هستند چون هر اتفاقی که رخ دهد اپراتورها از آن منتفع می‌شوند. متاسفانه یکسری افراد هستند که فکر می‌کنند با مسدود کردن می‌توان جلوی مخاطرات را گرفت. یک نفر باید حمایت کند. حمایت هم این نیست که شما بخواهی وام دهید.

 

او درباره مسئله حمایت ادامه داد: برای من عجیب است که چرا آقای رییسی واکنشی نسبت به این ماجرا نشان نداده‌اند. من از ایشان خواهش می‌کنم که به این طرح به عنوان چاله‌ای در مسیر راه خود نگاه کنند. آقا رئیسی مردم به شما اعتماد کردند. کانال خودتان در زمان انتخابات راه اندازی شد. ما می‌دانیم شما حامی مردم هستید به همین دلیل هم رای دادیم فقط امیدواریم این چاله‌ای که در مسیر شماست را اصلاح کنید.

 

چین می‌شویم یا کره شمالی؟

 

عادل طالبی در پاسخ به این سوال که با اجرایی شدن این طرح چین می‌شویم یا کره شمالی، گفت: ما الان بهتر از چین و کره شمالی هستیم و این قانون مشخصا ما را شبیه چین می کند. در جلسات هم دائما کلمه چین را دوستان تکرار می کردند. دوستان نمی بینند که چین قبل از اینکه اینترنت فراگیر شود این کار را کرد و همچنین بازار مصرف اینترنت انقدر بزرگ است که جایگزین ها صرفه مالی داشته باشد. پیام رسان ها با ۶۰ میلیون مخاطب به صرفه مالی نمی رسند. اینها باید به تعداد چند صد میلیونی برسند تا از نظر اقتصادی تولید و توسعه و نگه داری به صرفه باشد. مشکل ما الان این هست.

 

در پایان هر دو فعال حوزه کسب‌وکار آنلاین تاکید داشتند که در این شرایط هم مردم، هم کسب‌وکارها و هم رسانه‌ها اعتراض خود را به این طرح ادامه دهند و آن را نقد کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------