کشف میادین جدید گازی در عربستان/ آغاز تولید گاز از منابع «شیل»



میدان گازی در عربستان،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
وزیر انرژی عربستان از کشف دو میدان جدید گازی در صحرای «ربع الخالی» خبر داد.

به گزارش انتخاب، هفته گذشته نیز عربستان برای اولین بار از تولید گاز غیرمتعارف «شیل» که نیازمند تکنولوژی بسیار مدرن و پیچیده است، خبر داده بود.

 

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه ۲۸ آبان اعلام کرد با حفاری‌های جدید از چاه اکتشافی میدان الحیران روزانه ۳۰ میلیون فوت و از چاه اکتشافی میدان المحاکیک، روزانه ۸۵۰ هزار فوت مکعب گاز خارج شد.

 

او همچنین گفت طی حفاری‌های انجام شده در پنج میدان نفتی که پیشتر کشف شده بود نیز لایه‌های گازی کشف شده است.

 

عربستان در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ تولید گاز خود را نسبت به ابتدای دهه جاری ۵۰ درصد افزایش دهد.

 

این کشور هفته گذشته بخشی از سهام شرکت آمریکایی گاز مایع (ال‌ان‌جی) «مید اوشن» را به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار خریداری کرد تا وارد تجارت گاز مایع در بازارهای جهانی شود.

 

وزیر انرژی عربستان روز یکشنبه گفت کشورش سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در حوزه بازار گاز مایع انجام خواهد داد.

 

عربستان، سومین تولیدکننده بزرگ نفت و بزرگترین صادرکننده آن در جهان، همچنین هفته گذشته برای اولین بار تولید گاز غیرمتعارف از شنهای گازی (شیل) را آغاز کرد؛ تکنولوژی پیچیده و مدرنی که ایالات متحده آمریکا را طی سال‌های گذشته به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل کرده است.

 

عربستان سال گذشته بیش از ۱۲۰ میلیارد متر مکعب تولید گاز داشت که نسبت به یک دهه گذشته ۲۸ درصد رشد داشته و در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ تولید گازش را به بالای ۱۷۰ میلیارد متر مکعب برساند.

 

توسعه سریع حوزه انرژی منطقه تنها مختص عربستان نیست.

 

قطر، دیگر کشور عربی منطقه نیز طی دو سال گذشته با عقد ۲۹ میلیارد دلار قرارداد با غولهای بزرگ انرژی جهان، صادرات سالانه ال‌ان‌جی از میدان مشترک پارس جنوبی با ایران (در قطر گنبد شمالی گفته می‌شود) را از ۱۱۰ میلیارد متر مکعب کنونی به ۱۷۰ میلیارد متر مکعب در سال ۲۰۲۷ برساند و بزرگترین صادرکننده ال‌ان‌جی جهان شود.

 

دیگر کشور عرب خلیج فارس، امارات، روز جمعه ۲۶ آبان، یکی از بزرگترین نیروگاه‌های خورشیدی جهان با ظرفیت دو هزار مگاوات (۲ برابر ظرفیت تولید برق نیروگاه اتمی بوشهر ایران) را راه‌اندازی کرد.

 

شرکت «مصدر» امارات که این نیروگاه را ساخته، اخیرا یک نیروگاه خورشیدی ۳۵۰ مگاواتی در جمهوری آذربایجان را افتتاح کرد و در روز افتتاح، قراردادهیی برای ساخت سه نیروگاه‌های بادی و خورشیدی جدید با ظرفیت هزار مگاوات در جمهوری آذربایجان را امضا کرد.

 

دولت باکو در نظر دارد با کمک شرکت مصدر امارات، توتال فرانسه و بی‌پی بریتانیا تا پایان دهه جاری تولید برق خورشیدی و بادی را به ۱۰ هزار مگاوات برساند و بخش بزرگی از آن برای صادرات در نظر گرفته شده است. آذربایجان طی سه سال گذشته صادرات گاز را ۲.۵ برابر کرده که نیمی از آن راهی اروپا می‌شود و طبق تفاهم‌نامه‌ای که پارسال امضا شد، صادرات گازش به اتحادیه اروپا تا سال ۲۰۲۷ دو برابر خواهد شد و کل صادرات سالانه گازش از ۳۰ میلیارد متر مکعب فراتر خواهد رفت.

 

عمان، دیگر کشور عربی خلیج فارس تابستان امسال قرارداد ۲۰ میلیارد دلاری تبدیل گاز به هیدروژن، بعنوان سوخت پاک، را با غول‌های اروپایی و آمریکایی امضا کرد. این کشور هم‌اکنون یکی از مهمترین صادرکنندگان گاز مایع است و پارسال ۱۵ میلیارد متر مکعب صادرات ال‌ان‌جی داشت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------