آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

تصمیم به تعطیلی پنجشنبه یعنی تنها کشوری در جهان خواهیم شد که این روز را تعطیل کرده

اگر در ایران تصمیم به تعطیلی پنجشنبه گرفته شود، تنها کشوری در جهان خواهیم بود که این روز را تعطیل کرده است و احتمالاً این…

مصرف ماءالشعیر در ایران طی۱۰ سال اخیر نصف شده است



ماءالشعیر،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران گفت: طی دهه اخیر تولید ما ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون لیتر در سال بوده و اکنون تقریبا نصف شده و به همین میزان نیز تقاضا کم شده که یکی از دلایل اصلی آن اقتصاد خانوار است.

به گزارش ایلنا، حمیدرضا کمال‌علوی درباره وضعیت بازار نوشیدنی ماءالشعیر در کشور اظهار داشت: ما در سال جاری تنها یک مرحله افزایش قیمت ماءالشعیر داشتیم زیرا سعی شرکت‌ها همواره بر این بوده که قیمت تمام شده را پایین آورده و مصرف‌کننده را در نظر داشته باشند اما متاسفانه روز به روز قیمت مواد اولیه در حال افزایش است.

 

وی با بیان اینکه مصرف ماءالشعیر در سبد خانوار در حال حذف شدن است، افزود: در چند سال گذشته به خاطر شرایط اقتصادی خانوار کاهش مصرف داشته‌ایم اما شرکت‌ها سعی کرده‌اند حجم تولید را کاهش ندهند.

 

دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران گفت: در حال حاضر بخش کوچکی از ماءالشعیر تولیدی صادرات و مابقی در داخل کشور به مصرف می‌رسد.

 

وی میزان تولید را بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلیون لیتر  در سال و سرانه مصرف هر نفر در سال را نیز در حد ۴ تا ۵ لیتر عنوان کرد.

 

کمال‌علوی درباره میزان تقاضا خاطرنشان کرد: اگر یک ماه آخر سال هم به همین شکل تولید داشته باشیم تقریبا میزان تولید و تقاضا مانند پارسال است اما طی دهه اخیر تولید ما ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون لیتر در سال بوده و اکنون تقریبا نصف شده و به همین میزان نیز تقاضا کم شده که یکی از دلایل اصلی آن اقتصاد خانوار است.

 

وی درباره واردات بیان داشت: واردات زیادی نداریم چون شرکت‌های تولیدکننده داخل هم در حوزه بسته‌بندی و هم ایجاد تنوع بخوبی فعال هستند برخی شرکت‌ها بصورت تحت لیسانس با شرکت‌های خارجی همکاری می‌کنند اما برندهای وارداتی زیادی نداریم، زیرا تنوع ندارند و بازار هم قیمت‌های بالا را نمی‌طلبد.

 

 دبیر انجمن تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران با اشاره به صادرات نیز گفت: ما در گذشته یعنی دهه ۹۰ به اروپا نیز صادرات داشتیم اما امروز کمرنگ شده است و در حال حاضر عمده صادرات محصولات ما به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است البته صادرات به عراق به خاطر شرایطی که خودشان دارند نیز کاهش یافته است.

 

وی درباره واردات مواد اولیه تصریح کرد: بخش اصلی مواد اولیه یعنی مالت و رازک را وارد می‌کنیم و مابقی از جمله بسته‌بندی و اسانس‌ها از داخل تامین می‌شود.

 

کمال‌علوی مبدا واردات مواد اولیه ماءالشعیر را کشورهای اروپایی از جمله هلند و آلمان و برخی کشورهای آسیای میانه اعلام کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------