آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

هشدار مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس/ جهش نرخ ارز در راه است؟

مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله را دو پاشنه آشیل بانک مرکزی دانست…

کاهش ۴۰ درصدی خرید گل شاخه‌ای در آستانه نوروز/ بازار لوازم جانبی گل و گیاه پرفروغ است



گل،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
گرانی و تورم دلیل اصلی کاهش ۴۰ درصدی خرید گل است و این موضوع علاوه بر اینکه افسردگی را در بین مردم بیشتر می‌کند باعث رکود و در نهایت تعطیلی واحد‌های فروش گل در شهر می‌شود.

به گزارش اقتصاد ۲۴، با نزدیک شدن به پایان سال، بدیهیست که برخی از اصناف، بیش از دیگر ایام سال سرشلوغی داشته باشند. اوج درآمد این نوع کسب‌وکارها، فصلی و مقطعی بوده و اگر نتوانند از فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشند، چاره‌ای جز تعطیلی مغازه‌های خود ندارند.

 

گلخانه‌ها و گل فروشی‌ها نیز یکی از دسته اصنافی هستند که رونق فعالیت اقتصادی آنها، به زمان و یا حتی مکان خاصی وابسته است. ایام ویژه مانند مناسبت‌ها و اعیاد، گل‌فروشی‌ها و گلخانه‌ها با افزایش متقاضی مواجه بوده و زمان مناسبی برای درآمدزایی آنهاست. فعالان این بخش معتقدند در باقی روز‌های عادی سال، کساد بازار گل بسیار سنگین است.

 

به گفته این فعالان، در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از شیوع بیماری کرونا، تقاضا رفته‌رفته برای گل و گیاه کاهش پیدا کرد و بسیاری از واحد‌های فعال در این حوزه تعطیل شده و ضرر جدی متحمل شدند. تورم عمومی حاکم بر جامعه و محدود شدن توان و قدرت انتخاب مردم در خرید اقلام ضروری، گل را از سبد خانوار دور و دورتر کرد. حال با قرارگیری در آستانه روز‌های پایانی سال، به نظر می‌رسد که چراغ بازار گل باید پرفروغ‌تر از همیشه باشد.

 

بازار کم فروغ گل و پرفروغ لوازم جانبی گل و گیاه

به منظور بررسی بازار گل و گیاه، خبرنگاراقتصاد ۲۴ سری به چند مغازه گلفروشی و گلخانه‌های مختلف زد و احوال کسب و کار آن‌ها را جویا شد. یکی از صاحبان گلخانه‌ها، درباره وضعیت فعلی بازار گفت: طی چند سال اخیر، تقاضا برای نگهداری گل با گلدان، بیشتر از گل با ساقه شده؛ این مسأله بازار جدیدی را در حوزه گل و گیاه شکل داده است.

 

پرورش گل‌های تزئینی و آپارتمانی، ساخت گلدان‌های پر زرق و برق و دیگر موارد اینچنینی، به دنبال تقاضای خریداران شکل گرفت. افراد معتقدند پرورش گل حتی در آپارتمان حال روحی آن‌ها را خوب می‌کند. علاوه بر آن، خرید گیاه و درختچه‌های تزئینی به قصد هدیه دادن، بسیار رایج شده است.

 

گلخانه‌هایی که به سمت پرورش این درختچه‌ها و گیاهان رفته‌اند و بازار مناسبی برای ارائه آن داشته‌اند، توانستند در رکود بازار سرپا بمانند. صاحب یکی دیگر از گلخانه‌هایی که دست بر قضا در منطقه پرتردد شهر واقع شده، ضمن تصدیق صحبت‌های فعال قبلی، افزود: درختچه‌ها و گیاهان تزئینی در اغلب مواقع سال فروش دارند، اما تقاضا برای آن‌ها در ایام خاص و اعیاد بیشتر می‌شود. علاوه بر آن در زمان تغییر فصل هستیم و بسیاری از افرادی که در خانه‌های خود گل و گیاه دارند، به دنبال خرید گلدان جدید و بزرگ‌تر، خاک یا کود هستند تا گیاهان خود را تقویت کنند. این موضوع بخش مهمی از درآمد گلخانه‌ها را تأمین می‌کند.

 

حال خوب موقت بازار گل

خبرنگاراقتصاد ۲۴ در ادامه به گل‌فروشی‌ها نیز سری زد و درباره وضعیت فعلی آن‌ها پرسید. یکی از مغازه‌داران در این‌باره توضیح داد: طی دو سه سال اخیر که ماه رمضان با عید نوروز تقریباً تطابق زمانی دارد، تقاضا برای خرید گلدان‌های تزئینی در این زمان بیشتر شده است. اسفند امسال با اعیاد شعبانیه همزمان بود و اواخر اسفند نیز ماه رمضان آغاز می‌شود.

 

وی می‌افزاید: در روزهای پایانی سال خرید گل شاخه‌ای حدود  ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و طبق پیش بینی‌ها انتظار افزایش تقاضا در این بازار بسیار کم است چراکه مردم به جای خرید گل به دنبال خرید مایحتاج زندگی هستند و این موضوع افسردگی را در بین مردم بیشتر کرده است.

 

این فعال صنفی تصریح می‌کند: این همزمانی اتفاقات مذهبی و فرهنگی باعث شد تا اسفند امسال بیش از سال‌های دیگر فروش داشته باشیم. گل نرگس که مختص فصل زمستان است و همچنین گل مریم و آفتابگردان، از گل‌های پرطرفدار و پرفروش در بازار گل محسوب می‌شوند. امیدواریم که تا پایان اسفند، این روند فروش ادامه‌دار باشد.

 

از این مغازه‌دار درباره قیمت‌ها پرسیدیم و اذعان کرد: زمانی که بازار خواهان گل است، نمی‌توان بیش از حد فشار قیمتی بر خریداران وارد کرد، چرا که همین میزان تقاضا و فروش را هم از دست می‌دهیم. بازار گل به طور کلی بی‌ثبات است و حتی در ایام پیک فروش هم باید مراقب وضعیت باشیم؛ بنابراین در این مدت، گل‌ها رشد قیمتی چندانی نداشته‌اند. تنها درختچه‌های تزئینی که از ابتدا هم جزو گل‌های گران بوده‌اند، افزایش حدود ۵ الی ۱۰ درصدی قیمتی داشتند.

 

دوری از خرید گل‌های شاخه‌ای

جالب‌ترین اتفاق در مشاهدات میدانی، تأکید فعالان صنفی گل و گیاه به تقاضای مردم برای پرورش و نگهداری گل در خانه است. شاید بتوان این موضوع را بهترین اتفاق بازار گل دانست؛ علاوه بر موضوع گرانی و همچنین سرباری هزینه خرید گل شاخه‌ای در سبد خانوارها، چرخش رویکرد‌ها به پرورش اصولی گل و دوری از خریدن گل‌های شاخه‌ای که نه‌تنها زود پژمرده شده بلکه برخی آلودگی‌های شهری را هم به دنبال دارند، یک اتفاق فرهنگی خودجوش و قابل احترام است. امید آن می‌رود در سال پیش‌رو نیز مردم همین نگاه‌های بهاری خود به گیاهان را حفظ کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------