آخرین اخبار اقتصادی

بیت‌کوین ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی

هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید

هاوینگ مورد انتظار بیت‌کوین رخ داد و ارتفاع بلوک بیت‌کوین به ۸۴۰هزار رسید. به گزارش ایسنا، این رویداد که تعداد سکه‌های جدید…

نفت به ۱۰۰ دلار برمی‌گردد | تلاش اعضای کنگره برای تنبیه عربستان و امارات



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد قیمتهای نفت سریعتر از برآورد قبلی، دوباره به ۱۰۰ دلار در هر بشکه صعود خواهند کرد و قیمت مورد پیش بینی برای نفت در سه ماهه نخست سال آینده را از ۹۵ به ۱۰۰ دلار در هر بشکه، بالا برد.

به گزارش ایسنا، اوپک پلاس روز چهارشنبه کاهش تولید گروهی به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر را تصویب کرد اما با توجه به ناتوانی اعضای متعدد این گروه برای تولید بالاتر، برآورد می شود کاهش واقعی این گروه کمتر و حدود یک تا ۱.۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود. عمده این کاهش تولید توسط عربستان سعودی و کشورهای دیگر منطقه خلیج فارس انجام خواهد شد.

 

بانک مورگان استنلی پیش بینی کرد سال میلادی آینده، کمبود عرضه در بازار نفت از ۲۰۰ هزار بشکه در روز برآورد قبلی، به ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا می کند.

 

استراتژیستهای مورگان استنلی اعلام کردند این پیش بینی ها با فرض این بوده که تولید نفت روسیه پس از اجرایی شدن تحریمهای اتحادیه اروپا، به میزان یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می کند.

 

بانکهای دیگر هم به کاهش تولید بزرگ اوپک پلاس واکنش نشان داد و پیش بینی قیمت نفت را بالا بردند. به عنوان مثال، گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت در سه ماهه جاری را به میزان ۱۰ دلار افزایش داد و ۱۱۰ دلار در هر بشکه اعلام کرد. گلدمن ساکس پیش بینی قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را از ۹۹ به ۱۰۴ دلار و قیمت سال ۲۰۲۳ را از ۱۰۸ به ۱۱۰ دلار بالا برد.

 

دامین کوروالین، مدیر تحقیقات انرژی گلدمن ساکس به تلویزیون بلومبرگ گفت: تمامی تحولاتی که در بخش عرضه شاهد بوده ایم، زمینه را برای قیمتهای بالاتر نفت تا پایان سال، فراهم می کنند.

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، وارن پاترسون، مدیر استراتژی کالاها در موسسه مالی آی ان جی گفت: با توجه به کاهش عرضه بزرگی که از سوی اوپک پلاس اعلام شده است، بازار جهانی احتمالا تا پایان سال ۲۰۲۳ با کمبود عرضه مواجه خواهد بود. این بانک در حال حاضر پیش بینی می کند قیمت هر بشکه نفت برنت تا پایان امسال و نیمه اول سال ۲۰۲۳، در محدوده ۹۰ دلار می ماند و در نیمه دوم سال آینده افزایش بیشتری پیدا کند.

 

قیمت نفت روز جمعه که بازارها منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکا برای ارزیابی سیگنالهای اقتصادی بودند، کاهش یافت اما در پی تصویب کاهش تولید بزرگ اوپک پلاس، در مسیر ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار گرفت. بهای معاملات نفت برنت با ۰.۴ درصد کاهش، به ۹۴ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا تغییری نداشت و ۸۸ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه بود. از ابتدای هفته جاری تاکنون، نفت برنت ۷.۴ درصد و شاخص نفت آمریکا ۱۱ درصد رشد کرده که بهترین رشد هفتگی هر دو شاخص از زمان آغاز جنگ اوکراین در مارس است.

  

تلاش اعضای کنگره برای تنبیه عربستان و امارات

ایسنا نوشت: درحالی که رئیس جمهوری آمریکا در تکاپوی یافتن پاسخ مناسب به تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت است، شماری از اعضای کنگره این کشور خواستار کاهش فروش تسلیحات و خارج کردن نیروها و تجهیزات واشنگتن از عربستان و امارات شده‌اند.

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

به نوشته روزنامه القدس العربی، سناتور کریس مورفی، رئیس کمیته فرعی روابط خارجی خاورمیانه سنا در گفت‌وگو با CNBC اظهار کرد: من فکر می‌کنم زمان ارزیابی مجدد همه جانبه ائتلاف آمریکا با عربستان سعودی فرا رسیده است.

 

همزمان سه نماینده حزب دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا نیز پنجشنبه پیش‌نویس قانونی را برای برچیدن دارایی‌های نظامی مهم آمریکا مستقر در عربستان سعودی و امارات ارائه کردند.

 

این نمایندگان در بیانیه مشترکی اعلام کردند: عربستان سعودی و امارات از مدت‌ها قبل به حضور نظامی آمریکا در خلیج (فارس) برای حفاظت از امنیت و میادین نفتی خود متکی بوده‌اند و به دنبال حمایت آنها (ریاض و ابوظبی) از تصمیم اوپک پلاس، دلیلی وجود ندارد که نیروها و پیمانکاران آمریکایی به ارائه این خدمات به کشورهایی ادامه دهند که فعالانه علیه ما فعالیت می‌کنند.

 

در این بیانیه آمده است: اگر عربستان و امارات می‌خواهند به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه کمک کنند، باید از او توقع داشته باشند که از آنها دفاع کند و این تصمیم نقطه تحولی در روابط ما با شریکان حوزه خلیج (فارس) است.

 

این نمایندگان آمریکا در ادامه تاکید کردند: اگر عربستان و امارات می‌خواهند روابط خوبی با آمریکا داشته باشند که مدت‌ها برای آنها مفید بوده است، باید تمایل بیشتری برای همکاری با ما، نه علیه ما، برای پیشبرد آنچه که اکنون هدف امنیت ملی ما یعنی شکست «تجاوز» روسیه به اوکراین است، نشان دهند.

 

اوپک پلاس روز چهارشنبه با کاهش قابل توجه تولید نفت موافقت کرد. این تصمیم عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز دچار محدودیت است محدودتر کرده و احتمالا، قیمتهای بنزین را درست پیش از برگزاری انتخابات میان دوره ای آمریکا در نوامبر بالاتر می‌برد.

 

بایدن در کاخ سفید در خصوص تصمیم اوپک به خبرنگاران گفت: ما در حال بررسی جایگزینهایی هستیم که می‌توانیم داشته باشیم. گزینه‌های زیادی وجود دارند اما هنوز تصمیممان را نگرفته‌ایم.

 

بایدن هفته جاری از دولت خود و کنگره خواست راه‌هایی را برای افزایش تولید انرژی آمریکا و کاهش کنترل اوپک بر قیمت‌های انرژی بررسی کنند. بعضی از گزینه‌های وی، شامل برداشت نفت بیشتر از ذخایر نفت استراتژیک یا بررسی محدودیت صادرات انرژی از سوی شرکت‌های آمریکایی است.

 

بایدن در ژوئیه به عربستان سعودی رفت اما این سفر بدون توافق برای کمک گروه اوپک پلاس برای کاهش قیمت‌های بنزین بود که یک مشکل سیاسی مهم برای بایدن در آمریکا مانده است. بایدن در پاسخ به این پرسش که آیا از تصمیم خود برای رفتن به عربستان سعودی افسوس می‌خورد، گفت: این سفر فقط درباره نفت نبود.

 

پس از اینکه بایدن دستور یک سلسله برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را صادر کرد، کاخ سفید در ماههای گذشته به دنبال کسب اعتبار برای کاهش قیمت‌های بنزین بود. تورم بالا، یک مشکل سیاسی برای رئیس جمهور آمریکا مانده و کاهش قیمتها یک پیروزی مهم محسوب می‌شود. تصمیم اوپک پلاس این روند را ممکن است به مخاطره بیاندازد و به سود روسیه باشد که تحت تحریمهای آمریکا قرار دارد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------