آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

صندوق پس‌انداز یکم ورشکسته شد؟



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, صندوق پس‌انداز یکم
مدیرعامل بانک مسکن با اعلام این‌که صندوق پس انداز یکم با کسری منابع مواجه است از کاهش ۲۰ درصدی استفاده از تسهیلات این صندوق در مقایسه با سال‌های گذشته خبر داد. 

به گزارش تسنیم، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی با یادآوری این‌که بانک مسکن برای 140 هزار واحد طرح ملی مسکن تسهیلات پرداخت می‌کند، اظهار کرد: در این مرحله حدود 14 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده‌ایم که طی امسال و سال آینده پرداخت خواهد شد.

 

وی با بیان این‌که سهمیه‌بندی سازندگان در طرح ملی مسکن در حال انجام بوده و تا امروز برای حدود 100 هزار واحد تعیین سهمیه شده است، افزود: در حال امضای شیوه‌های مربوطه با سازندگان هستیم.

 

وی گفت: سعی کرده‌ایم روش‌های متعددی برای تامین مالی این طرح پیش بینی کنیم؛‌به‌عنوان مثال از محل منابع صندوق توسعه ملی در بافت های فرسوده با نرخ سود 9 درصد تسهیلات را به سازندگان پرداخت می‌کنیم. از محل اوراق حق تقدم نرخ سود در بافت‌های فرسوده 16.5 درصد و نرخ سود تسهیلات بدون سپرده 18 درصد است.

 

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که دارندگان حساب صندوق پس‌انداز یکم در اولویت استفاده واحدهای احداثی طرح ملی مسکن هستند، تصریح کرد:‌ نرخ سود برای این افراد در بافت‌های فرسوده 6 و سایر مناطق 8 درصد است.

 

رحیمی‌انارکی با اعلام این‌که بالاترین سقف تسهیلات برای فناوری‌های نوین 170 میلیون تومان و برای زوجین در صندوق پس‌انداز یکم 160 میلیون تومان است، یادآور شد: با توجه به این‌که صندوق پس‌انداز یکم با کسری منابع مواجه است، باید برای هرگونه افزایش سقف وام منوط به آن است که راهکارهای تامین کسری منابع را پیش‌بینی کنیم.

 

وی ادامه داد: با استمهال 7 ساله اقساط تسهیلات مسکن مهر تا سقف 160 میلیون تومان را می‌توانیم تامین کنیم.

 

وی با اشاره به این‌که مانده صندوق پس‌انداز یکم حدود 4200 میلیارد تومان است، اظهار کرد:‌ تاکنون 12 هزار میلیارد تومان تسهیلات صندوق پس‌انداز یکم پرداخت شده است، یعنی سه برابر مانده صندوق. این مابه‌التفاوت از محل بازپرداخت اقساط این صندوق و البته بخش عمده آن از محل اقساط مسکن مهر تامین شده است.

 

مدیرعامل بانک مسکن با بیان این‌که صندوق پس‌انداز یکم ورشکسته نمی‌شود، گفت:‌ «تا سال 1402 اقساط مسکن مهر به این مطلب اختصاص پیدا خواهد کرد. اقساط وصولی از محل صندوق یکم می‌تواند از پس بازپرداخت تسهیلات بر بیاید.»

 

رحیمی‌انارکی با یادآوری این‌که یک مقدار ورودی‌های جدید صندوق پس‌انداز یکم به دلیل افزایش قیمت مسکن با شیب ملایمی می‌آیند، افزود: استفاده از تسهیلات صندوق یکم در مقایسه با سال‌های گذشته به طور میانگین 20 درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش در تهران اتفاق افتاده که دلیل آن افزایش قیمت مسکن طی دو سال اخیر بوده است.

 

وی با اشاره به انصراف برخی از سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز یکم، بیان کرد: از مجموع 650 هزار حساب افتتاح شده در صندوق مذکور، حدود 110 هزار بسته شده و بدون این‌که تسهیلات دریافت کنند، خارج شده‌اند. در حال حاضر نیز حدود 340 هزار حساب زنده در این صندوق داریم و تاکنون 140 هزار واحد از این محل خریداری شده است. همچنین 180 هزار حساب به دلیل استفاده از تسهیلات بسته شده است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------