چرا قیمت داروهای تحت لیسانس افزایش پیدا کرد



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, قیمت دارو
افزایش قیمت داروهای تحت لیسانس به دلیل تغییر نوع ارز تخصیصی از ارز دولتی به ارز نیمایی است. 

به گزارش مهر، دو داروی پلاویکس و دپاکین متعلق به شرکت داروسازی سانوفی فرانسه و جزو داروهای بسیار مهم در دنیا هستند که از سال های گذشته به صورت تحت لیسانس در شرکت داروسازی دکتر عبیدی که از نظر زیر ساخت های مرتبط با کیفیت مورد تایید این کمپانی اروپایی قرار گرفته است تولید می‌شوند.

 

عمده مصرف داروی پلاویکس در بیماران مبتلا به سکته های قلبی پس از مداخلات درمانی مانند آنژیوپلاستی و استنت گذاری در عروق است و علاوه بر آن در برخی سکته های مغزی و آنژین‌های ناپایدار قلبی و بیماری‌های مشابه عروقی کاربردی وسیع دارد.

 

این دارو از طریق مهار تجمع پلاکتی و تشکیل لخته خونی در رگ ها موجب کاهش ریسک بروز مجدد این اختلالات در بیماران می‌گردد.

 

با توجه به ریسک بالا در این بیماران و نیز هزینه بالای مداخلات تشخیصی-درمانی انجام شده برای آنها (مانند آنژیوپلاستی و خدمات بیمارستانی)، دسترسی به این داروی با کیفیت و اثربخشی اثبات شده، بسیار حیاتی است.

 

داروی دپاکین نیز در طیف وسیعی از بیماری های سیستم عصبی از جمله صرع و تشنج کاربرد دارد و به دلیل کیفیت بالا و جایگاه درمانی حساس آن همواره مورد توجه پزشکان و بیماران قرار داشته است. در حال حاضر بیماری‌های مزمن افراد زیادی در کشور با مصرف مداوم این دارو در حالت کنترل قرار دارد و به دلیل ماهیت بیماری، عدم دسترسی به این دارو می تواند با ریسک ها و نگرانی‌هایی برای بیماران و خانواده‌هایشان همراه شود. تولید تحت لیسانس این دو دارو و چند نمونه دیگر در ایران تحت نظارت کمپانی اروپایی و با مواد اولیه آنها، علاوه بر ایجاد دسترسی مطمئن‌تر و به موقع برای بیماران، از مشکلاتی همچون واردات داروی قاچاق و تقلبی در بازار نیز پیشگیری نموده است.

 

از ابتدای امسال به دلیل محدودیت های ارزی مرتبط با تحریم ها، بنا بر تصمیم قرارگاه سازمان غذا و دارو نوع ارز ماده اولیه این دو دارو و سایر داروهای تحت لیسانس از ارز دولتی (دلار ۴۲۰۰۰ ریالی) به ارز نیمایی تغییر پیدا کرد.

 

با توجه به اختلاف نزدیک به ۵ برابری ارز نیما با ارز دولتی افزایش قیمت این داروها امری اجتناب ناپذیر بود و قیمت های جدید پس از بررسی دقیق مدارک و مستندات در کمیسیون قیمت گذاری سازمان غذا و دارو محاسبه و اعلام گردید. از آنجایی که تغییر نوع ارز از دولتی به نیمایی تنها برای برندهای تولیدی به صورت تحت لیسانس صورت گرفته است و سایر محصولات ایرانی (غیر تحت لیسانس) کماکان ارز دولتی دریافت می‌کنند، این اختلاف قیمت ریالی در بازار ایجاد شده است. همچنین با توجه به ثابت نبودن نرخ ارز نیما بر خلاف ارز دولتی، تغییرات مداوم قیمت داروهایی که روی ارز نیمایی قرار گرفته اند نیز دور از انتظار نخواهد بود.

 

در مورد قیمت ارزی داروها نیز بر اساس ضوابط قیمت گذاری دارو در ایران، قیمت هر دارو در زمان ثبت آن در کشور و در برهه های زمانی مختلف با قیمت همان محصول در کشورهای مرجع (که جزو کشورهای با قیمت ارزان دارو در دنیا هستند) مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد که این فرآیند در مورد تمامی داروهای وارداتی و داروهای تولیدی تحت لیسانس و حتی عمده محصولات ایرانی جدید انجام شده است.

 

در انتها گروه دارویی کوبل که شامل شرکت کوبل دارو، داروسازی دکتر عبیدی و شرکت آدوراطب است، این اطمینان را به بیماران و پزشکان خواهد داد که فارغ از بحث نوع ارز تخصیصی برای این داروها که در حوزه اختیارات شرکتها نمی‌باشد، تمام تلاش خود را در جهت ادامه تولید و تامین این داروهای حیاتی تحت نظارت و با استانداردهای کیفی شرکت سانوفی فرانسه به کار بندد تا آسیبی متوجه سلامت بیماران نیازمند به این داروها نشود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------