آخرین اخبار اقتصادی

وضعیت اقتصاد در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

قدرت خرید مردم در قیاس با زمان جنگ ۲۳۷ واحد عقب است

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تصور غلط در ایران این است که دستمزد عامل اصلی تورم است. بدون اینکه بدانیم فقط نقشی…

روایت رسمی از تحولات قیمت زمین



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی, معاملات زمین
آمارهای رسمی از تازه‌ترین تحولات صورت گرفته در بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی از عبور قیمت هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در شهرهای کشور خبر می‌دهد. 

به گزارش دنیای‌اقتصاد  با استناد به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، میانگین قیمت هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی در بهار امسال در حالی به ۵ میلیون و۷۱۴ هزار تومان رسید که این میزان در مقایسه با یک فصل قبل یعنی زمستان ۹۸ معادل ۱/ ۲۲ درصد رشد داشته است. متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین و ملک مسکونی کلنگی که معمولا از سوی سازندگان برای ساخت واحدهای مسکونی جدید خریداری می‌شود در بهار امسال در مقایسه با بهار سال گذشته نیز رشد ۸/ ۷۱ درصدی داشته است.

 

با این حال مقایسه آمارهای مربوط به تحولات بازار معاملات زمین و بازار معاملات خرید مسکن در بهار امسال نشان می‌دهد سرعت رشد قیمت زمین در بهار امسال در مقایسه با سرعت رشد قیمت مسکن در این بازه زمانی کمتر بوده است و از سوی دیگر در حالی که آمارها از افت محسوس حجم معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در بهار امسال حکایت دارد حجم معاملات خرید و فروش زمین در این فصل اندکی نسبت به یک فصل گذشته - زمستان ۹۸ - افزایش نیز یافته است.

 

تعداد معاملات خرید زمین در بهار امسال در مقایسه با زمستان سال گذشته معادل ۳/ ۵ درصد افزایش یافته و این در حالی است که در بازار معاملات خرید مسکن تعداد معاملات در این بازه زمانی با کاهش ۴/ ۲۱ درصدی همراه شده است.

 

البته برخی کارشناسان معتقدند رشد مثبت حجم معاملات زمین و ملک مسکونی کلنگی در بهار در مقایسه با زمستان را الزاما نمی‌توان به معنای رونق یا پیش‌رونق فعالیت‌های ساختمانی و بازگشت سازنده‌ها به بازار ساخت و ساز عنوان کرد و رکود فعالیت‌های ساختمانی کماکان ادامه دارد. این رشد مثبت در برابر رشد منفی معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی در این بازه زمانی از یک جهت می‌تواند به دلیل هدایت بخشی از سرمایه‌ها و سرمایه‌گذاران خارج شده از بازار سهام به سمت بازار معاملات خرید زمین و ملک کلنگی باشد. برخی از سرمایه‌گذاران بازار سرمایه تحت‌تاثیر کاهش شاخص کل بورس تمام یا بخشی از سرمایه‌های خود را به بازار ملک و از جمله بازار معاملات زمین وملک کلنگی هدایت کردند. از این رو به اعتقاد این کارشناسان بخشی از زمین‌های خریداری شده در بهار امسال که منجر به رشد مثبت حجم معاملات در این بخش از بازار ملک شده است ناشی از افزایش تمایل سازنده‌ها به ساخت مسکن نیست بلکه می‌تواند نشانه‌ای از ورود سرمایه‌ها از بازار سهام به بازار زمین و املاک کلنگی باشد.

 

آمارهای رسمی نشان می‌دهد در بهار امسال، میانگین مساحت زمین‌هایی که در بازار املاک مسکونی مورد معامله قرار گرفت برابر با ۲۳۶ مترمربع بوده و در میان استان‌های کشور نیز بیشترین متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین یا یک مترمربع ملک کلنگی ۱۸ میلیون و ۷۸۵ هزار تومان در استان تهران (شهر تهران) بوده وکمترین آن ۵۵۵ هزار تومان در استان بوشهر بوده است.

 

بیشترین سهم از معاملات خرید زمین و املاک مسکونی کلنگی در بهار امسال مربوط به استان البرز بوده است. استان البرز در بهار امسال ۳/ ۱۴ درصد از حجم کل معاملات خرید و فروش زمین در کشور را به خود اختصاص داد و استان زنجان هم با ثبت ۱/ ۰ درصد از معاملات خرید و فروش زمین، دارای کمترین سهم از کل معاملات خرید زمین کشور در اولین فصل از سال ۹۹ بوده است.

 

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد در بهار امسال، روند افزایش حجم معاملات خرید زمین و املاک مسکونی کلنگی در کشور که از زمستان سال گذشته بعد از دو فصل ریزش متوالی حجم معاملات خرید زمین آغاز شده بود، ادامه یافت اما سرعت رشد تعداد معاملات خرید زمین در بهار امسال در مقایسه با شیب تند افزایش حجم معاملات خرید زمین در زمستان سال گذشته، کاهش یافت.

 

در واقع در شرایطی که حجم معاملات خرید زمین در بهار و تابستان سال ۹۸ به میزان محسوسی افت کرد، تعداد معاملات زمین و املاک مسکونی در زمستان سال گذشته به یکباره با رشد قابل‌توجه مواجه شد و این افزایش هر چند با شیب کمتر از زمستان، در بهار ۹۹ نیز ادامه پیدا کرد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------