کارتن ‎دست دوم میلیونی شد!



 اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی,کارتن ‎دست دوم

 

 می‌خواهیم درباره یکی از شغل‌های عجیبی که این روزها در فضای مجازی شاهد آن هستیم، چند خطی بنویسیم. خرید و فروش کارتن لوازم خانگی خارجی این روزها با قیمت‌های بالا در فضای مجازی در حال خرید و فروش است. از تلفن همراه و کولر گرفته تا تلویزیون و یخچال فریزر! اما برای این که دلیل این قیمت‌های بالا و همچنین چرایی خرید و فروش این کارتن‌ها را بدانید با ما همراه باشید.

 

فروشنده کارتن‌های دست دوم چه کسانی هستند؟

فروشنده‌های انواع کارتن دست دوم معمولا افرادی هستند که اجناس مختلفی به‌خصوص لوازم خانگی خریداری می‌کنند و کارتن آن را به دلیل نرخ بالایی که در این روزها به دست بیاورند معمولا در سایت‌های فروش اجناس دست دوم به حراج می‌گذارند و از این که توانسته‌اند بخشی از پول کالایی را که خریده‌اند به دست بیاورند خوشحال هستند؛ در حالی که از عواقب پشت پرده فروش کارتن دست دوم‌شان آگاهی ندارند.

 

خریداران کارتن‌های دست دوم

تا پیش از این کارتن‌های موز و دست دوم برای زمانی که قرار بود اسباب‌کشی انجام شود بسیار با اهمیت بود و خانواده‌هایی که در شُرف اسباب‌کشی بودند در به در به دنبال این کارتن‌ها می‌گشتند، اما حالا کارتن‌های لوازم خانگی آن هم با مارک خارجی ارج و قرب زیادی پیدا کرده‌اند. معمولا این کارتن‌ها – آن هم با این قیمت بالا – را افرادی می‌خرند که یا انواع تلویزیون، یخچال و … را به صورت قاچاق و بدون کارتن وارد کشور کرده اند و بعد از خرید کارتن، آن لوازم را با قیمت بالاتر می‌فروشند یا سارقانی که این لوازم را به سرقت برده اند و حالا برای این که کالای سرقتی شان را بفروشند به دنبال کارتن‌های مشابه جنس دزدی هستند. البته در این میان هستند افرادی که اجناس دست دوم و تقلبی شان را هم با این ترفند به اسم جنس آکبند و اصلی به فروش می‌رسانند.

 

قیمت کارتن‌های دست دوم

باور کردنش هم سخت است که این روزها قیمت کارتن برخی از کالاها مانند گوشی تلفن همراه حتی تا یک میلیون تومان هم می‌رسد، اما با نگاهی به آگهی‌های سایت‌هایی مثل دیوار این واقعیت غیر قابل باور را می‌توان دید. نه تنها گوشی تلفن همراه که کارتن تلویزیون هم از ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان وجود دارد. قیمت کارتن‌های یخچال فریزر هم بسته به نوع مارک و تمیزی بالا و پایین می‌رود مثلا کارتن یک یخچال فریزر دو قلو ۱۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود و یک یخچال ساید بای ساید سامسونگ ۴۰۰ هزار تومان. کارتن جاروبرقی، کولر و دیگر لوازم خانگی هم در فضای مجازی قیمتی بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان دارند که به نظر می‌رسد خریداران خودشان را دارند.

 

خطرات فروش کارتن دست دوم

شاید در نگاه اول فروشنده کارتن دست دوم از این که بخشی از پول کالای خریداری شده را توانسته به دست بیاورد، خوشحال باشد، اما این کار خطراتی دارد که ممکن است در آینده‌ای نزدیک دامن خود فروشنده را هم بگیرد. یادتان نرود که پیگیری اموال مسروقه از طریق شماره سریال روی کارتن قابل پیگیری است. مثلا وقتی تلفن همراه شما به سرقت می‌رود شما می‌توانید از طریق کارتن گوشی، از طریق مراجع قضایی تلفن همراه تان را پیگیری کنید و آن را دوباره باز پس بگیرید، اما وقتی کارتنی در میان نباشد، شما هم دیگر به گوشی تان نخواهید رسید. این اتفاق درباره دیگر لوازم خانگی هم وجود دارد. در ضمن فروشنده کارتن دست دوم باید این احتمال را هم بدهد که شاید خودش هم قربانی اجناس تقلبی شود که دیگران کارتن آن را به قاچاقچی یا سارقی فروخته اند.

 

راه‌های شناسایی اجناس اصلی از تقلبی

راه‌های شناسایی کالای تقلبی یا قاچاق زیاد است، اما در این مورد به خصوص برای این که متوجه شوید آیا کارتن کالایی که می‌خرید متعلق به خود کالاست یا نه، کافی است سریال درج شده روی کالا را با سریال روی کارتن مطابقت دهید و اگر سریال روی کارتن متفاوت یا مخدوش بود احتمال این که شما کالای تقلبی، سرقتی یا قاچاق را خریده باشید بسیار زیاد است و بعد از خرید آن دیگر نمی‌توانید از گارانتی آن استفاده کنید.

 

کارتن فروشی را ممنوع کنید 

از آن جایی که هیچ توجیهی برای خرید و فروش کارتن‌های دست دوم با این قیمت‌های هنگفت به جز آن چه در بالا گفتیم وجود ندارد و این روزها در سایت‌های فروش کالای دست دوم به وفور دیده می‌شود قطعا نیاز به پیگیری و برخورد است. به نظر می‌رسد نیاز است با توجه به نوع جرم که در بستر فضای مجازی در حال رخ دادن است پلیس فتا به موضوع وارد شده و از فروش جنس قاچاق، سرقتی یا تقلبی و دست دوم با جعبه‌های اصلی و آکبند جلوگیری کند. البته در قسمت دیگر ماجرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم برای رسیدگی به این موارد که بیانگر تلاش قاچاقچیان برای قانونی فروختن اجناس خود است، باید ورود و از ادامه این روند جلوگیری کند.

 

 خراسان 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------