آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

رفتار عجیب ایرانی‌ها پس از سقوط لیر در ترکیه | ایرانیان ضرر می‌کنند



رئیس اتاق بازرگانی ,اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی
رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ایرانیان در خرید خانه در ترکیه باز هم رتبه اول را کسب کرده‌اند و این در شرایطی است که لیر هر روز سقوط می‌کند و این مساله باید آسیب شناسی شود. 

به گزارش  فارس، مسعود خوانساری در سی امین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: براساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط مراجع رسمی، خوشبختانه وضعیت تولید و تجارت کمی رونق یافته است و شرایط نسبت به گذشته بهتر شده است و امسال ۴۰ درصد رشد صادرات غیر نفتی و افزایش ۳.۳ درصدی تولید ناخالص داخلی را داشته ایم. 

 

وی افزود:  اما همچنین تورم بالا و دو رقمی را شاهد هستیم که مانع بزرگی در راه تولید است و  وضعیت معیشت خانوارها نامناسب است و مشکلات زیادی برای وضعیت اقتصادی خانواردها وجود دارد. 

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران با ابراز نگرانی از افزایش حساب منفی تراز سرمایه بیان داشت: طبق آمارهای بانک مرکزی، خالص حساب سرمایه در نیمه نخست سال جاری به حدود منفی ۶.۳ میلیارد دلار رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳ درصد تضعیف شده است و این موضوع احتمال تشدید خروج سرمایه را از کشور می دهد. 

 

خوانساری افزود: در خرید خانه در ترکیه باز هم ایرانیان رتبه اول را کسب کرده اند و در شرایطی که لیر هر روز سقوط می کند. بنابراین لازم است که در مورد چرایی خرید خانه توسط ایرانیان در کشور ترکیه با وجود سقوط ارزش لیر باید آسیب شناسی شود و تقاضای آسیب شناسی از دولت را در زمینه خروج سرمایه از کشور داریم. 

 

وی گفت: با توجه به خروج سرمایه از کشور باید از دولت پرسید که آیا اجرای قانون مالیات بر عایدی یا سرمایه به نفع کشور است و تقاضا داریم که در این زمینه بررسی مجدد صورت گیرد و اگر به صلاح نیست این موضوع به تاخیر بیفتد زیرا خروج سرمایه در شرایطی که هم تحریم وجود دارد و سرمایه گذاری خارجی هم در داخل انجام نمی شود،‌ بسیار خطرناک است و در آینده مشکلات زیادی را ایجاد خواهد کرد. 

 

رئیس اتاق بازرگانی تهران افزود: رشد سرمایه گذاری طی دو فصل اول و دوم ۱۴۰۰ منفی بوده است و در فصل دوم بر شدت افت افزوده شده است، طبق گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس وضعیت امنیت سرمایه گذاری در کشور مهمترین عامل عدم سرمایه گذاری اعلام شده است و نبود ثبات اقتصادی و نبود محیط کسب و کار مناسب نیز از دلایل عدم سرمایه گذاری است که امیدواریم دولت جدید با ثبات بخشی به اقتصاد کشور، وضعیت بهبود یابد.  

 

وی در مورد ارتباط ایران و چین اظهار کرد: در رابطه با ارتباط و توافقنامه با این کشور دوباره مسائلی در حال مطرح شدن است و لازم است که در این ارتباط تحت تاثیر برخی مسائل قرار نگیریم زیرا همانطور که ارتباط با غرب برای ما مهم است ارتباط با شرق نیز به همان اندازه اهمیت دارد و باید قبول کرد که چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا مطرح است و سرمایه گذاری‌های زیادی انجام می‌دهد و یقینا در سال آینده حتی توسعه هم می‌یابد و بنابراین نفی شرق و غرب درست نیست و اتاق هم به عنوان نماینده بخش خصوصی باید واقع بنیانه برخورد کند و ضمن اینکه هشدارهای لازم را بدهیم که قراردادها درست باشد و دو طرف از انعقاد این قراردادها و تفاهمنامه ها سود کنند.  

 

خوانساری گفت: ‌تقابل‌ بخش خصوصی با مجلس در شرایطی که نیاز است همه با هم همدل باشند درست نیست و تعارض بین بخش خصوصی و مجلس بسیار خطرناک است، بدون همکاری با سه قوه بخش خصوصی قطعا نمی تواند موفق باشد.  

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------