آخرین اخبار سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

تغییر سفیر ایران در آذربایجان/ موسوی به ایران باز می گردد

به گفته یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه، ماموریت آقای موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو پایان یافته است. به گزارش تسنیم، یک منبع آگاه در وزارت خارجه اعلام کرده که…

امیرعبداللهیان: طالبان اعلام کرده هیچ برنامه هدفمندی پشت سر درگیری‌های اخیر نبوده است



امیرعبداللهیان،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
امیرعبداللهیان گفت: طالبان اعلام کرده هیچ برنامه هدفمندی پشت سر درگیری‌های اخیر نبوده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی گفت که عضویت ایران در سازمان شانگهای تیر ماه نهایی می‌شود.

 

وی که با صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، همچنین بیان کرد: ایران یک کنشگر اصلی و یک قدرت اصلی در تحولات منطقه‌ای است و در سطح جهانی ایران امروز از کنشگران اصلی به شمار می‌رود. در نظم جدید جهانی هر جا موضوع و پدیده‌ای مورد بحث قرار می‌گیرد، ایران در آن پدیده و موضوع، غایب نیست.

 

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: ایران یک کشور مهم در قاره آسیاست و ما در ائتلاف‌های منطقه‌ای از جمله شانگهای، بریکس و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عضویت خود را پیگیری کردیم و عضویت ما در شانگهای در تیرماه نهایی می‌شود. آخرین مصوبه ‌پارلمان کشورهای اصلی تشکیل دهنده شانگهای مربوط به قرقیزستان بود که هفته گذشته در پارلمان این کشور تصویب شد و در تیر ماه با حضور آقای رئیسی اعلام عضویت دائم و قطعی ایران در شانگهای را داریم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره سفر سلطان عمان به تهران اظهار داشت: هدف اصلی این سفر پاسخ به سفر سال گذشته آقای رئیسی بود. انجام این سفرها پیام خاص خودش را دارد.

 

وی افزود: توافقات سلطان عمان و آقای  رئیسی در یک سال گذشته به خوبی عملیاتی شد. از سال گذشته تا الان حجم تبادل تجاری ما بیش از دو برابر افزایش یافته است.

 

امیرعبداللهیان همچنین خاطرنشان کرد: در خصوص چارچوب برنامه جامع همکاری ایران و عمان من و همتای عمانی توافق کردیم.بعد از ویرایش نهایی سند آن را امضا خواهیم کرد. هدف اصلی سفر مناسبات دوجانبه و تاکید بر اهمیت پیگیری مناسبات و امضای تعدادی از اسناد بود. 

 

وی یادآور شد: سلطان عمان برای کمک به حل چالش منطقه‌ای و بین‌المللی که ابتکاراتی را مطرح می‌کند، همواره یکی از مسائل مورد توجه سلطان عمان بحث‌های مربوط به مذاکرات هسته‌ای است و ایشان حسن نیت‌هایی دارند که بیان ‌می‌کند. سلطان عمان قبل از سفر به ایران هم سفری به قاهره داشت و در آنجا در خصوص اهمیت توسعه رابطه ایران و مصر گفت‌وگوهایی بین روسای دو کشور مصر و عمان انجام شد که به مقامات عالی ایران منتقل کرد.

 

وی گفت: بین ایران و مصر هیچ مشکل دوجانبه‌ای وجود ندارد. موضع السیسی در خصوص تحولات منطقه از جمله مبارزه با داعش در  پرونده سوریه موضعی منطقی بود. اگر ابتکاری برای توسعه روابط ایران و مصر وجود داشته باشد ایران از آن ابتکار در راستای منافع دو طرف استقبال می‌کند.

 

وزیر خارجه درباره حق‌آبه هیرمند هم گفت: ایران و افغانستان با داشتن حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دو کشور همسایه با مشترکات فراوان هستند. در بحث مرزها نگاه راهبردی ما به توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی است. 

 

وی افزود: در روزهای اخیر درگیری‌های پراکنده‌ای در برخی از نقاط مرزی صورت گرفت و مقامات هیأت حاکمه افغانستان به صراحت اعلام کردند که هیچ برنامه هدفمندی پشت سر این درگیری‌ها نبوده است.  برای ما شرایط در افغانستان قابل درک است.

 

وی ادامه داد: در موضوع حق‌آبه از مسیر حقوقی و سیاسی مسئله را در دستورکار داریم. رئیس جمهور به آقای کاظمی قمی ماموریت داد که مسائل را از نزدیک بررسی کند. اقداماتی انجام شده و مقامات هیأت حاکمه افغانستان مذاکرات خوبی با کاظمی قمی داشتند و هم در حال رسیدن به نتایج خوبی هستیم و امیدواریم بعد از روشن شدن ابعادش، جزییات آن را برای افکار عمومی توضیح دهیم.  

 

وی گفت: مشترکات دو کشور بر هر مسئله دیگری که احیانا دشمنان بخواهند از آن سوءاستفاده کنند، غالب است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------