آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

جزئیات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی



اخبار,اخبار سیاست خارجی,عباس عراقچی
معاون سیاسی وزیر خارجه با تشریح جزییات تبادل زندانیان ایرانی و استرالیایی، گفت: افتخار داشتم که از سه هموطن عزیز آزاد شده استقبال کنم و پس از ورود آنها و ابراز اطمینان از سلامتیشان، دستور عزیمت زندانی استرالیایی داده شد.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی که در مراسم تبادل سه زندانی ایرانی در تایلند و یک تبعه استرالیایی-انگلیسی در هفته گذشته حضور داشت، در خصوص این تبادل یادآور شد: روز چهارشنبه (۵ آذر ۱۳۹۹) در نتیجه یک کار فشرده دیپلماتیک با دو کشور تایلند و استرالیا که بیش از یک سال به طول انجامید، سه زندانی ایرانی در تایلند با یک زندانی استرالیایی در تهران تبادل شدند.

 

وی افزود: این تبادل در نوع خود منحصر به فرد است چرا که سه کشور در این تبادل دخیل بودند و یک تعامل سه جانبه صورت گرفت. سه ایرانی در برابر تنها یک خارجی آزاد شدند. تبادل در فرودگاه تهران صورت گرفت. یعنی اول سه ایرانی آزاد و به تهران وارد شدند، بعدا زندانی استرالیایی از کشور خارج شد. تبادل با یک هواپیمای اختصاصی استرالیایی انجام شد که ابتدا زندانیان ایرانی را به تهران منتقل کرد.  

 

این دیپلمات ارشد کشورمان خاطرنشان کرد: اینجانب در لحظه انجام تبادل برای آخرین هماهنگی ها و نیز ایجاد اطمینان از به ثمر رسیدن یک سال تلاش همکارانم و صدها ساعت رایزنی سیاسی، در فرودگاه حضور پیدا کردم و افتخار داشتم که از سه هموطن عزیز خود استقبال کنم. پس از  ورود این سه نفر و ابراز اطمینان از سلامتی آنها دستور عزیمت زندانی استرالیایی داده شد.  

 

گفتنی است که تبادل زندانی یک امر مرسوم و پذیرفته شده در عرف بین المللی است و به هیچ وجه ناقض استقلال قوه قضائیه نیست. در همه کشورها بعد از آن که مسیر قضایی به پایان رسیده و فرد به زندان محکوم شد، امکان تبادل او بر اساس منافع ملی ایجاد می شود. در کشور ما این امر با تصویب شورای عالی امنیت ملی میسر می شود. کشورهای دیگر هم روال خود را دارند.  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------