آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

معاون وزارت خارجه: اگر نتوانیم از لیست سیاه FATF خارج شویم، نفعی از برداشته شدن تحریم نخواهیم برد



معاون وزارت خارجه،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه کشورهای همکار در دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم، گفت: این سیاست مدنظر ماست که سرمایه گذاران خارجی کالای خود را در داخل ایران تولید کنند. باید برای ورود تکنولوژی و ساخت در داخل توجه جدی داشته باشیم و نباید فقط مصرف‌ کننده باشیم.

به گزارش ایرنا، «سید رسول مهاجر» با اشاره به تشکیل معاونت دیپلماسی اقتصادی و نقش آن در روابط خارجی گفت: گرایش‌های سیاسی و امنیتی ساختار وزارت امور خارجه و قانون اساسی بیشتر از مسائل اقتصادی است. وزارت امور خارجه هم بر این اساس، بیشتر یک وزارت سیاسی و امنیتی است. معذلک همزمان با عقب‌نشینی آمریکا از برجام، آقای دکتر ظریف نسبت به تغییر تشکیلات وزارت خارجه اقدام کرده و معاونت دیپلماسی اقتصادی را تشکیل دادند.

 

وی با بیان اینکه هم‌اکنون اداره‌کل‌های روابط دوجانبه در بخش‌های سیاسی زیر نظر  معاونت سیاسی و در بخش‌های اقتصادی زیر نظر معاونت دیپلماسی اقتصادی هستند، اظهار داشت: وزارت امور خارجه در سال‌های اخیر تلاش کرده تا رنگ اقتصادی خود را بیشتر کند. البته بر اساس قانون، مسئول تجارت خارجی، وزارت صمت است ولی تسهیل‌ امور مربوط به تجارت خارج از کشور برعهده وزرات امور خارجه است.

 

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه ما باید مراودات خارجی را تسهیل کنیم، تصریح کرد: در شرایطی که تمامی واحدهای بانکی ما تحریم هستند، وزارت امور خارجه وضعیت خارج از کشور را رصد می‌کند و تلاش می‌کند از طریق این ارتباطات، زمینه‌هایی را برای مراودات دیگران با کشورمان را فراهم کند.

 

 توسعه مراودات اقتصادی با همسایگان ضرورت است

مهاجر با بیان اینکه حرکت به سمت توسعه مراودات اقتصادی یک ضرورت برای ایران است، خاطرنشان کرد: باید به توسعه مراودات اقتصادی با کشورهای همسایه توجه جدی داشته باشیم. امارات سومین شریک اقتصادی ایران است و علیرغم اختلافات سیاسی، روابط ما با این کشور نسبت به عربستان پایاتر است.

 

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در تعیین خط‌مشی اقتصاد مقاومتی ابراز داشت: باید درون‌زا و برونگرا بودن اقتصاد در کشور را تقویت کنیم. در این چارچوب، معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در زمینه‌سازی، فراهم‌سازی و انعقاد قراردادهای پایه بین ایران و کشورهای دیگر به شکل دوجانبه و چندجانبه تلاش فراوانی کرده است و علی‌رغم تلاش‌های آمریکا برای اخلال در صدور نفت ایران و بلوکه شدن منابع اصلی کشور در خارج، سعی کرده است با همفکری و کمک به همه وزارتخانه‌های داخلی کشور، شرایطی را برای عبور از این وضعیت فراهم کند.

 

مهاجر با بیان اینکه ما در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم،‌گفت: دولت و تمام موسسات مختلف آمریکا به دنبال آن بوده و هستند که تمام منافذ اقتصادی ایران را ببندند. تعبیر جنگ تمام عیار اقتصادی، اغراق‌آمیز نیست. در سال‌های اخیر تمام بانک‌های ایرانی و کشتیرانی ما مورد تحریم قرار گرفت و آمریکایی‌ها سعی کردند که اجازه ندهند هیچ کشتی ایرانی در دریا حرکت کند.

 

وی ادامه داد: منطبق با همین شرایط، وزارت امور خارجه تلاش کرده است که از طریق کمک به وزارتخانه ها و ارگانهای مختلف از طریق ایجاد مکانیزم‌های جدیدی، بتوانند با تحریم‌ها مقابله کرده و مراودات اقتصادی کشور تحقق یابد. وزارت امور خارجه به پویایی اقتصاد کشور کمک زیاد کرده است.

 

این دیپلمات ارشد با اشاره به تشکیل دفاتر وزارت امور خارجه در مرکز استان‌های کشور یادآور شد: وزارت امور خارجه در سال‌های اخیر اقدام به تشکیل دفاتری در همه استان‌ها کرده در حالی که این دفاتر قبلا وجود نداشتند و اصولا وزارت خارجه‌های کشورهای مختلف چنین دفاتر داخلی ندارند. دفاتر استانی دو کار اصلی در بخش اقتصادی و کنسولی انجام می‌دهند که هر دو این اقدامات مرتبط با مقابله با تحریم است.

 

به گفته مهاجر، دفاتر استانی وزارت خارجه در شناسایی و ایجاد آشنایی با ظرفیت‌های اقتصادی استان‌ها و معرفی آن توانمندی‌ها به دیگر کشورها اقدامات فراوانی کرده اند. این ظرفیت‌ها به سفیران دیگر کشورها و سفرای خودمان معرفی می‌شوند تا از این طریق بتوانیم توسعه تجارت خارجی و افزایش همکاری‌های اقتصادی استانی را شاهد باشیم. معرفی مازاد تولیدات در بخش‌های مختلف بالاخص کشاورزی استان‌ها از اولویت‌های دفاتر استانی وزارت خارجه است.

 

وی با تاکید بر ضرورت تمرکز بیشتر بر کشورهای همسایه عنوان کرد: اکنون شرکای اصلی اقتصادی ما کشورهایی مانند عراق و افغانستان و امارات هستند. این تغییر شیفت‌هایی است که انجام شده است. مکانیزمی در وزارت امور خارجه به عنوان ستاد هماهنگی روابط اقتصاد خارجی براساس مصوبه هیات دولت وجود دارد که ریاست آن برعهده معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه است و تمامی معاونان امور بین‌المللی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و... در آن شرکت دارند.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه افزود: در آن ستاد، آخرین اخبار مربوط به تحریم‌ها و راه‌های مقابله با آن تحریم‌های ظالمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد، حوادث و رویدادهای اقتصادی بررسی می‌شود و یک نوع تشریک مساعی صورت می‌گیرد. به طور مثال در تحولات رخ داده در قفقاز، تلاش ما این بوده که شرکت‌های ایرانی را به سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات فنی - مهندسی در آن مناطق تشویق کنیم.

 

مهاجر با اشاره به راه‌اندازی سایت وزرات امور خارجه طی یک سال و نیم گذشته گفت: هم اکنون در این سایت، پنج هزار گزارش مربوط به کشورهای مختلف در آن موجود است. اطلاعات اولیه در مورد هر کشوری در این سایت قرار گرفته و حدود ۵۰۰ مناقصه، مزایده و اطلاعات نمایشگاه ها در آن درج شده است.

 

وی گفت: با توجه به مشکلات وزارت صمت برای اعزام وابستگان بازرگانی به دیگر کشورها، اطلاعات همه کارشناسان اقتصادی ما در سراسر دنیا بر روی این سایت قرار دارد و تمامی بازرگانان و فعالان اقتصادی میتوانند با کارشناس اقتصادی ما در هر جای دنیا تماس گرفته و مکاتبه و مبادله نظر نمایند. وی گفت این سایت کمک شایانی به فعالان اقتصادی کرده و هم اکنون نیز رکورد مشاهده حدود ۲۳ هزار نفر در روز را نیز گذرانده است. اطلاعات این سایت طی یکی، دو ماه آینده به شدت افزایش می‌یابد ضمن آنکه بخش انگلیسی آن نیز برای مخاطبین خارجی و ایرانیان مقیم خارج از کشور به آن نیز افزوده می‌شود.

 

 این دیپلمات ارشد کشورمان با اشاره به رشد صادرات غیرنفتی تصریح کرد: به دلیل شیوع کرونا رکود اقتصادی کشورهای مختلف در سطح جهان را شاهد بودیم. شاید فقط رشد اقتصادی‌شان چند کشور معدود منفی نشد. اقتصاد ایران هم از این رکود اقتصادی بی‌نصیب نبوده و علاوه بر عوارض همه گیری کرونا و تعطیلی‌ها، اقتصاد ایران با تحریم‌های ظالمانه امریکا نیز دست و پنجه نرم می‌کرد که باعث رکود اقتصادی کشور شد؛ علیرغم این شرایط، سعی کردیم مراودات خودمان را به پیش ببریم و خصوصاً روابط خود با همسایگان و کشورهای مهمی چون چین، هند و روسیه را توسعه دهیم.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اشاره به شرکای اصلی اقتصادی ایران خاطرنشان کرد: چین نخستین شریک اقتصادی ایران است که ۲۶ درصد صادرات و واردات ما را به خود اختصاص داده و عراق، امارات و افغانستان وارد کنندگان بعدی کالاهای غیرنفتی ایران هستند.

 

پیشنهاد تشکیل ستاد برای هدایت سیاستگذاری‌های صادرات فنی و مهندسی

مهاجر با اشاره به ارائه خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی ابراز داشت: بسیاری از پروژه‌های فنی مهندسی در کشورهای همسایه از سوی شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی انجام می‌شود. یکی از اقدامات وزارت خارجه تسهیل حضور این شرکت‌ها و گسیل این شرکت‌ها به کشورهای مدنظر می باشد. وزارت خارجه در کمک برای بدست گرفتن پروژه ها توسط اینگونه شرکت‌ها و همچنین حل مشکلاتشان با توجه به تحریم‌های ظالمانه در کشورهای دنیا تلاش وافری صورت داده است. یکی از پیشنهادات ما به معاونت اول ریاست جمهوری این بوده که ستادی زیر نظر ایشان تشکیل شود تا سیاستگذاری‌های کلان شرکت‌های فنی و مهندسی از سوی این ستاد هدایت شود.

 

وی با بیان اینکه تاکنون این کار از سوی شورای توسعه صادرات غیرنفتی انجام می شده، عنوان کرد: ما برای پررنگ کردن نقش شرکت‌های فنی و مهندسی این پیشنهاد را داده‌ایم. البته ما با وزارت صمت و سازمان برنامه و بودجه در این رابطه همکاری‌هایی داریم. ولی با توجه به برتری و رجحان کشورمان در صدور خدمات فنی مهندسی، کیفیت اینگونه کارها در کشورمان و قیمت بسیار رقابتی این شرکت‌های ایرانی به ان اهمیت فراوان می‌دهیم.

 

 معاون وزارت امور خارجه یادآورشد: میزان فارغ‌التحصیلان مهندسی در ایران تقریبا به اندازه آمریکاست و برخی از شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی به حدی کیفیت بالا دارند که در لیست توصیه سازمان ملل به عنوان شرکت معتبر قرار دارند، باید از این ظرفیت استفاده کنیم و فعالیتهای این شرکت‌ها را تسهیل کنیم.

 

این دیپلمات ارشد اضافه کرد: خدمات ایران در بخش فنی و مهندسی در سال گذشته بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار بوده ولی حتما باید این رقم ارتقا پیدا کند. ما مکاتباتی کرده ایم تا علیرغم محدودیت‌های تحریمی بانک‌ها، تسهیلات مالی در اختیار آنها قرار گیرد و مبلغ اولیه‌ای برای تقویت این شرکت‌ها به صورت ریالی و ارزی در نظر گرفته شود.

 

سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از نمادهای توازن در روابط خارجی است

مهاجر درباره عدم توازن در روابط ایران با برخی از کشورها و پایین بودن مناسبات اقتصادی با این کشورها یادآور شد: اصلی‌ترین کار وزارت امور خارجه جهت‌دهی و ایجاد تعادل در روابط خارجی در امور مختلف از جمله اقتصادی است. شیرین‌ترین میوه انقلاب اسلامی، استقلال ایران است. اغراق نکرده‌ام اگر بگویم که جمهوری اسلامی مستقل‌ترین کشور دنیا است. حتی ایالات متحده مستقل نیست و سیاست‌های آن در گرو رژیم صهیونیستی است. طی سال‌های بعد از  انقلاب، شعار نه شرقی نه غربی در کشور بخوبی حفظ شده است.

 

وی با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه به عنوان مسئول سیاست خارجی در کشور، این اعتدال را با کشورها، به شدت حفظ کرده است، بیان کرد: سند همکاری ۲۵ سال با چین یکی از نمادهای توسعه روابط و اعتدال است، علیرغم اینکه دشمنان به دنبال تهییج افکار عمومی جامعه در این زمینه بودند که امضای این سند را نادرست تلقی کنند. از نظر آنها، اگر این سند با یک کشور اروپایی امضا می‌شد، اینگونه جار و جنجال رسانه‌ای نداشت.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه به بیان اینکه روابط ایران با روسیه و چین اصالت دارد، گفت: وزارت امور خارجه پرچمدار حمایت و توسعه این روابط است کمااینکه روابط ما با اروپا نیز دارای اصالت است. مهاجر با اشاره به امضای سند همکاری ۲۵ ساله با چین اظهار داشت: چنین سندی را قبلاً با روسیه امضا کردیم و اکنون به دنبال توسعه آن سند هستیم. در تدارک این سند با دیگر کشورهای همسایه از جمله افغانستان نیز هستیم و قریباً نهایی و امضا می‌شود.

 

وی با بیان اینکه وزرات امور خارجه پرچمدار توسعه و اعتدال در روابط با همه کشورها از جمله کشورهای همسایه است، تصریح کرد: روابط ما با کشورهای اروپایی، متاسفانه خیلی کمتر از یکی از همسایگان ماست و این به خاطر آن است که اروپا خود را مرهون سیاست‌های آمریکا می‌داند و حتی نتوانست از طریق مکانیزم اینستکس روابط اقتصادی خود با ایران را توسعه دهد. یکی از وظایف شورای روابط اقتصاد خارجی که در وزارت خارجه تشکیل می‌گردد، ایجاد اعتدال در روابط اقتصادی با کشورها است و حتی می‌تواند پیشنهاد افزایش یا کاهش در تعرفه‌ها را مطرح کند.

 

کشورهای همکار دوران تحریم را فراموش نمی‌کنیم/ بازار خود را در اختیار هیچ کشوری قرار نمی‌دهیم

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه باید کشورهای همکار در طول این دو، سه سال اخیر دوران تحریم را مدنظر داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در هفته‌های گذشته، نخست‌وزیر کره جنوبی به ایران آمد. هدف اصلی وی از این سفر توسعه روابط دو کشور بود و با اصرار خود کره‌ای‌ها این سفر انجام شد. اما ما کم و کیف تعامل کشورها با ایران در دوران سخت تحریم را فراموش نمی‌کنیم.

 

مهاجر با تاکید ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی ابراز داشت: برای وزارت امور خارجه بسیار اهمیت دارد که چگونه بازار مصرف ۸۰ میلیونی ایران در اختیار مبادلات دیگر کشورها قرار گیرد. این سیاست مدنظر ماست که این کشورها با سرمایه‌گذاری در داخل کشور، ضمن ارائه تکنولوژی، کالای خود را در داخل ایران تولید کنند. باید برای ورود تکنولوژی و ساخت در داخل توجه جدی داشته باشیم و نباید فقط مصرف‌کننده باشیم. من بارها گفته‌ام هر کجا که روابط اقتصادی ما با دیگر کشورها توسعه یافته، این مسئله به تحکیم روابط کمک کرده است.

 

وی درباره سند جامع همکاری‌های جامع ایران و چین بیان کرد: سند ۲۵ ساله بیشتر یک نقشه‌راه است که طرح و امضا شد و به همین خاطر نیاز به مصوبه مجلس نداشت. ایران استقلال خود را با وجود این سند حفظ کرده و همکاری‌ها براساس احترام متقابل و برد - برد خواهد بود. ما بازار خود را در اختیار هیچ کشوری به تنهایی نمی‌گذاریم.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از ابلاغ بخش‌های مختلف سند همکاری‌های جامع ایران و چین به تمامی وزارتخانه‌ها از سوی وزارت امور خارجه خبر داد و یادآور شد: براساس این نقشه‌راه، باید قراردادهایی را امضا کنیم و عملیات اجرایی این کار باید هرچه زودتر شروع شود. چینی‌ها به دنبال آن هستند که این سند به زودی عملیاتی شود و به زودی نتایج عملیاتی این سند را ارائه خواهیم داد.

 

روابط اقتصادی یکطرفه پایا و ماندگار نخواهد بود/ شرکت‌های ایرانی نباید انتظار انحصار داشته باشند

مهاجر در مورد نگرانی تولیدکنندگان بخش خصوصی نسبت به این سند همکاری میان ایران و چین عنوان کرد: از اثرات خوب تحریم‌ها تقویت درون‌زایی اقتصاد کشور بود. اگرچه به عنوان یک ایرانی، موافق توسعه صادرات هستم اما بیشتر موافق و هواخواه توسعه مبادلات می باشم زیرا روابط اقتصادی یکطرفه نمی‌تواند پایا باشد. وزارت امور خارجه طرفدار یک ارتباط متوازن از نظر میزان صادرات و واردات با دیگر کشورها می‌باشد و چنین سیاستی را حتی در مورد اقتصادهای قوی همچون چین تعقیب کرده ایم.

 

به گفته مهاجر، شرکت‌های ایرانی نباید انتظار ایجاد انحصار را داشته باشند بلکه باید به دنبال پیشرفت و به‌روزرسانی خدمات و افزایش دانش فنی و کیفیت کالاهایشان باشند. ما باید از طریق باز بودن اقتصادمان، خودمان را بی‌رقیب کنیم. ما اکنون از نظر فنی و مهندسی، در منطقه بی‌رقیب هستیم.

 

وی ادامه داد: دولت باید از طریق مکانیزم‌های تعرفه‌ای صادرات از شرکت‌های داخلی برای صادرات حمایت کند. وزارت امور خارجه نیز شرایط را تسهیل می‌کند تا از طریق ارتباط با شرکت‌های خارجی تکنولوژی خود را به‌روز کنند.

 

این دیپلمات با اشاره به سفر ظریف به سوئد در دوران سفارتش در استکهلم گفت: در این سفر ۷۶ نفر تاجر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کردند و وزیر خارجه در همان سفر به لتونی نیز سفر کرد که حضور چنین هیات وسیع تجاری به لتونی بی سابقه بود. این نشان می‌دهد وزارت امور خارجه از شرکت‌ها حمایت می‌کند و حتی در سفرهای سیاسی‌اش، زمینه ارتباط و تسهیل روابط میان آنها و بخش اقتصادی کشورهای دیگر را برقرار می کند.

 

مهاجر در مورد ظرفیتهای مرزی کشور و نقش آنان در توسعه روابط با همسایگان اظهار داشت: از جمله وظایف دفاتر استانی مستقر در استان‌های مرزی این است که مسائل مرزها را رصد کنند و به ما گزارش میدانی دهند. نمایندگی‌های ایران در کشورهای همجوار نیز وظیفه بررسی مسائل مرزها را دارند. در هفته گذشته مرز جدیدی با پاکستان افتتاح شد و در سفر وزیر امور خارجه پاکستان نیز سند همکاری در مورد ساماندهی بازارچه مرزی با پاکستان منعقد گردید.

 

امکانات مستقر در مرزها باید بهبود یابد

وی با بیان اینکه در زمینه مرزهای داخلی مشکلاتی داریم و باید امکانات مستقر در مرزها بهبود پیدا کند، تصریح کرد: تاکنون مرزها مسئول واحدی نداشتند اما وزارت امور خارجه موضوع مدیریت واحد مرزها را مطرح کرد که این پیشنهاد در ستاد اقتصادی دولت مطرح و وزارت راه به عنوان مسئول آن انتخاب شد و  امیدواریم با این مصوبه مرزهای داخلی ما از مدیریت واحد و مسئولی برخوردار شده و امکانات و استانداردهای آنها تقویت گردد.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با بیان اینکه معتقدیم باید مدیریت مرزها به بخش خصوصی واگذار شود، خاطرنشان کرد: اگر بخش خصوصی وارد میدان شود، مبتنی بر نظارت قوی، پاسخگویی بیشتری خواهد داشت، عوارض و فساد هم در این زمینه کمتر می‌شود و راندمان کار نیز افزایش می‌یابد. اکنون مرزهای ترکیه از سوی بخش خصوصی اداره می‌شوند.

 

مرزهای کنونی ظرفیت صادرات فعلی کشور را ندارند

 

مهاجر افزود: مرزهای کنونی ما گنجایش صادرات فعلی کشورمان را ندارند در حالی که صادرات غیرنفتی ما به شدت زیاد شده است ولی همچنان ظرفیت انتقال و مراوده از سوی ما همچنان محدود است. جاده ها و پل های باریک مرزها پاسخگوی حجم کنونی مراودات با کشورهای همسایه نیست.

 

وی درباره مناسبات اقتصادی ایران و کشورهای آمریکای لاتین ابراز داشت: در مراودات، حتما باید توجه داشت، فاصله جغرافیایی اثر کاهنده در مراودات اقتصادی دارد ولی با مکانیزم‌هایی می‌توان بر این مشکل فائق بیاییم. هم‌اکنون روابط ما با این کشورها خوب است ولی می‌تواند بهتر هم باشد. ما با برزیل، ونزوئلا و کوبا روابط خوبی داریم. سفر چهار ماه پیش ظریف به هاوانا جهش خوبی در روابط دو کشور ایجاد کرد.

 

باید به سمت امضای اسناد تجارت ترجیحی حرکت کنیم/ صادرات و  واردات نباید در گرو نیازهای داخلی باشد

این دیپلمات ارشد با اشاره به توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا عنوان کرد: ایران باید ضمن عنایت به تولیدات داخلی، به سمت اسناد تعرفه ترجیحی و آزاد برود. در داخل کشور کاستی‌هایی در زمینه اجرایی شدن این توافقنامه‌ها داریم. ترکیه ۱۷ سند تعرفه‌ آزاد با کشورهای مختلف دارد. آنها عضو اتحادیه گمرگی اروپا هم هستند و ما در این زمینه کاستی داریم. وی اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد مراودات دنیا براساس همین اسناد تعرفه‌ها انجام می‌شود می‌شود و ما باید به این سمت برویم.

 

مهاجر با بیان اینکه باید به صادرات و واردات اصالت دهیم و این امر الزاما نباید در گرو نیازهای داخلی کشور باشد، گفت: تولیدکنندگان مواد بهداشتی و شوینده بعد از کرونا به وزارت امور خارجه آمده بودند و از ما استمداد خواستند چراکه با شیوع کرونا، صادرات این محصولات ممنوع شده بود و آنها بازارشان را در برخی از کشورها از جمله افغانستان در حال از دست دادن بودند. ما باید به صادر کنندگان اهمیت دهیم وفضا برای کارهایشان را بخوبی فراهم کنیم.

 

وزارت امور خارجه پرچمدار روابط با اوراسیا بوده است/ رشد 30 درصدی تجارت با اوراسیا

معاون دیپلماسی اقتصادی وزرات امور خارجه با بیان اینکه وزارت امور خارجه پرچمدار برقراری روابط با اوراسیا بوده است، اظهار داشت: این وزارت امور خارجه بود که بر الحاق ایران به توافقنامه تجارت ترجیحی اوراسیا تاکید داشت. این توافق امضا شد و از آبان سال ۹۸ تا سال ۹۹ با پیوستن به این اتحادیه، صادرات ما به این اتحادیه از نظر ارزشی ۳۰ درصد رشد داشت. این رشد علیرغم همه گیری کرونا بود. ما با سازمان اکو و دی هشت نیز چنین قراردادهایی را داریم که باید اجرایی شوند که این موضوع بستگی به اهتمام تمامی دستگاه‌ها دارد.

 

به گفته مهاجر، بعد از یک سالگی امضا سند با اوراسیا و اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی ایران با ان  اتحادیه، درخواست تعرفه آزاد را کردیم که در زمستان گذشته تصویب شد، اولین دوره مذاکره انجام شده و ادامه مذاکرات، به خرداد ماه موکول شده است که موفقیت بزرگی است و باعث افزایش تعاملات می‌شود.

 

وی درباره شرایط تحریمی علیه ایران پس از شکست ترامپ و روی کار آمدن دولت بایدن تصریح کرد: روش ترامپ و بایدن با هم متفاوت است اما در تقابل دولت‌های آمریکا با جمهوری اسلامی تفاوتی وجود ندارد. اکنون مذاکرات وین در حال انجام است ولی دولت بایدن فعلا همان راه ترامپ را ادامه می‌دهد اما دولت توانسته علیرغم همه فشارها و تحریمهای ظالمانه کشور را اداره کند و آمریکا نتوانسته فروش نفت ایران را به صفر برساند در عین حال امیدواریم مذاکرات وین، موجب گشایش‌هایی شود.

 

نسبت به‌ آزادسازی منابع ایران خوشبین هستم

این دیپلمات ارشد با اشاره به آزادسازی منابع ایران خاطرنشان کرد: نسبت به آزادسازی منابع ایران خوش‌بین هستم. فشار حداکثری ترامپ در مقابل استقامت مردم ایران موثر نبود. هدف تحریم‌ها فشار روی مردم بود ولی مردم شجاعانه مقاومت کردند و این مقاومت مردم باعث شده که دیپلمات‌های ما دست برتر را در مذاکرات وین را داشته باشند. چشم‌انداز مثبت است و امیدوارم متکی بر مقاومت مردم کشورمان، شاهد گشایش‌های جدیدی باشیم.

 

مهاجر با اشاره به تلاش‌های وزرات امور خارجه برای خرید واکسن کرونا ابراز داشت: از اولین روزهای شیوع کرونا تاکنون، وزرات امور خارجه کارنامه درخشان و ناپیدایی داشته است. اولین کار اطلاع‌رسانی به مراجع داخلی بود. هزاران صفحه گزارش درباره وضعیت کرونا و نحوه مقابله با آن از سفارتخانه های کشورمان دریافت کرده و به دستگاه‌های مختلف ارسال کردیم.

 

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه با همکاری وزارت بهداشت مذاکراتی را برای خرید واکسن انجام داد، عنوان کرد: مقدار زیادی واکسن را از کشور چین به صورت هدیه دریافت کردیم، قراردادهایی را با روسیه و هند برای خرید واکسن منعقد کردیم و برای اخذ تکنولوژی‌ تولید واکسن در داخل و برقراری ارتباط بین مراجع داخلی و کشورهای دیگر و همچنین مراجع بین المللی نیز تلاش زیادی از سوی وزرات امور خارجه انجام شده است.

 

شاهد تبعیض در زمینه واکسن هستیم/ درباره FATF اطلاع رسانی درستی نشد

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اضافه کرد: کشورهای اروپایی و آمریکایی صدور واکسن را تا رفع نیازهای داخلی‌شان ممنوع کرده‌اند. متاسفانه ما شاهد یک تبعیض بین‌المللی در زمینه واکسن و این مسئله انسانی هستیم. ایران خوشبختانه در زمینه واکسن پیشرفت‌های زیادی داشته است.

 

مهاجر درباره آخرین وضعیت FATF هم یادآور شد: در مورد مسئله FATF اطلاع‌رسانی درستی در رسانه‌ها انجام نشد. ایران باید به  دو کنوانسیون سازمان ملل یعنی مقابله با جرایم سازمان‌یافته فراملی و کنوانسیون تامین مالی تروریسم ملحق شود. این دو کنوانسیون شرط لازم برای برنامه اقدامی است که ما با FATF توافق کردیم و با پیوستن به آنها از لیست سیاه FATF خارج می‌شویم.

 

اگر نتوانیم از لیست سیاه خارج شویم، نفعی از برداشته شدن تحریم نخواهیم برد

وی با تاکید بر اینکه FATF یک اقدام ضروری برای مراودات بانکی ما است، بیان کرد: اگر ما نتوانیم از لیست سیاه خارج شویم، در صورتی که تحریم‌ها هم برداشته شوند، نمی‌توانیم از منفعت لغو تحریم‌ها برخوردار شویم. FATF کاری به حساب‌های شخصی کشورها ندارد. نگرانی از اینکه حساب‌های کشور رصد می‌شوند، بی‌اساس است. ایران در تدوین کنوانسیون‌های پالرمو و سی‌اف‌تی نقش داشته و جزو کنوانسیون‌های سازمان ملل هستند.

 

این دیپلمات ارشد با بیان اینکه اگر کشوری در لیست سیاه FATF باشد، بانک‌های خارجی ضوابط رعایت و دقت‌شان را در مورد یک به یک مراودات بانکی آن کشور افزون می‌کنند، گفت: برخلاف تصوری است که فکر می‌کنند اگر عضو FATF شویم، نظارت‌ها بر ما بیشتر می‌شود، اکنون که در لیست سیاه هستیم، نظارت بر ما بسیار بیشتر شده و برای ایرانیان خارج از کشور نیز محدودیت‌های زیادی ایجاد شده است.

 

مهاجر با اشاره به نامه رییس‌جمهور به رهبر انقلاب اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی مجدد FATF است و امیدواریم بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم. وی گفت حتی کشورهای روسیه و چین هم از ما خواستند که ضوابط این گروه را رعایت کنیم. اینکه می‌گویند چین به FATF اعتقادی ندارد، این عبارت اصلا درست نیست و از قضا به همین خاطر، حساب‌های بانکی ما در چین با محدودیت‌هایی روبه‌رو شده است.

 

وی افزود: اگر در لیست سیاه FATF خارج نشویم، خودمان به دست خودمان هزینه آمریکا برای تحریم‌های ظالمانه را کم کرده ایم. یعنی آمریکا برای فشار به ایران نیاز به فشار به یک بانک چینی یا روسی هم ندارد و بانکهای دنیا که فارغ از تحریمها به ضوابط FATF عامل هستند، فشار بیشتری را به ما وارد می‌کنند.

 

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه درباره جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مجمع در این رابطه جلساتی تشکیل داده و من در این جلسه شرکت کردم. FATF بحثی به این دولت یا دولت بعدی ندارد بلکه نیاز کشور است و باید برخورد منطقی با آن شود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------