آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

سنای آمریکا طرحی برای مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات جدید با ایران معرفی کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
نمایندگان مجلس سنای آمریکا با معرفی طرحی جدید به مشخص کردن نقشه‌راه مذاکرات هسته‌ای جدید با ایران پرداخته‌اند.

به گزارش فارس، نمایندگان مجلس سنای آمریکا طرحی را معرفی کرده‌اند که خواستار حل و فصل دیپلماتیک مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است. 

 

این طرح که عنوان آن «قانون دیپلماسی ایران» است هشت روز پیش به کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا معرفی شده است. 

 

سناتورهای آمریکایی در بخش «بیان سیاست‌ها» در این طرح به تشریح نقشه‌راه خود برای رسیدن به توافقی جدید با ایران پرداخته‌اند. 

 

آنها تصریح کرده‌اند: «رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک بر سر برنامه هسته‌ای ایران از آن نوعی که ایالات متحده قبل از خروج یکجانبه ترامپ از برجام داشت گامی معنادار برای جلوگیری از درگیری مسلحانه میان ایالات متحده و ایران خواهد بود.»

 

در ادامه این طرح آمده است: «در حالی که ایالات متحده دیگر جایگاهی در کمیسیون مشترک یا مکانیسم حل و فصل اختلاف که توسط سه کشور اروپایی در ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ فعال شده ندارد باید از تلاش‌ها برای دستیابی به یکی از دو رویداد زیر حمایت کند: ۱) بازگرداندن همه طرف‌ها با پایبندی کامل به تعهداتشان ذیل برجام و جلوگیری از اعمال حریمه‌های اقتصادی علیه فرانسه، آلمان یا انگلیس و ۲) مذاکره بر سر توافقی موقت برای ارائه تخفیف اقتصادی موقت و متناسب به ایران در ازای گام‌های قابل‌راستی‌ازمایی از سوی این کشور برای به عقب برگرداندن گام‌های برجامی.»

 

نمایندگان مجلس سنای آمریکا تصریح کرده‌اند در صورتی که ایران به نحو قابل‌ راستی‌آزمایی تعهداتش در برجام را به طور کامل اجرا کند، ایالات متحده و گروه ۱+۵ باید قبل از سال ۲۰۲۳ وارد مذاکرات با ایران برای رسیدن به «توافقی جامع» با این کشور شود. 

 

در «قانون دیپلماسی ایران» بندی هم برای پرداختن به موضوعات غیرهسته‌ای در توافق احتمالی جدید در نظر گرفته است. در یکی از بندهای این توافق آمده است: «ایالات متحده و شریکان بین‌المللی این کشور باید به دنبال پرداختن به سایر جنبه‌های اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه باشد و در تلاش باشد ایران را به پایبندی به تعهدات حقوق بشری‌اش بازگرداند.»

 

تدوین‌کنندگان این طرح همچنین خاطرنشان کرده‌اند هیچ‌یک از طرف‌های مشارکت‌کننده در برجام نباید خارج از «مکانیسم حل و فصل اختلاف» که شرایط آن در بندهای ۳۶ و ۳۷ تشریح شده ادعایی درباره «عدم پایبندی اساسی ایران» به برجام به شورای امنیت مطرح کند. 

 

در قانون دیپلماسی ایران همچنین تصریح شده ایالات متحده آمریکا باید همخوان با تعهداتش در برجام، برای همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌‌ای با ایران معافیت‌های تحریمی صادر کند. 

 

سناتورها تصریح کرده‌اند ایالات متحده باید فضایی ایجاد کند که در آن نهادها و موسسات مالی بتوانند از معافیت‌های تحریمی موجود برای فروش کالاهای کشاورزی، غذا، دارو و کالاهای پزشکی به ایران استفاده کنند.

 

این طرح توسط سناتور «ادوارد مارکی» تدوین شده و «دایان فاینشتاین»، «کریس ون‌هولن»، «تامی داکورث» و «برنارد سندرز» دیگر حامیان آن هستند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------