آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

واشنگتن پست: ماهواره پرتابی روسیه قابلیت جاسوسی ایران را افزایش می دهد



 ماهواره پرتابی روسیه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
پس از آغاز جنگ اوکراین همکاری های نظامی و اقتصادی تهران و مسکو زیر رصد رسانه ها و محافل سیاسی و اطلاعاتی غربی قرار گرفته است. 

روزنامه واشنگتن پست آمریکا در گزارشی مدعی شده ماهواره ای که قرار این است این هفته از سوی روسیه و برای ایران به فضا پرتاب شود، دارای قابلیت جاسوسی پیشرفته بوده و به ایران این امکان را می دهد که تاسیسات اسراییل و دیگر کشورهای منطقه را تحت نظارت مستمر ایران قرار دهد.

 

به گزارش عصرایران، این روزنامه آمریکایی با استناد به منابع امنیتی غربی مدعی شد ماهواره "خیام" که قرار است سه شنبه این هفته (18 مرداد 1401) از پایگاه فضایی "بایکونور" قزاقستان و با موشک ماهوا ه بر سایوز روسی به فضا پرتاب شود، قابلیت جاسوسی ایران را از اهداف نظامی و حیاتی کشورهای منطقه به نحو قابل توجهی افزایش خواهد داد.

 

این روزنامه همچنین مدعی شده روسیه قرار است پس از پرتاب این ماهواره از آن برای اهداف و مقاصد نظامی خود در اوکراین استفاده کند.

 

 

واشنگتن پست نوشته، پرتاب این ماهواره در راستای قراردادی است که 4 سال پیش بین روسیه و ایران منعقد شده است که در چارچوب آن روسیه متعهد شده یک ماهواره "کاناپوس وی" ساخت این کشور را که به دوربین با کیفیت بالا مجهز است به ایران بدهد تا ایران با استفاده از آن بر تاسیسات کشورهای منطقه تسلط و اشراف اطلاعاتی مستمر داشته باشد.

 ماهواره پرتابی روسیه ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

 

منابع ایرانی هفته گذشته با اعلام خبر پرتاب ماهواره ایرانی "خیام" از سوی روسیه به فضا گفتند، دلیل اینکه این ماهواره از سوی روسیه به فضا می رود این است که به دلیل سنگینی حجم ماهواره موشک های ماهواره بر ایرانی قادر به پرتاب آن نیستند.

  

پس از آغاز جنگ اوکراین همکاری های نظامی و اقتصادی تهران و مسکو زیر رصد رسانه ها و محافل سیاسی و اطلاعاتی غربی قرار گرفته است.

 

چند هفته پیش نیز مقامات واشنگتن مدعی شدند ایران برای کمک به عملیات جنگی روسیه در اوکراین، به این کشور پهپادهای پیشرفته خود را عرضه می کند.

 

 

روزنامه واشنگتن پست در گزارش خود به نقل از دو مقام مطلع غربی که نخواسته اند نامشان فاش شود، مدعی شده روسیه به تهران گفته که قصد دارد از این ماهواره برای چند ماه جهت ردیابی و زیر نظر داشتن اهداف نظامی در اواکراین استفاده کند.

 

 

گفتنی است در خرداد ماه گذشته نیز روزنامه واشنگتن پست در گزارشی مدعی شده بود که روسیه یک سیستم ماهواره ای پیشرفته در اختیار ایران قرار خواهد داد که تهران را قادر خواهد کرد اهداف نظامی را در سراسر منطقه تحت رصد خود قرار دهد.

 

ولادیمیر پوتین رییس فدراسیون روسیه در واکنش به این گزارش آن را "خبر جعلی" خوانده بود.

 

اسراییل نسبت به همکاری های نظامی و اطلاعاتی روسیه و ایران بسیار حساس است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------