آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

اسلامی: اقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل صورت گرفته



محمد اسلامی ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ۶۶ امین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی گفت: «انتظار داریم که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند، مطرح کنند.»

 به گزارش تسنیم؛ شصت ‌و ششمین کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محسن نذیری اصل، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین، بهروز کمالوندی معاون امور بین‌الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و جمعی از هیأت همراه پیش از ظهر امروز در وین آغاز شد.

 

محمد اسلامی با حضور در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌در سخنرانی خود در این اجلاس به روشنگری درباره مواضع کشور و برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و اظهار کرد: جناب آقای رییس، آقای مدیرکل؛ عالیجنابان؛ خانم‌ها و آقایان؛ سلام علیکم. آقای رییس در ابتدا مایل هستم انتخاب جنابعالی را به ریاست کنفرانس عمومی تبریک عرض کرده و از حمایت و همکاری هیأت خود، شما را مطمئن کنم.

 

وی ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در راستای پیشرفت و گسترش عدالت با هدف دستیابی به توسعه پایدار است؛ سند جامع راهبردی توسعه صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ ساله در سطح ملی به تصویب رسیده و در دستور کار سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفته است.

 

اسلامی بیان کرد:‌ بر اساس این سند، سهم برق هسته‌ای در سبد انرژی کشور به حداقل ۲۰درصد از کل برق کشور افزایش می‌یابد و در این راستا احداث ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای جدید برای سال‌های آتی پیش‌بینی شده است.

 

وی گفت: در این سند همچنین توسعه تولید و کاربرد رادیوایزوتوپ‌ها، کاربرد گسترده پرتو در زمینه‌های سلامت، کشاورزی، محیط زیست و صنعت پیش‌بینی شده است.

 

وی اضافه کرد: در این رابطه جمهوری اسلامی ایران از ابتکار پرتوهای امید که موضوع اصلی مجمع سال ۲۰۲۲ است،‌ استقبال می‌کند.

 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: آژانس مسوولیت ویژه‌ای در زمینه تحقق هدف جهانی برای به صفر رساندن تولید گاز کربن تا ۲۰۵۰ برعهده دارد؛ خوشبختانه مدیر کل آژانس اهمیت این موضوع را در مجامع بین‌المللی مختلفی از جمله در بیست و ششمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییرات اقلیمی که در گلاسکو برگزار شد و همچنین طی دهمین نشست کنفرانس بازنگری NPT در نیویورک برجسته ساخته است.

 

وی تصریح کرد: آقای رییس، مایلم از این فرصت برای ارایه برخی توضیحات درخصوص برجام به عنوان یک توافق استفاده کنم. برجام نتیجه تلاشی جمعی است که در برگیرنده توازنی حساس، مرکب از مسوولیت‌ها و اقدامات متقابل است که طی آن ایران محدودیت در فعالیت‌های غنی‌سازی، کاهش سرعت و ظرفیت فعالیت‌های هسته‌ای و سیستم راستی‌آزمایی سختگیرانه‌ای را برای مدت مشخص شده‌ای، می‌پذیرد و در ازای آن، طرف مقابل می‌بایست تحریم‌های ظالمانه غیرقانونی و موانع مرتبط با ازسرگیری همکاری‌ها و مراودات مالی، تجاری و اقتصادی ایران را حذف کرده و ادعاهای واهی علیه برنامه‌ها و فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران را خاتمه دهد.

 

اسلامی بیان کرد:‌ آمریکا برخلاف خواست جامعه جهانی، مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد را نقض کرده، از این توافق خارج شده و به سیاست منحوس فشار حداکثری متوسل شده که در اجرای آن شکست خورده و به بی‌اثر بودن این سیاست اعتراف کرده است.

 

معاون رییس جمهور گفت: پس از گذشت ۲.۵ سال، ‌آمریکا تحریم‌های فزاینده‌ای را علیه بخش‌های مختلف اقتصاد ایران اعمال کرده و سه کشور اروپایی و اتحادیه اروپا نیز با بی‌عملی در مقابل آن مواجه بوده‌اند؛ لذا مجلس شورای اسلامی قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را تصویب کرد که در آن سازمان انرژی اتمی ایران ملزم به اجرای اقدامات مشخصی شده است.

 

اسلامی اظهار کرد: همان‌طور که در فرصت‌های گوناگون بیان شده است؛ جمهوری اسلامی ایران همچنان به توافق ۲۰۱۵ متعهد است، اقدامات جبرانی ایران در پاسخ به نقض تعهدات طرف‌های مقابل صورت گرفته است. چنانچه دیگر طرف‌های این توافق با رفع همه موانع و برداشتن تحریم‌ها به تعهدات خود بازگردند؛ تداوم اقدامات اجرایی ایران با کسب مجوز قانونی از مجلس شورای اسلامی تعیین خواهد شد.

 

وی ادامه داد: آقای رییس؛ جمهوری اسلامی ایران همواره حامی اجرای کامل و غیرتبعیض‌آمیز معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه‌های جامع پادمان بوده است؛ ایران سابقه‌ای مثال‌زدنی در همکاری با آژانس در این زمینه دارد.

 

رییس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد: مایلم روشن سازم که هیچ‌گونه فعالیت یا مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران وجود ندارد و تمامی اتهامات صرفا مبتنی بر اطلاعات ساختگی و نادرست رژیم غاصب اسرائیل است. جمهوری اسلامی ایران حقیقتا انتظار دارد که آژانس گزارش‌دهی،‌ نظارت و راستی‌آزمایی خود را به صورت حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل‌تر انجام دهد.

 

وی گفت: حضار گرانقدر؛ جناب آقای رییس؛ انتظار داریم که آژانس برای حفظ اعتبار و انسجام خود اجازه ندهد برخی از عناصر اتهامات کهنه‌ای را که در سال ۲۰۱۵ بسته شده‌اند و دوباره تاکید می‌کنم اتهامات کهنه‌ای را که در طول سالیان مطرح شده و در سال ۲۰۱۵ بسته شده است را به بهانه‌های مختلف بازخوانی و مطرح کنند.

 

وی عنوان کرد: ما معتقدیم که آژانس باید از اتکا به اطلاعات بی‌اساس از طریق منابع غیرقابل اعتماد دوری کرده و از سیستم راستی‌آزمایی قوی تبعیت کند و تنها زمانی این جریان قابل بازگشت است که تحریم‌های غیرقانونی وضع شده علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی لغو شود و ما همواره آماده گفت‌وگو و تعامل بوده‌ایم و خواهیم بود.

 

گفتنی است اسلامی در این سفر با رافائل گروسی مدیرکل آژانس و برخی همتایان از دیگر کشورها دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------