آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

محکومیت خلبان ایرانی-آمریکایی بازنشسته به خاطر فروش اطلاعات ارتش آمریکا به چین



شاپور معینیان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
شاپور معینیان به جرم فعالیت به عنوان مامور دولت خارجی با حداکثر ۵ سال زندان و جریمه ۲۵۰ هزار دلاری و به اتهام دروغ گفتن به هنگام پر کردن فرم‌های امنیتی حداکثر به ۱۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه دیگر محکوم خواهد شد. 

شاپور معینیان، ۶۷ ساله، خلبان بازنشسته ارتش آمریکا، که بعدا برای پیمانکاران طرف قرارداد ارتش کار می‌کرده، اتهام فروش اطلاعات نظامی به چین را پذیرفته و در دادگاه مجرم شناخته شده است.

 

به گزارش بی بی سی؛ آن طور که وزارت دادگستری مدعی شده معینیان، بدون آن که رسما همکاری خود با چین را اعلام کند، در ازای دریافت هزاران دلار اطلاعاتی مرتبط با صنایع هوایی-نظامی را، که به هنگام همکاری با پیمانکاران طرف قرار داد ارتش آمریکا در دست داشته، به طرف چینی تحویل داده است.

 

وی همچنین به علت وارد کردن اطلاعات نادرست در برگه‌های مربوط به عدم سوءپیشینه وزارت امنیت داخلی آمریکا، مجرم شناخته شده است.

 

وزارت دادگستری آمریکا طی اطلاعیه‌ای گزارش کرده شاپور معینیان بعد از اتمام دوره کاری خود به عنوان خلبان هلی‌کوپتر، که در حد فاصل سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۰ در ایالات متحده و کشورهایی چون آلمان و کره‌جنوبی صورت داده بود، به بخش خصوصی مرتبط با ارتش آمریکا پیوسته و توانسته برای همکاری با این پیمانکاران نظامی از وزارت دفاع برگه عدم سوءپیشینه و تاییدیه امنیتی-اطلاعاتی دریافت کند تا بتواند به عنوان کارمند غیرنظامی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نظامی دسترسی داشته باشد.

 

همکاری با دولت خارجی و دروغ‌گویی در فرم‌های امنیتی

در مدارک مربوط به قبول اتهامات از طرف شاپور معینیان آمده او هنگامی که برای یک پیمانکار تایید شده نظامی کار می‌کرده، به درخواست یک فرد چینی، که خود را نماینده یک شرکت استخدام نیروهای متخصص معرفی کرده بوده، جواب می‌دهد و قبول می‌کند که به این فرد در زمینه صنایع هوایی چین مشورت بدهد.

 

متیو جی. اولسن، از دستیاران دادستان کل آمریکا در حوزه امنیت ملی، گفته: «معینیان یک مامور حقوق بگیر از دولت چین بوده که فناوری مرتبط با صنایع هوایی آمریکا را به پکن فروخته است... وزارت دادگستری در چنین مواردی که اشخاص به دولت‌های خارجی کمک می‌کنند و با نقض قانون، موقعیت ایالات متحده را در رقابت و نوآوری تضعیف می‌کنند، آستانه تحملش صفر است».

 

رندی گروسمن، دادستان حوزه جنوب کالیفرنیا (سن دیگو)، هم گفته: «این فرد اطلاعات صنایع هوایی را از کارفرمای آمریکایی خود گرفته و به چین فروخته است... این نقض غیرقابل تحمل اعتماد و اطمینان از طرف یک عضو سابق ارتش است و ایالات متحده با شدت تمام با مواردی که افراد با فرمان دولت‌های خارجی در صدد سرقت اطلاعات فناوری آمریکایی برآیند، برخورد می‌کند.»

 

در مدارک وزارت دادگستری آمریکا به جزییات سفرهای معینیان به هنگ‌کنگ و اندونزی، ملاقات با طرف چینی، دریافت پول و تجهیزاتی چون موبایل و همچنین پنهان کردن همه اینها به هنگام پر کردن فرم‌های امنیتی-اطلاعاتی، اشاره شده و آمده که او در دادگاه قبول کرده که همه این کارها را با اطلاع از رابطه فرد چینی با دولت چین انجام می‌داده است.

 

آن طور که در مدارک دادگاه آمده شاپور معینیان به جرم فعالیت تحت عنوان مامور یک دولت خارجی ممکن است با حداکثر ۵ سال زندان و جریمه ۲۵۰ هزار دلاری روبرو شود و همچنین به اتهام دروغ گفتن به هنگام پر کردن فرم‌های امنیتی حداکثر به ۱۰ سال زندان و ۲۵۰ هزار دلار جریمه دیگر محکوم خواهد شد.

 

قرار است حکم نهایی دادگاه ۲۹ اوت امسال- حدود دو ماه دیگر- صادر شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------