آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

آمانو از "تنش در موضوع هسته ای ایران" ابراز نگرانی کرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,آمانو
یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس ضمن ابراز نگرانی از "تنشها بر سر موضوع هسته ای ایران" ابراز امیدواری کرد که راههایی برای کاهش تنش از طریق گفت وگو پیدا شود. 

آمانو در سخنرانی روز دوشنبه خود در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس گفت: گزارش اخیر من درباره نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران مطابق قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل ، فعالیتهای آژانس در آن کشور در ماههای اخیر را پوشش می دهد. وی افزود: در روز هشتم ماه می (18 اردیبهشت) شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که "دستوری برای توقف برخی از اقدامات ایران تحت برجام" صادر کرده است.

 

آمانو گفت: من درباره افزایش تنش ها بر سر موضوع هسته ای ایران نگران هستم. همانطور که همواره تاکید کرده ام ، تعهدات هسته ای ایران مطابق برجام یک دستاورد مهم برای راستی آزمایی هسته ای است. از این رو امیدوارم که بتوان راههای برای کاهش تنش های جاری از طریق گفتگو پیدا کرد. ضروری است که ایران بطور کامل تعهدات مرتبط با هسته ای خود مطابق برجام را اجرا کند. 

 

مدیر کل آژانس همچنین گفت که این سازمان به راستی آزمایی عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران مطابق توافق پادمانی ادامه می دهد و ارزیابی درباره نبود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران نیز ادامه دارد.

 

به گزارش ایرنا ، نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه تا جمعه این هفته در مقر این آژانس در وین برگزار می شود و بررسی گزارش تازه آژانس درباره تداوم پایبندی ایران به برجام با وجود بدعهدی های طرفهای دیگر از جمله محورهای بحث شورای حکام است.

 

بنا به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آژانس، در نشست فصلی هفته جاری شورای حکام آژانس در وین مسائلی از جمله گزارش سالانه آژانس برای سال 2018 ، گزارش همکاری فنی سال 2018 ، گزارش کمیته برنامه و بودجه آژانس ، گزارش نظارت و راستی آزمایی در جمهوری اسلامی ایران ذیل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد مصوب سال 2015 ، اجرای پادمانها در جمهوری دموکراتیک خلق کره و همچنین اجرای توافق پادمانی "ان پی تی" در جمهوری عربی سوریه مورد بحث و بررسی اعضا قرار خواهد گرفت.

 

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی بعدازظهر دوشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی به سوالات خبرنگاران پاسخ خواهد داد. آمانو در تازه ترین گزارش خود درباره برجام که روز جمعه 10 خرداد ماه و در پی اعلام اقدامات متقابل ایران دربرابر نقض عهد طرفهای دیگر برجام بویژه آمریکا منتشر شد، ضمن تایید مجدد پایبندی کامل ایران به برجام اعلام تصمیمات جدید از سوی جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه قرار داد.

 

در همین ارتباط ، کاظم غریب آبادی نماینده جمهوری اسلامی در سازمانهای بین المللی در وین انتشار پانزدهمین گزارش آژانس و تایید پایبندی ایران به برجام را نشانه حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای حفظ چندجانبه گرایی در روابط بین الملل و گواهی بر پایبندی آن به تعهدات بین المللی خواند.

 

جلسه امروز شورای حکام و اظهارات آمانو در حالی است که  در تداوم رایزنی های دیپلماتیک برای حفظ برجام ، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان برای بحث و تبادل نظر با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است.

 

 

 ایرنا 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------