آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ترامپ از پشت به اسرائیل خنجر زد / با این شرایط، ایران آزادانه اسرائیل را به چالش خواهد کشید



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی , ترامپ
پس از آنکه خودداری دولت ترامپ از دادن پاسخی به سرنگونی پهپاد آمریکایی و حمله به آرامکو، دربردارنده پیام‌های نگران کننده‌ای برای اسرائیلی‌ها بود، حال با تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیرو‌های خود از نوار مرزی بین سوریه و ترکیه، اسرائیلی‌ها نمی‌توانند نگرانی خود از ادامه سیاست ایالات متحده مبنی بر دوری از منطقه خاورمیانه را پنهان کنند.

به گزارش انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: شاید بتوان سکوت رسمی مسئولان اسرائیلی در مورد این تصمیم امریکا را تا حدودی درک کرد؛ چرا که این سکوت، تنها با هدف جلوگیری از زیان‌های بیشتر برای صهیونیستهاست که در صورت اعتراض به تصمیم ایالات متحده، می‌تواند متوجه آن‌ها شود. اما مأموریت بیان سطح خشم و عصبانیت اسرائیلی ها، بر عهده تحلیلگرانی است که همگی اتفاق نظر دارند عقب نشینی امریکا از سوریه، منجر به اختلال در معادله‌ای می‌شود که پس از سال‌ها ایجاد شده است. علاوه بر اینکه این اقدام آمریکا، یک گام اضافی به نفع ایران، روسیه و دیگر طرف‌های محور مقاومت بوده و اسرائیل را در برابر چالش‌های استراتژیک سختی قرار می‌دهد؛ بویژه انکه اسرائیلی‌ها را متوجه این نکته می‌کند که نمی‌توانند در سوریه روی ترامپ حساب کنند.

 

در حالی که مسئولان اسرائیلی تاکید می‌کنند از تصمیم ترامپ در مورد تخلیه نیرو‌های کردی غافلگیر شده اند، رسانه‌های عبری خاطر نشان می‌کنند که این تصمیم، به دلیل تلاش ترامپ برای اجتناب از هر گونه مقابله‌ای در خاورمیانه، از جمله با ایران، در نزدیکی زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اتخاذ شده است.

 

با نظری به آنچه که محاسبات اسرائیل را به هم ریخت، اغلب تحلیلگران بر این عقیده اند که موسسات سیاسی و امنیتی دولت عبری به شدت در مورد خط مشی ترامپ و تصمیمات اینده او احساس نگرانی می‌کنند. در همین چارچوب، شمعون شیفر، تحلیلگر روزنامه عبری یدیعوت احرونوت، معتقد است که ترامپ برای اسرائیل همچون یک عصای شکسته شده و دیگر امکان تکیه بر او نیست. وی تاکید می‌کند که ایران به چالش کشیدن اسرائیل را ادامه داده و ان را مجبور می‌کند تا بدون چتر حمایت آمریکا، به مصاف دشمن دیرینه خود برود. شیفر تصریح می‌کند که مواضع ترامپ، نه تنها خنجری بر پشت کردها، بلکه چاقویی سخت در پشت عبری هاست.

 

در همین رابطه، عاموس هرئیل، تحلیلگر سیاسی روزنامه هآرتص، تصمیم رئیس جمهور آمریکا را یک «پیام بد» برای تمام هم پیمانان واشنگتن در منطقه می‌داند و معتقد است که این اقدام، می‌تواند زمینه مناسبی برای تحقق منافع دیگر بازیگران در میدان سوریه فراهم کند، که در رأس انها، ترکیه، داعش و نظامی سوریه، به صورت مستقیم، و ایران و روسیه، به طور غیر مستقیم، قرار دارند.

 

اما در مورد اسرائیل، هرئیل خاطر نشان می‌کند که تصمیم ترامپ، اشاره‌ای است با این مفاد: «تا چه اندازه می‌توان به رئیس جمهور آمریکا، بعنوان بزرگترین دوست اسرائیل در واشنگتن حساب کرد؟»

 

وی می‌افزاید: این تصمیم، همچنین حاکمان نظام‌های دوست ایالات متحده در سراسر خاورمیانه را به سمت سوال در مورد میزان تکیه بر رئیس کاخ سفید، سوق می‌دهد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------