آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

موسوی: مذاکره زیر سایه تهدید را نمی پذیریم/ خبر مهمی درباره برجام در راه است/ جزئیات نامه پمپئو به ایران



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تهدید را با تهدید پاسخ می‌‌دهیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه قطعا مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت.  

به گزارش فارس، سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (یکشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی پرداخت و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

 

*سردار سلیمانی سردار جهانی مبارزه با تروریسم بود

وی در ابتدا شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و یاد و خاطره وی را گرامی داشت و او را سردار مبارزه با تروریسم و اسوه ملت‌ها در مبارزه با تکفیر، ترور، خشونت و افراط گرایی خواند و به همراه خبرنگاران حاضر در نشست فاتحه‌ای برای شهید سلیمانی قرائت کرد.

 

موسوی سردار سلیمانی را سردار جهانی مبارزه با تروریسم، خشونت و افراط ‌گرایی خواند و افزود: هر چند رسانه‌های بیگانه سعی دارند چهره‌ای دیگر از ایشان را جلوه دهند. البته این تلاش‌ها، هیچ وقت واقعیات را کمرنگ نخواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه از دولت و ملت عراق برای تشییع باشکوه پیکر سردار قدردانی کرد و شهادت ابومهدی المهندس را و همراهان و همرزمانشان را به دولت و ملت و مقاومت عراق تسلیت گفت و افزود: امیدوارم این عزیزان با سید شهیدان محشور شوند.

 

*تبریک به سردار قاآنی

وی انتصاب سردار قاآنی فرمانده جدید نیروی قدس سپاه را تبریک گفت و برای ایشان آرزوی موفقیت و پیروزی بیش از پیش گفت و افزود:‌ماموریت‌های سردار سلیمانی را انشاءالله با کمال قوت و جدیت پیگیری خواهد کرد و وزارت خارجه همچون گذشته که ارتباط عمیق و وسیعی با سردار سلیمانی و نیروی قدس داشته، با ایشان هم این ارتباط را خواهد داشت و در کنار یکدیگر اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی را پیش خواهیم برد. 

 

*اقدامات دستگاه دیپلماسی در پی ترور شهید سلیمانی

موسوی به اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه دیپلماسی در پی ترور سردار شهید پرداخت و افزود: در سطح سازمان ملل و دبیرکل این سازمان، شورای امنیت سازمان ملل و در سطوح دیگر اقداماتی صورت گرفته و در سطوح دیگر این اقدامات ادامه خواهد داشت. ظریف دیروز و امروز تماس‌های تلفنی متعددی با مقامات و شخصیت‌های خارجی در این رابطه و تحولات بعدی پس از ترور سردار دل‌ها داشت و آخرین وضعیت منطقه را تشریح و موضع جمهوری اسلامی را به همه آنها اعلام کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ظریف اعلام کرد که این اقدام، نابخردانه و حماقت آمیز و خبط بزرگی بود که آمریکا صورت داد و مسئولیت کلیه عواقب این اقدام بر عهده دولت تروریسم آمریکا است.

 

*سه‌شنبه تهران میزبان مجمع گفتگوی تهران

وی همچنین گفت: مجمع گفتگوی تهران با حضور شخصیت‌های داخلی و خارجی  با تکیه بر پویش صلح هرمز روز سه‌شنبه ۱۷ دی ماه در تهران برگزار می‌شود و انشاءالله شاهد کنفرانس گفتگویی بسیار پربار خواهیم بود و امیدواریم شاهد آثار و ثمرات آن برای ثبات و امنیت منطقه باشیم.

 

* ایران و وزارت خارجه قطعا مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره درخواست برخی نمایندگان و سیاسیون برای مذاکره با آمریکا و موضع وزارت خارجه در خصوص مذاکره زیر سایه تهدید، تصریح کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران و وزارت خارجه مذاکره زیر سایه تهدید را نخواهد پذیرفت. کما اینکه در این مدت نشان دادیم که چنین اتفاقی نیفتاده است.

 

وی با بیان اینکه نکات و سؤالات را مثبت ارزیابی نمی‌کنم و مضر به وحدت ملی و انسجام ملی می‌دانم، تأکید کرد: اصلا چنین بحثی نیست.وزارت امور خارجه تابع و مجری دستورات نظام است و هرگاه دستوری بگیرد قطعا با کمال دقت اجرا می‌کند. 

 

موسوی ادامه داد: اینکه برخی چه حرف‌هایی می‌زنند بنده موضع رسمی تلقی نمی‌کنم و آنچه بیان می‌شود اظهاراتی است که توسط مقامات رسمی وزارت خارجه و به ویژه وزیر خارجه و یا حداقل سخنگوی وزارت خارجه بیان می‌شود و بقیه حرف‌ها که نمی‌دانیم از چه جانبی است را به رسمیت نمی‌شناسیم. وزارت خارجه، وزارت خارجه نظام است و مجری دستورات نظام.

 

*پاسخ نامه با لحن شایسته آمریکایی‌ها داده شد

سخنگوی وزارت خارجه درباره جزییات پیام آمریکا که روز جمعه سوئیسی‌ها به ایران تحویل دادند، نیز عنوان کرد: چون جزییات نامه توسط آمریکایی‌ها منتشر نشد از بیان جزییات معذورم. نامه‌ای از سوی پامپئو وزیر خارجه آمریکا بود که خیلی خارج از روال و تشریفات دیپلماتیک و بی ادبانه بود و ما هم بعدازظهر در سومین جلسه اضطراری که داشتیم آن نامه را بررسی و پاسخ آن را تهیه کردیم و با همان لحنی که شایسته مقامات آمریکایی‌ بود، پاسخ آنها را در سطح پایین‌تر از تصور آنها دادیم که فکر نکنند خبری است.

 

*آمریکا از تهدیدهای توخالی دست بردارد/ تهدید را با تهدید پاسخ می‌دهیم

موسوی درباره توئیت اخیر ترامپ مبنی بر اینکه در صورت واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی بیش از ۵۲ نقطه ایران را هدف قرار می‌دهد نیز خاطرنشان کرد: موضع ایران را آقای ظریف در توئیتی عنوان کرد.

 

وی افزود: واقعا مـتأسف هستم، در جهانی زندگی می‌کنیم که رئیس جمهور آمریکا بزرگ‌ترین قدرت دنیا هنوز نمی‌داند حمله به مراکز فرهنگی «جنایت جنگی» محسوب می‌شود و مشاورانی که به ایشان این مشاوره را می‌دهند لای کتاب قانون را باز نکرده‌اند و اجازه می‌دهند چنین فردی بدیهیات حقوق بین‌الملل را به سخره بگیرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایران با تأکید بر اینکه تهدید را با تهدید پاسخ خواهیم داد، افزود: اجازه نخواهیم داد و جمهوری اسلامی در مقابل تهدیدات هم با آمادگی‌هایی که از قبل دارد، دست بسته نخواهد بود.

 

وی به آمریکایی‌ها توصیه کرد و هشدار داد دست از این لفاظی‌ها و تهدیدهای توخالی بردارند.

 

* عمل متقابل ایران در زمان مقرر اعلام می‌شود یا متوجه می‌شوید

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره واکنش ایران به اقدام اخیر آمریکا گفت: وزرات خارجه در شرح وظایف خود وظایفی دارد که عمل خواهد کرد. برخی را شاهد هستید و برخی در دستورکار است، ولی اینکه عمل متقابل ما در پی ترور سردار سلیمانی چه خواهد بود همان است که در بیانیه شورای امنیت ملی آمده و وزارت خارجه در چارچوب مصوبات شورا حرکت می‌کند.

 

وی افزود: آن تصمیم را یا مقامات ذیربط در زمان و مکان مناسب اعلام می‌کنند و یا اینکه بعد از اجرا متوجه می‌شوید.

 

*سفر وزیر خارجه قطر چند روز قبل برنامه‌ریزی شده بود/ کسی صحبتی از میانجیگری نکرد

خبرنگاری درباره سفر وزیر خارجه قطر به تهران و اینکه در رایزنی‌های اخیر انجام شده از جمله تماس‌های تلفنی با ظریف چه مسائلی مطرح شده و آیا بحث میانجیگری مطرح بوده و اینکه گفته شده وزیر خارجه قطری پیامی آورده که اگر ایران اقدام متقابل انجام ندهد تحریم‌ها لغو می‌شود، سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه در این باره پاسخ داد: این مطالب به هیچ وجه صحت ندارد.

 

موسوی با بیان اینکه سفر وزیر خارجه قطر به ایران چندین روز قبل برنامه ریزی شده بود، اظهار داشت: ایشان بعد از اتفاقی که رخ داده منتظر بودند اگر ما سفر را کنسل کنیم ایشان هم کنسل کنند، ولی ما با توجه به شرایطی که داشتیم این کار را نکردیم و همان دعوتی که از ایشان کرده بودیم سر جای خودش بود و ایشان دیروز به ایران تشریف آورد.

 

وی افزود: محور گفتگو با ایشان و گفتگو‌های ظریف با همتایان و سایر مقامات، تشریح شرایط منطقه‌ای پس از این اتفاق ناگوار بود و ظریف به صراحت اعلام کرد که یک مقام رسمی نظامی ایران در خاک کشور ثالث و یک مقام رسمی نظامی عراقی در خاک این کشور توسط تروریست‌های آمریکایی هدف قرار گرفتند و این اقدام ضمن اینکه به تمامیت ارضی و استقلال و حاکمیت عراق خدشه وارد می‌کند، اقدامی به شدت خطرناک و حماقت آمیز بوده است.

 

موسوی ادامه داد: به صراحت اعلام کردیم که اقدام آمریکا عواقبی خواهد داشت و هرگونه عواقب آن متوجه آمران و عاملان این اقدامات که رژیم آمریکا و نظامیان آمریکایی بوده است. طبیعتا طرف‌های مقابل خواستار خویشتنداری شدند و کسی صحبتی از میانجیگری نکرد.

 

*خویشتنداری حد و اندازه‌ای دارد

وی گفت: پاسخ ما این است که خویشتنداری حد و اندازه‌ای دارد و آنهایی که دنبال تنش و افزایش آن هستند باید قبلا به آن فکر می‌کردند. آنهایی که به ما توصیه می‌کردند دنبال آرامش باشید و تنش‌ها را افزایش ندهید، قبل از آن بایستی به آمریکایی‌ها این توصیه را می‌کردند و این توصیه را به آمریکایی‌ها داشته باشند نه ما.

 

*هیأتی از عمان به ایران نیامده

این دیپلمات ارشد کشورمان خبر سفر هیأت عمانی به تهران و پیشنهاد میانجیگری این کشور را رد کرد و گفت: این خبر به هیچ وجه صحت ندارد و هیأتی از عمان به ایران نیامده است. آخرین دیدار بین مقامات دو کشور سفری بود که ظریف به مسقط داشت.

 

*جلسه مهمی درباره گام پنجم امشب

موسوی درباره گام پنجم کاهش تعهدات برجامی نیز گفت: برای برداشتن گام پنجم تصمیماتی اتخاذ شده بود و اقداماتی را آماده کرده بودند. تا جایی که خبر دارم با توجه به تحولات جاری که در آن هستیم، امشب جلسه مهمی درباره گام پنجم برگزار می‌شود که گام‌هایی که طراحی شده بود را با توجه به تحولات جدید تا حدودی تحت الشعاع خود قرار دهد.

 

وی افزود: در عالم سیاست همه تحولات به هم ربط می‌یابند و اتفاقی که امشب خواهد افتاد و تصمیمی که خواهند گرفت مشخص خواهد کرد خط مشی ایران درباره اجرای برجام و گامی که در پیش است چه خواهد بود.

 

*سردار سلیمانی اروپا را برایشان امن کرد

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی درباره مواضع این روزهای اروپایی‌ها عنوان کرد: اروپایی‌ها درباره حضور و نفوذ منطقه‌ای ما موضع همسویی با ما نداشتند و موضع آنها همیشه تا حدودی همسو با آمریکا بوده و مواضع اخیری که فرانسه، انگلیس و آلمان اخیرا بیان کردند، گستاخانه بوده و سازنده نبوده است.

 

وی با بیان اینکه این مواضع از نظر ایران غیرقابل قبول است، اظهار داشت: حرف‌هایی که درباره تروریسم و گسترش تروریسم و نقش ایران یا سپاه پاسداران در این زمینه می‌زنند نوعی فرار به جلو و کتمان حقایق و یک فرافکنی آشکار است. آنها می‌دانند رشادت‌های سردار سلیمانی و فرزندان ایران و منطقه، سوریه، عراق، لبنان، افغانستان و ... باعث شده خطر تروریسم حداقل برای مدتی از اروپایی‌ها دور شود.

 

موسوی افزود: یادمان نرود زمانی که داعش اوایل به وجود آمده بود چه اتفاقاتی در خیابان‌های کشورهای اروپایی رخ داد. نابودی داعش توسط نیروهای مقاومت به ویژه ایران و با رهبری و سرداری حاج قاسم سلیمانی، اروپا را برایشان امن کرده است.

 

*ژست اروپایی‌ها را نمی‌پذیریم

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: حرف بیهوده و گزافی می‌زنند، اگر در خصوص مبارزه با تروریسم، جمهوری اسلامی ایران را محکوم کنند و یا برای خوشایند آمریکایی‌ها حرف‌هایی را بزنند.

 

موسوی حمایت اروپایی‌ها از یک گروه تروریستی شناسنامه دار (گروهک منافقین) که دستش به خون هزاران نفر از ملت ایران آغشته است و کمکی که این گروهک نفرت انگیز به رژیم بعث عراق در سرکوب مردم خودش کرد را دوباره به آنها یادآوری کرد و افزود: حافظه تاریخی ما اینها را فراموش نمی‌‌کند و ما ژست اروپایی‌ها را که برای خوشایند آمریکاست را نمی‌پذیریم و امیدواریم واقعیات را در نظر بگیرند و سره را از ناسره تشخیص دهند.

 

* مواضع روسیه و چین

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره رویکرد چین و روسیه در پی ترور شهید سلیمانی بیان کرد: قبل از این اتفاق ناگوار، ظریف سفری به این دو‌ کشور داشت و این سفر بعد از مانور موفق نظامی بین سه کشور در دریای عمان بود.  هماهنگی و هم افزایی مواضع سه کشور و سه قدرت منطقه‌ای و جهانی آشکار است. مواضعی که این دو‌ کشور اتخاذ کردند بسیار خوب بوده و ما قدردان آن هستیم.

 

وی افزود: هماهنگی‌هایی برای جلوگیری و پیشگیری از این گونه اقدامات ضد قانون و هنجارها بحث شده که انشاءالله نمود آن را در سازمان ملل و سایر مجامع بین‌المللی شاهد باشیم.

 

* متخصص نظامی امنیتی نیستم

وی درباره خبرهای منتشر شده درباره مبدا پهپادها از قطر نیز گفت: من متخصص نظامی امنیتی نیستم و این مباحث را حاشیه‌ای می‌دانم، می‌شود حدس زد این بحث‌ها و گزارش‌ها از چه منابعی نشات می‌گیرد. برای مقامات نظامی ما مسجل است که این اتفاق از چه مبدایی صورت گرفته؛ ولی آنچه برای ما مهم است این است که ما عامل این اقدام را آمریکا می‌دانیم. اقدامی است که آمریکا مرتکب شده و باید عواقب آن را بپذیرد.

 

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره روایت ایران از ترور سردار سلیمانی عنوان کرد: من روایت رسمی نظامی و امنیتی در این خصوص ندارم. در این مرحله این سؤالات فرعی است. آنچه برای ایران مهم است و بر آن تأکید دارد اقدامی است که آمریکا مرتکب شده و باید مسئولیت همه عواقب آن را بپذیرد. این بحث‌ها در جای خود توسط نیروهای امنیتی و نظامی بررسی خواهد شد، ولی نباید اصل موضوع که جنایت آمریکاست را تحت الشعاع قرار دهد.

 

* دوستان مسئول در حال بررسی موضوع هستند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بازداشت یکی از کادرهای پرواز و مهماندار هواپیمای حامل سردار سلیمانی از سوریه به عراق نیز خاطرنشان کرد: این نکات در بررسی این جنایت مهم است، ولی دوستانی که مسئول این کار هستند؛ در حال بررسی این موضوع هستند. 

 

*تا این لحظه روادیدی برای ظریف صادر نشده 

وی درباره سفر ظریف به نیویورک هم گفت: آقای ظریف از سوی رئیس دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل برای شرکت در نشستی برای هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان ملل دعوت شده و تا این لحظه روادید برای وزیر خارجه ایران صادر نشده است. چون همانگونه که در جریان هستید وزیر خارجه توسط رژیم آمریکا تحریم است.

 

موسوی بیان کرد: اگر ویزا داده شود و ایشان بروند فرصت خوبی برای تشریح یکجانبه گرایی و قانون‌شکنی آمریکا است.

 

*مقامات چند کشور منطقه در سطح وزیر و معاون وزیر در نشست تهران حضور می‌یابند

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره مقامات خارجی شرکت کننده در نشست مجمع گفتگوی تهران گفت: مقامات چند کشور منطقه دعوت شده‌اند. از آخرین وضعیت آمدن آنها خبر ندارم. در سطح وزیر و معاون وزیر و مسئولان اندیشکده‌های خارجی و چندین خبرنگار برجسته بین‌المللی در این نشست حضور خواهند یافت.

 

*نقش برجسته سردار در منطقه

وی درباره تاثیر شهادت سردار سلیمانی بر همکاری‌های نظامی ایران و روسیه در سوریه خاطرنشان کرد: نقش برجسته سردار در منطقه و اقدامات ایشان در هماهنگی بین سه کشور ایران، روسیه و ترکیه بارز و بی بدیل بود، اما با تعیین سردار قاآنی احساس نمی‌کنیم خلأیی در این زمینه پیش بیاید و همان سیاست‌ها پیگیری خواهد شد و با درایت و مدیریت و شجاعتی که در سردار قاآنی سراغ داریم قطعا ایشان این هماهنگی و مسئولیت مهم را در موضوع سوریه به خوبی پیش خواهد برد.

 

*تاریخ سفر لاوروف هنوز قطعی نشده

موسوی همچنین درباره زمان سفر وزیر خارجه روسیه گفت که لاوروف به ایران دعوت شده، ولی هنوز تاریخی برای این سفر قطعی نشده و اگر قطعی شود اعلام می‌شود.

 

*تحرکات حقوقی و بین‌المللی ایران

سخنگوی وزارت خارجه درباره پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی که از سوی وزیر خارجه بیان شده نیز گفت: ما موظفیم مراتب اعتراض و شکایت خود را به گوش سازمان‌های بین‌المللی برسانیم و رساندیم. تماس تلفنی ظریف با دبیرکل سازمان ملل در همین راستا بوده و نامه‌ نمایندگی ما به دبیرکل و همچنین شورای امنیت سازمان ملل و سایر تحرکات بین‌المللی و حقوقی ما در همین راستاست.

 

وی افزود: ما این اقدام را تروریسم دولتی می‌دانیم و این را اعلام کردیم و مسئولیت عواقب این کار به عهده مرتکبان آن به ویژه دولت تروریستی آمریکاست و بقیه پیگیر‌ی‌ها صورت می‌گیرد و این موضوع در دستورکار است.

 

* دنبال جنگ نیستیم، ولی آماده پاسخگویی به هر شرایطی هستیم

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه ممکن است انتقام سخت ایران باعث شروع جنگی بین ایران و آمریکا شود و یا تنش نظامی را افزایش دهد؟ گفت: این نکته‌ای است که الان قابل پیش بینی نیست. جمهوری اسلامی ایران دنبال جنگ نیست و اعلام کرده که برای هرگونه شرایطی آمادگی دارد. در قرون متمادی ملت ما نشان داده‌ که دست بسته نیست و هرگونه آمادگی برای پاسخ به شرارت را دارد.

 

موسوی تصریح کرد: تصمیم نهایی را نظام خواهد گرفت و سعی خواهد کرد پاسخ‌هایش را به گونه‌ای تنظیم کند که هم دشمن را پشیمان کند و تا جایی که امکانش هست ایران گرفتار جنگ نشود. 

 

* هنوز تصمیمی درباره سفر ظریف به بروکسل گرفته نشده

سخنگوی وزارت خارجه درباره خبر منتشر شده مبنی بر دعوت از ظریف برای حضور در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل نیز گفت: بحث اولیه‌ای بود که ایشان به بروکسل سفری داشته باشد ولی هنوز هیچ چیزی قطعی نشده و تصمیم گیری در این زمینه انجام نشده است.

 

* اول حسابمان را با آمریکا صاف می‌کنیم 

سید عباس موسوی در نشست خبری امروز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا در پیامی که آمریکایی‌ها از طریق سوئیس فرستادند این شرط مطرح شد که اگر ایران پاسخی ندهد، لغو بخشی از تحریم‌ها صورت خواهد گرفت یا خیر؟ عنوان کرد: تایید نمی‌کنم.

 

وی در پاسخ به این سؤال که پیش از این رئیس جمهور و وزیر امور خارجه عنوان کرده‌ بودند که اگر همه تحریم‌های هسته‌ای آمریکا برداشته شود امکان گفتگو در قالب ۱+۵  وجود دارد. آیا در پی ترور سپهبد شهید سلیمانی  این پیش شرط از روی میز برداشته شده است؟ اظهار داشت:  خیر، این مسئله، خواسته منطقی در خصوص مناسبات ایران با آمریکا و بحث برجام است که در واقع پیش شرط نیست، بلکه یک شرط منطقی است.طرفی که از برجام خارج شده و تحریم‌های ظالمانه که تروریسم اقتصادی است را مجددا برقرار کرده باید برای هرگونه مراوده جدید به تعهدات قبلی خودش برگردد. 

 

موسوی با ذکر این نکته که بنده ارتباط این موضوعات را رد نمی‌کنم، یادآور شد: اتفاقی که رخ داده را باید جداگانه پاسخ دهند. در خصوص آمدن آنها (آمریکایی‌ها) به برجام یا مذاکره‌ای در قالب ۱+۵ باید بعدا تصمیم‌گیری کرد. اما آنچه طلب داریم باید نقد کنیم. 

 

وی در پاسخ به این سؤال که اگر آمریکایی‌ها تحریم‌های هسته‌ای  را بردارند، حتی در همین شرایط هم امکان گفتگو بین ایران و ۱+۵ وجود خواهد داشت؟ اظهار داشت: البته، احتمالا پس از آنکه ما حسابمان را با آمریکایی‌ها صاف کردیم.

 

* خیلی توقعی از برخی کشورها نداریم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره وظیفه کشورهای جهان در مقابل تروریسم دولتی آمریکا نیز بیان کرد: اقدام ضد قانونی و حقوق بین‌المللی آمریکا اظهر من الشمس بوده است. با رژیمی طرف هستیم که نُرم‌های بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد و نقض می‌‌کند و دنیا باید بعد از این وقایع به خودش بیاید و حداقل آنهایی که ادعا می‌کنند در لفظ و بیان، آمریکایی‌ها و اقداماتشان را محکوم کنند.

 

وی با بیان اینکه ما خیلی توقعی از برخی کشورها نداریم، افزود: به هر حال ترس و منافع زودگذر در آنها برجسته است، ولی از کشورهای دیگری که مدعی هستند انتظار داریم مواضعشان را قدری گسترده‌تر بیان کنند.  

 

* آمریکا باید پاسخگوی این وضعیت باشند

خبرنگاری با اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه آمریکا تمامی نیروهای دریایی خود را تا هزار کیلومتر از خاک ایران دور کرده از موسوی پرسید آیا این ربطی از شناسایی اهداف آمریکا توسط ایران دارد؟ که وی پاسخ داد: به همه چیز می‌تواند ربط داشته باشد، به هر حال وضعیتی را به وجود آوردند که خودشان باید پاسخگوی این وضعیت باشند. 

 

وی افزود: احتیاط‌‌های لازم را احتمالا انجام می‌‌دهند. من متخصص مسائل نظامی و استراتژیک نیستیم، انشاءالله هر چه هست خیر باشد.

 

* واسطه‌گری ۱۶ کشور؟/ هیچکس نمی‌تواند از ایران بخواهد چه کند

خبرنگاری با بیان اینکه گفته می‌شود ۱۶ کشور به نمایندگی از آمریکا واسطه شدند که ایران هیچ عکس العملی نشان ندهد و آنها در مقابل وعده‌هایی به ایران دادند و از سخنگوی وزارت خارجه پرسید آیا گفتگوهای چند روز اخیر ظریف در همین راستا بوده؟ که موسوی با بیان اینکه مطلبی که عنوان شد را تأیید نمی‌کنم، افزود: هیچ کسی نمی‌تواند از ایران بخواهد چه کار کند. تصمیم و تشخیص درباره هر واکنش و پاسخ در اختیار جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

وی افزود: تماس‌هایی که صورت گرفته حول تبیین ماهیت موضوع برای مقام‌های خارجی است و اینکه آنها را متوجه کنیم که چه اتفاق بزرگی رخ داده و ممکن است چه تبعات بزرگ‌تری داشته باشد.

 

*نیروهای ناخوانده آمریکایی در منطقه و عراق 

اینکه احتمالا امروز در پارلمان عراق درباره اخراج نیروهای آمریکایی تصمیم گیری می‌کنند، موضوع دیگری بود که در این نشست مطرح شد و موسوی در این باره گفت: ما خیلی نگران تبعات این کار نباشیم. ولی دولت و ملت عراق اگر اراده کنند قطعا توانمند هستند و می‌توانند این کار را صورت دهند. نیروهای آمریکایی، ناخوانده در منطقه و عراق و اشغالگر هستند و با اقدام اخیر نشان دادند که به حاکمیت ملی و استقلال کشورها به ویژه کشوری که در با دعوت یا بی دعوت در آن هستند احترام نمی‌گذارند و حاکمیت آن کشور را نقض کرده و مقام نظامی آن کشور را ترور می‌کنند.

 

*دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران حضور نیروهای آمریکایی و بیگانه را از هزاران کیلومتر دورتر از منطقه ما عامل ناامنی و بی ثباتی در منطقه می‌داند. ما ملت‌هایی هستیم که قرون متمادی و سالیان سال در این منطقه زندگی کردیم و روابط مسالمت آمیز با کشورهای منطقه داشتیم و موجودیتی به نام آمریکا هنوز وجود نداشته است، ولی متاسفانه براساس تحولاتی که رخ داده و اقداماتی که دولت‌های استعماری در منطقه صورت دادند، باعث برخی گسستگی‌ها در منطقه شد.

 

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: امیدواریم با تحولاتی که  در منطقه رخ داده است،‌ دوستان ما در منطقه قدری به خودشان بیایند و بدانند هیچ کشوری در خارج از منطقه دوست، یاور و غمخوار آنها نیست و اگر بخواهند مشکلات و ناامنی در منطقه حل شود راه‌حل آن چیزی جز هم افزایی کشورهای منطقه نخواهد بود. اگر در این مسیر گام بردارند قطعا دوستی بهتر از ایران پیدا نخواهند کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------