آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

ظریف: باید از وقوع مجدد درگیری‌های منطقه‌ای جلوگیری کرد



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,ظریف
وزیر خارجه آزادسازی اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را موجب خرسندی ایران دانست و تاکید کرد: لازم است با استفاده از فرصت پیش آمده برای همکاری‌های منطقه‌ای، از وقوع مجدد چنین درگیری‌هایی در آینده پیشگیری کرد. 

به گزارش ایرنا به نقل از اداره‌کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» ظهر امروز در دیدار با «واصف طالب‌اف» رئیس مجلس عالی نخجوان از آغاز سفر منطقه‌ای خود از باکو و پایان آن در جمهوری خودمختار نخجوان اطهار خرسندی کرد. 

 

وی از آزادسازی اراضی اشغالی به عنوان تحولی یاد کرد که اگرچه انسان‌هایی در این ارتباط جان خود را از دست دادند اما آزادسازی آن موجب خرسندی جمهوری اسلامی ایران است و در عین حال لازم است با استفاده از فرصت پیش آمده برای همکاری‌های منطقه‌ای، از وقوع مجدد چنین درگیری‌هایی در آینده پیشگیری کرد.

 

وزیر امور خارجه با تشریح سفر منطقه‌ای خود و گفت‌وگوهای انجام شده و همچنین دیدگاه‌های مقام‌های کشورهای مذکور، از استقبال عمومی از همکاری منطقه‌ای سخن گفت.

 

ظریف در این دیدار، اهمیت همکاری‌های منطقه‌ای در حوزه برقراری اتصالات حمل و نقل در منطقه و مسیرهای ترانزیتی به ویژه نقش مهم نخجوان در این ارتباط را مورد تاکید قرار داد.

 

وی با اشاره به ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و نخجوان از سوی واصف طالب‌اف همکاری‌های پارلمانی فی‌مابین را مورد تاکید قرار داد.

 

«واصف طالب‌اف» رئیس مجلس عالی نخجوان نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از وضعیت همکاری‌های نخجوان با ایران در حوزه تبادلات تجاری و برق و در موضوعات فرهنگی به ویژه زبان فارسی، آمادگی نخجوان در حوزه‌های راه آهن و ترانزیت، راه‌ها، گمرکات و امکانات فراهم شده برای پذیرش کالاهای ترانزیتی با هدف توسعه همکاری‌های منطقه را مورد تاکید قرار داد.

 

مسائل محیط زیست ارس، رسیدگی به امور ایرانیان مقیم و کرسی زبان فارسی در دانشگاه دولتی نخجوان از دیگر موضوعات مورد گفت‌وگو در این دیدار بود.

 

ظریف در این دیدار از واصف طالب‌اف رئیس مجلس عالی نخجوان به دلیل ترجمه کتاب «دیپلماسی چند جانبه» ایشان به زبان آذری و تدریس آن در دانشگاه دولتی نخجوان تشکر و قدردانی کرد.

 

وزیر امور خارجه پیش از ظهر امروز برای بررسی شرایط و دیدار با مقامات جمهوری خودمختار نخجوان وارد این منطقه شد. 

 

ظریف در بدو ورود به جمهوری خودمختار نخجوان گفت: در پایان سفر به پنج کشور منطقه به نخجوان آمدیم تا در مورد امکانات ترانزیتی و شرایط همکاری در منطقه بعد از پایان جنگ قره‌باغ بررسی‌هایی داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: ان‌شاالله با همکاری کشورهای منطقه این امکان برای جمهوری اسلامی و کشورهای منطقه فراهم شود که در مسیر همکاری و هماهنگی بیشتر ترانزیتی با یکدیگر همکاری کنند و زمینه صلح پایدار در منطقه را فراهم کنند.

 

وزیر امور خارجه طی پنج روز گذشته در یک تور دیپلماتیک به پنج کشور جمهوری آذربایجان، فدارسیون روسیه، جمهوری ارمنستان، جمهوری گرجستان و ترکیه سفر کرد.

 

وی در این سفرها با سران و مقامات عالی‌رتبه این کشورها دیدار و درخصوص روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای رایزنی کرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------