آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

دو مقام خارجی مذاکرات بین ایران و عربستان در بغداد را تایید کردند/ سفیر ایران: تهران با وساطت عراق موافق است



مذاکرات بین ایران و عربستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه در گزارشی به نقل از منابعی با تأیید دیدار طرف‌های سعودی و ایرانی در بغداد، هدف از آن را تلاش برای بهبود روابط میان ریاض و تهران اعلام کرد. 

 به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع دولتی در عراق و یک دیپلمات غربی که نامشان ذکر نشده به این خبرگزاری گفتند، هیأت‌های عالی رتبه‌ای از عربستان سعودی و ایران اوایل ماه آوریل در بغداد با هم دیدار کردند.

 

بر اساس این گزارش، یک منبع دولتی عراق تأکید کرده است که ریاست هیأت سعودی را «خالد بن علی الحمیدان» رییس اطلاعات سعودی و هیأت ایرانی را نمایندگانی از سوی علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران بر عهده داشتند.

 

از سوی دیگر یک دیپلمات غربی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته که از این مذاکرات آگاهی داشته و هدف از آن بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی است.

 

پیش‌تر روزنامه فایننشال تایمز فاش کرده بود که طبق گفته سه مسئول آگاه از این مذاکرات، مقامات ارشد سعودی و ایران پس از پنج سال قطع روابط دیپلماتیک در تلاش برای اصلاح روابط، مذاکره مستقیم داشته‌اند.

 

به گفته این مقامات که «فایننشال تایمز» هویت آنها را فاش نکرد، "در حالی که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا سعی دارد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بین ایران و قدرت‌های جهانی را احیا کند و تنش‌های منطقه‌ای را کاهش دهد، مذاکرات مسئولان ارشد ایران و عربستان با میانجیگری عراق در ماه جاری انجام شد و این، اولین مذاکره بین دو کشور از سال ۲۰۱۶ است".

 

سفیر ایران: تهران با وساطت عراق برای تنش‌زدایی در منطقه موافق است

مذاکرات بین ایران و عربستان ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحث های مطرح شده درباره وساطت بغداد برای تنش زدایی تاکید کرد که ایران از هرگونه تحرکی که منجر به توسعه روابط، همکاری ها و نزدیکی بین عراق و کشورهای عربی، همسایه و منطقه شود استقبال و حمایت می کند و مشوق آن است.

 

مسجدی گفت: به اعتقاد شخصی بنده بخشی از وساطت عراق برای تنش زدایی در منطقه برای بازیافت جایگاه سیاسی عراق در دنیای عربی و اسلامی است که ما هم از این موضوع و محور قرار گرفتن عراق استقبال می کنیم و خوشحال هستیم.

 

وی افزود: ایران از توسعه روابط عراق با دنیای عرب و اسلام و رفت و آمد مقامات و مسوولان این کشورها به بغداد و سفر مقامات عراقی به این کشورها استقبال می کند و از آن حمایت می کند.

 

وی اضافه کرد: اگر عراق بتواند هرگونه نقشی در جهت نزدیکی ایران با کشورهایی که یک مقداری با آنها چالش داریم یا روابطمان به سردی گراییده یا همکاریهای سیاسی با آنها متوقف شده؛ ایفا کند ما خوشحال می شویم. یعنی جمهوری اسلامی ایران به دولت عراق این موضوع رو بیان کرده که اگر آنها بتوانند در اینجا نقشی را ایفا کنند، تحرکی داشته باشند، تلاشی داشته باشند؛ ما نه تنها استقبال می کنیم بلکه خوشحال هم می شویم.

 

وی بیان داشت: به اعتقاد ما اگر عراقی ها نقش سازنده ای بتوانند ایجاد کنند باعث خوشحالی ماست؛ چه این نقش بصورت سه جانبه ؛ چه چندجانبه و چه همکاریهای منطقه ای و یا نشست‌ها بین مقامات مختلف در سطوح مختلف در عراق، در خارج از عراق، در جمهوری اسلامی یا در کشور ثالثی باشد؛ بنابراین تحرکات سیاسی عراق برای روابط خود عراق با آنها کشورها هم می تواند مفید و موثر باشد.

 

مسجدی تصریح کرد: تلاش های عراق در جهت همگرایی و همکاری برای جمهوری اسلامی و منطقه مورد استقبال و خوشحالی است چون عراق کشور دوست، همسایه و برادر ماست و هرچه روابط منطقه ایش توسعه پیدا کند خوشحال می شویم.  

 

سفیر ایران در پاسخ به این پرسش خبرنگار ایرنا که میانجی گری عراق بین ایران با کشورهای مورد نظر تاکنون در عمل دستاوردی داشته یا خیر؟ گفت:  "چون عملا در بحث جمهوری اسلامی ایران هنوز به نتایج روشن و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نرسیده"؛ اجازه بفرمایید تا منتظر باشیم یک مقدار کار جلو برود و نتایجی عملی را ببینیم.

 

مسجدی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا که استقبال طرف های مورد نظر چگونه بوده است؟ ابراز داشت: بنظر می رسد شرایط و محیط بین الملل و محیط منطقه فضای مثبت تری برای حل و فصل برخی مشکلات را بین ایران و دیگر کشورها ایجاد کرده است.

 

وی گفت: چون بحث روابط ایران و تمایل کشورهای مختلف وجود دارد و این بحث در حال پیگیری است و دوستان عراقی هم علاقه مند به کمک هستند؛ اگر به نتایج مثبت و پیشرفتی رسید یا زمانی که قرار بود اعلام شود؛ این موضوع مطرح خواهد شد "اما آن چیزی که من می توانم بگویم اصل موضوع بلی، هم کشورهای مختلف اظهار علاقه کردند و هم ما استقبال می کنیم و هم عراقی ها تمایل دارند" در این موضوع دستی در "همکاری با ایران و آن کشورها" داشته باشند. 

 

به گفته مسجدی، به هر میزان و سطح که این تلاش ها منجر به توسعه روابط و همکاری و دوستی بین کشورهای منطقه به ویژه همسایگان شود، به نفع منطقه است.

 

سفیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص استقبال کشورهای منطقه از تلاش های عراق برای تنش زدایی در منطقه گفت که شرایط بین المللی و منطقه ای، فضایی را ایجاد کرده که کشورهای دیگر در صدد نزدیکی به ایران هستند.

 

به گفته وی، هم ایران و همه برخی کشورهای منطقه که در سال های گذشته درصدد تنش آفرینی با تهران بودند، برای رفع تنش ها تمایل نشان داده اند و عراق نیز تمایل دارد که این نقش را در کاهش تنش های منطقه ای ایفا کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------