آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

احتمال گفت‌وگوی غرب با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل



وزیر خارجه فرانسه,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر خارجه فرانسه با اشاره به احتمال برگزاری جلسه‌ای با ایران در حاشیه مجمع عمومی با موضوع توافق هسته‌ای، گفت زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند. 

«ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه از احتمال برگزاری نشستی با ایران درباره توافق هسته‌ای، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک خبر داد.

 

لودریان بامداد سه‌شنبه طی نشست خبری در مقر سازمان ملل در این‌باره گفت: «حضور ایران در اجلاس بغداد نشانه مثبتی بود و ما در این هفته جلسه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران برگزار می‌کنیم».

 

به نوشته وبگاه شبکه «الجزیره»، وی همچنین خبر داد: «من این هفته در سازمان ملل متحد با وزیر امور خارجه ایران دیدار خواهم کرد. این دیدار که شامل تمام طرف‌های برجام بجز آمریکا خواهد بود، با هدف ایجاد حرکت مثبت برای از سرگیری مذاکرات [وین] است».

 

وزیر خارجه فرانسه اضافه کرد: «زمان علیه هرگونه توافق احتمالی با تهران عمل می‌کند و با گذشت زمان، مقامات ایرانی به فعالیت‌های هسته‌ای خود سرعت می‌دهند».

 

لودریان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ماجرای معاهده نظامی آمریکا، انگلیس و استرالیا در حوزه هند و اقیانوس آرام گفت: «فسخ ناگهانی و غیر منتظره یک قرارداد تجاری بدون هیچ توضیحی انجام شده و نکته مهم این است که اعتماد بین شرکا از بین رفته است».

 

وی ضمن اشاره به اهمیت دیدار «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود در نیویورک، اظهار داشت: «ما هیچ ملاقات رسمی با وزیر خارجه آمریکا ترتیب ندادیم و من در حاشیه جلسات مجمع عمومی با وی در راهروها ملاقات می‌کنم».

 

این دیپلمات فرانسوی افزود: «ما می‌خواهیم بفهمیم در مورد قرارداد زیردریایی برای استرالیا چه اتفاقی افتاده است و بحران اطمینان در این مورد وجود دارد. زیرا آنچه در مورد بحران معامله زیردریایی رخ داد، نقض اصل اعتماد بین متحدان است».

 

لودریان درباره رفتارهای اخیر آمریکا درخصوص افغانستان و چین نیز تحلیل کرد: «واشنگتن در تلاش است تا منافع خود را با توجه به درگیری با پکن تغییر دهد و خروج از افغانستان نیز در این زمینه گنجانده شده است».

 

وی درباره بحران لیبی نیز گفت: «انتخابات در لیبی باید به موقع در ۲۴ دسامبر برگزار شود و مزدوران باید از این کشور اخراج شوند».

 

پیش از این، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته بود که دیدار با لودریان در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، در برنامه کاری او قرار دارد. 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------