آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

امیرعبداللهیان: روابط ایران-ارمنستان سازنده است/ حضور صهیونیست‌ها موجب نگرانی جدی است



 امیرعبداللهیان,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
وزیر خارجه کشورمان پس از دیدار ظهر امروزش با همتای ارمنستانی خود اظهار کرد: در جریان رایزنی‌های امروز بین وزرای خارجه دو کشور نقشه راه جدید روابط ایران-ارمنستان را ترسیم و نهایی کردیم.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان ظهر روز (دوشنبه) بعد از انجام دور اول گفت‌وگوها بین وزرای خارجه دو کشور ایران و ارمنستان در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود گفت: گفت‌وگوهای خوبی با همکار خوبم وزیر خارجه ارمنستان در تهران داشتیم. روابط دو کشور ایران و ارمنستان سازنده و رو به رشد است. ما در 20 روز گذشته تاکنون سه بار با یکدیگر در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، نیویورک در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل و تهران رایزنی و گفت‌وگو کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه در جریان گفت‌وگوهای امروز بین دو کشور با هم توافق کردیم که علاوه بر مناسبات سیاسی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، گردشگری و تجارت، روابط دو کشور را گسترش دهیم، گفت: در این رایزنی‌ها نقشه راه جدید دو کشور را ترسیم و نهایی کردیم.

 

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان همچنین با بیان اینکه تجارت و بهره‌برداری از مسیر ترانزیتی دو کشور از موضوعات مورد گفت‌وگوی مقامات دو کشور در این دیدار بود، افزود: ما در مورد احیای جاده ترانزیتی و مسیر رفت و آمد تریلی‌ها و کامیون‌های دو کشور پروژه جدیدی را تعریف کرده‌ایم که به زودی نهایی و عملیاتی می‌شود.

 

وی با بیان اینکه انشالله در هفته‌های آینده شاهد نشاط هرچه بیشتر در روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف خواهیم بود، در بخش دیگری از صحبت‌های خود به شرایط موجود در بخشی از منطقه قفقاز اشاره کرد و گفت:‌ شرایط بحرانی در قفقاز و حضور صهیونیست‌ها و تروریسم‌ها در بخشی از این منطقه مورد نگرانی جدی ما است.

 

وی ادامه داد:‌ ما اجازه نخواهیم داد که برخی از مداخله‌گران خارجی روابط ما را با همسایگان‌مان از جمله آذربایجان تحت تأثیر قرار دهند.

 

عبداللهیان گفت:‌ باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به شرایط موجود، منطقه ما به هیچ وجه تحمل زیاده‌خواهی جدیدی را نخواهد داشت.

 

وی ادامه داد:‌ مشکلات موجود در منطقه باید توسط کشورهای منطقه و بدون مداخله خارجی حل و فصل شود.

 

وزیر خارجه ارمنستان: از رویکرد ایران نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم

وزیر خارجه ارمنستان در نشست خبری با امیرعبداللهیان، ضمن قدردانی از رویکرد ایران نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان گفت: توافق کردیم روابط راهبردی خود را تعمیق بخشیم.

وزیر خارجه ارمنستان: از رویکرد ایران نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان قدردانی می‌کنیم

 

به گزارش فارس، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان که به جمهوری اسلامی ایران سفر کرده، امروز (دوشنبه) پس از دیدار با همتای ایرانی خود در نشسست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان در تهران ضمن قدردانی از دعوت به عمل آمده، گفت که مذاکرات خوبی با همتای ایرانی خود داشته است.

 

وزیر خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: در مذاکراتی که در فضای دوستی و اعتماد متقابل صورت گرفت، آینده خیلی خوبی در انتظار ماست.

 

وی افزود: دوستی و روابط ما قرن‌ها سابقه دارد و توافق کردیم روابط راهبردی خود را تعمیق ببخشیم.

 

وزیر خارجه ارمنستان ادامه داد: تمام تحولات منطقه را به صورت جامع مورد بررسی قرار دادیم.

 

* حضور مزدورانی از سایر کشورها در تهاجم به ارمنستان

به گزارش فارس، آرارات میرزویان گفت که امیرعبداللهیان را در جریان تحولات مرتبط با قره‌باغ قرار داده است و گفت: به تهاجم نظامی گسترده‌ای که از سوی جمهوری آذربایجان صورت گرفت اشاره کردم و عنوان کردم که در این تهاجم مزدورانی از سایر کشورها هم حضور داشتند.

 

میرزویان بیان کرد: علیرغم اینکه آذربایجان بعد از خاتمه جنگ مکلف شده بود شهروندان و اسرای در بند را آزاد کند، ولی هنوز چنین نکرده است و آزادی اسرا و بازگشت آنها به کشور باید هر چه سریع‌تر انجام شود.

 

وزیر خارجه ارمنستان ادامه داد: باید مذاکرات و بررسی‌هایی با حضور آذربایجان و ایران و روسیه داشته باشیم و درباره بازگشایی و بهره‌برداری از تمام مسیرهای ارتباطی منطقه صحبت کردیم.

 

* آمادگی برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ارمنستان اعلام می‌کند که آمادگی برای بازگشایی مسیرهای ارتباطی را داریم.

 

وی گفت: همیشه آذربایجان تفسیر و تحلیل اشتباهی درباره این صحبت‌ها دارد و صحبت‌هایش درباره ایجاد کریدور «زنگه زور» معنی می‌شود.

 

وزیر خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: تهاجم و دست درازی‌های آذربایجان نسبت به این مسئله و نسبت به مرزها و پهنه رسمی جمهوری ارمنستان، همه تلاش و جدیت ما را در راستای صلح و ثبات در منطقه به خطر می‌اندازد.

 

* قدردانی از رویکرد ایران نسبت به تمامیت ارضی ارمنستان

میرزویان افزود: در این ارتباط از رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مسئله تمامیت ارضی جمهوری ارمنستان قدردانی می‌کنیم.

 

وزیر خارجه ارمنستان افزود: به آگاهی همتای ایرانی خود رساندم که در نیویورک موفق شدیم مسئله حضور گروه مینسک سازمان همکاری اروپا را در روند گفت‌وگوها بین ارمنستان و آذربایجان در سطح وزرای خارجه احیا کنیم.

 

این دیپلمات ارشد ارمنستانی خاطرنشان کرد: یک بار دیگر می‌خواهم بر اعلام آمادگی جمهوری آذربایجان بر ادامه روند مذاکرات در مورد مناقشه قره باغ در چارچوب گروه مینسک تأکید کنم.

 

وی گفت: یکی از موضوعات مورد گفت‌وگوی امروز راه‌های ارتباطی و رفع محدودیت از این راه‌های ارتباطی بود. با جزییات کامل آقای وزیر را از روند احداث راه‌ها و همه مسائلی که در این خصوص وجود داشته مطلع کردم و به آگاهی ایشان رساندم که راه جایگزینی که درباره آن صحبت شده، تقریبا آماده بهره‌برداری است.

 

وزیر خارجه ارمنستان همچنین عنوان کرد: درباره همکاری‌های اقتصادی و توافقاتی که در زمینه‌های مختلف داشتیم و همچنین درباره ادامه روند اجرا و تحقق این توافقات صحبت کردیم.

 

«آرارات میرزویان» ادامه داد: رهبران دو کشور مصمم هستند و از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد که در تمام زمینه‌ها روابط موجود دو کشور توسعه یابد.

 

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که هر چه زودتر میزبان امیرعبداللهیان در ایروان باشد و افزود:‌ بی صبرانه منتظر دیدار با شما در ایروان هستم.

 

به گزارش  فارس، وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی با بیان این‌که اجازه نمی‌دهیم برخی مداخله گران خارجی مناسبات ایران با همسایگان از جمله ارمنستان را تحت تاثیر قرار بدهند، گفت: منطقه ما به هیچ وجه تحمل زیاده خواهی‌های جدید را نخواهد داشت.  

 

به گزارش فارس، «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان که به منظور دیدار و گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود پیش از ظهر امروز (دوشنبه) وارد فرودگاه امام خمینی (ره) شد و مورد استقبال علیرضا حقیقیان دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اوراسیای وزارت امور خارجه قرار گرفت.

 

سعید خطیب‌ز‌اده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که سفر میرزویان از قبل تنظیم شده بود.

 

وزارت خارجه ارمنستان امروز در صفحه توئیتری خود اعلام کرد که «آرارات میرزویان» وزیر خارجه ارمنستان امروز (دوشنبه) برای یک دیدار کاری به ایران سفر می‌کند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------