آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

گاردین: احتمال توافق در وین وجود دارد/ انتقاد عباس عبدی از اطلاع رسانی مذاکرات هسته ای



توافق در وین ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
یک روزنامه انگلیسی در گزارشی با بررسی چالش‌های موجود بر سر راه مسیر هیات‌های مذاکره‌کننده در وین، با استناد به اظهارات افراد نزدیک به جریان مذاکرات، تاکید کرد که احتمال رسیدن به یک توافق بر سر احیای برجام، وجود دارد.

  به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین در گزارشی درباره پیش‌رفت در مذاکرات وین نوشت: شمارش معکوس برای پایان مذاکرات شش ‌ماهه در وین درباره آینده توافق هسته‌ای آغاز شده است. هیچ ضرب‌الاجلی به صورت رسمی تعیین نشده است اما برخی طرف‌های برجام می‌گویند که اگر هیچ پیش‌رفتی ظرف کمتر از دو هفته انجام نشود، روند مذاکرات به پایان خواهد رسید و خلائی خطرناک از خود بر جای خواهد گذاشت.

 

احتمال توافق بر سر احیای برجام در وین

روزنامه گاردین در ادامه می‌نویسد، دولت آمریکا با اظهاراتی که اخیرا داشته و مرتبا از دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای انتقاد کرده و آن را «اشتباهی فاجعه‌بار» خوانده است، در حال زمینه‌سازی برای مقصر نشان دادن دولت قبلی آمریکا است.

 

با این حال، این روزنامه می‌افزاید: کسانی که از نزدیک در جریان مذاکرات هستند، می‌گویند از نظر آن‌ها رسیدن به یک توافق محتمل است اما مسئله این است که از دیدگاه غرب، احتمالا گستره این توافق محدود خواهد بود.

 

چالش‌ها و مسائل باقی‌مانده در مذاکرات وین

در گزارش گاردین به مواردی به عنوان مسائل کلیدی باقی‌مانده در مذاکرات وین اشاره شده و آمده است، در زمینه لغو تحریم‌ها، بر سر دسته بندی این که کدام تحریم مرتبط با توافق هسته‌ای است و باید لغو شود یا مرتبط با مسائل دیگر است، اختلافات هنوز باقی‌اند.

 

گاردین سپس درباره موضوع درخواست ایران برای ارائه تضمین از سوی آمریکا برای عدم تکرار خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای توسط‌ دولت‌های آتی آن می‌نویسد: مسئله دوم در زمینه تضمین‌هایی است که ایران می‌خواهد تا آمریکا خروج ترامپ از توافق در مه ۲۰۱۸ را تکرار نکند. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: چیزی تحت عنوان ضمانت در دیپلماسی و امور بین‌المللی وجود ندارد. ما از طرف این دولت می‌توانیم حرف بزنیم اما این دولت همیشه با صراحت گفته است که ما آماده بازگشت به پایبندی کامل به برجام و پایبند ماندن کامل به آن هستیم، مادامی که ایران هم همین کار را بکند.

 

در این گزارش درباره موضوع تضمین مطرح شده است: ممکن است قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل حداقل آسودگی را برای ایران به همراه بیاورد اما تقریبا برای طرفین الزام‌آور نیست. تهران به دنبال تعهداتی الزام‌آور است که اگر آمریکا از توافق خارج شود، اتحادیه اروپا اقدامات بیشتری برای مقابله با تحریم‌های واشنگتن انجام دهد.

 

گاردین در ادامه آورده است: مسئله سوم راستی‌آزمایی است. ایران با کدام معیارها می‌تواند راستی‌آزمایی کند که تحریم‌ها واقعا و نه صرفا روی کاغذ لغو شده‌اند و به دنبال آن باید غنی‌سازی اورانیوم در سطوحی را که در توافق هسته‌ای مجاز نیست، متوقف کند؟ گفته می‌شود، از نظر آمریکا لغو تحریم‌ها می‌تواند ظرف ۴۸ ساعت راستی آزمایی شود اما خواسته‌ی ایران روندی طولانی‌تر و با معیارهایی مشخص است.

 

توافق در وین ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------