آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

شرایط اضطراری مذاکرات وین! / آمریکا برای ایران پیام فرستاد!



 مذاکرات وین,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی
اگرچه رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که «پیشرفت‌هایی در مذاکرات برجام صورت گرفته» اما وزیر خارجه آمریکا می‌گوید به نقطه اضطرار رسیده‌ایم و هرچه روند مذاکرات طولانی‌تر شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را پیشرفته‌تر می‌کند. 

 به گزارش تجارت‌نیوز، هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای وین در حال انجام است. سفر همزمان ابراهیم رئیسی و انریکه مورا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به مسکو نشان می‌دهد که مذاکرات به نقطه حساس رسیده و احتمالا بخشی از مذاکرات به جای وین در مسکو در حال انجام است.

 

همزمان اقتصاد نیوز هم در گزارشی اعلام کرده که امریکا از طریق عراق برای ایران پیامی ارسال کرده و ایران در حال بررسی این پیام است. البته منابع خبری، اطلاعاتی از جزئیات این پیام منتشر نکرده‌اند.

 

اما به نظر می‌رسد که آمریکا تمایل دارد مذاکرات هسته‌ای وین زودتر به نتیجه برسد. مقامات آمریکا پیش از این ضرب‌الاجلی برای مذاکرات اعلام کرده و گفته بودند مذاکرات باید تا اول فوریه (۱۲ بهمن ماه) به نتیجه برسد.

 

اگرچه این ضرب‌الاجل از سوی برخی از مقامات آمریکایی رد شد، اما آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا دوباره به این مساله اشاره کرده و گفته «اکنون در میانه دور هشتم مذاکرات وین هستیم و به نقطه اضطرار رسیده‌ایم. هرچه مذاکرات طولانی‌تر شود، ایران برنامه هسته‌ای خود را پیشرفته‌تر می‌کند.»

 

تاکید وزیر خارجه آمریکا این است که طولانی شدن روند مذاکرات به این معناست که تهران زمان بیشتری برای پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود دارد. برای همین است که آمریکا می‌خواهد مذاکرات هر چه سریع‌تر به نتیجه برسد.

 

وزیر خارجه امریکا تاکید کرده که «اگر توافقی در هفته‌های آینده حاصل نشود، آمریکا نمی‌تواند به برجام بازگردد.» اما تنها آمریکا بر تسریع روند مذاکرات تاکید نمی‌کند. آلمان و فرانسه هم خواستار تسریع روند مذاکرات شده‌اند. وزیر امور خارجه آلمان هم تاکید کرده که «پنجره فرصت برای یافتن راه حل در حال بسته شدن است.»

 

بر این اساس ممکن است پیامی که آمریکا از طریق عراق برای ایران ارسال کرده، اشاره به تسریع روند مذاکرات باشد.

 

آیا روند مذاکرات وین مثبت است؟

اخباری که تا پیش از این از مذاکرات هسته‌ای وین مخابره می‌شد متناقض بود. برخی مذاکرات را مثبت ارزیابی می‌کردند و برخی دیگر، می‌گفتند تا رسیدن به نتیجه مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. اگرچه هنوز هم این تاکید وجود دارد اما به نظر می‌رسد که آمریکا و طرف‌های اروپایی خواستار تسریع در مذاکرات هستند.

 

در این میان نقش روسیه در روند مذاکرات برجسته‌تر از قبل شده است. نماینده روسیه در سازمان‌‎های بین‌المللی واقع در وین پس از دیدار با رئیس هیات ایران در مذاکرات هسته‌ای، اعلام کرد که “هماهنگی نزدیک” میان تهران و مسکو پیش‌نیاز تکمیل موفقیت‌آمیز مذاکرات احیای برجام است.

 

پیش‌نیازی که به نظر می‌رسد اجرا شده است. چون هفته گذشته هم ابراهیم رئیسی به مسکو رفت و هم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا.

 

دنیای اقتصاد هم در گزارشی نوشت: همزمانی سفر انریکه مورا و سفر ابراهیم رئیسی به مسکو، گمانه‌زنی‌های مختلفی را درباره ارتباط این دو سفر با مذاکرات هسته‌ای وین مطرح کرده است. در واقع با پررنگ شدن نقش مسکو در دور هفتم و هشتم مذاکرات این فرضیه مطرح است که بخشی از دستورکاری این دو سفر در ارتباط با هموار کردن مسیر مذاکرات احیای برجام صورت گرفته است.

 

همزمان با این دیدارها، رئیس‌‌جمهور آمریکا هم روند مذاکرات را مثبت خوانده و گفته: پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده است. جو بایدن گفته اکنون زمان دست کشیدن و رها کردن نیست و ما هنوز تسلیم نشده‌‌ایم.

 

۱۰ روز تا ضرب‌الاجل تعیین شده آمریکا زمان باقی است. سفر دو روزه باقری کنی به تهران در میانه مذاکرات، سفر رئیسی و مورا به روسیه و پیام آمریکا به عراق، همه نشان می‌دهد که روند مذاکرات شدت گرفته و شاید هفته پیش رو، هفته تعیین‌کننده‌ای باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------