کلاهبرداری‌های کلان با آگهی دروغین



فردی که با درج آگهی دروغین با عنوان ‏اجاره سوئیت و ویلاباغ در سایت‌های آگهی آنلاین اقدام به دریافت بیعانه و کلاهبرداری می‌کرد،‎ ‎دستگیر شد.‏

یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای استان خوزستان شکایتی را مبنی‌بر کلاهبرداری مطرح کرد و توضیح داد با مشاهده آگهی اجاره سوئیت و ویلاباغ در ‏سایت‌ دیوار مبلغی را به‌عنوان بیعانه پرداخت کرد اما بعد فهمید این آگهی جعلی بوده و از او کلاهبرداری شده است. پس از ثبت اظهارات شاکی، پرونده مقدماتی تشکیل و تحقیقات در این خصوص آغاز شد. بررسی‌های اولیه نشان از آن ‏داشت که فرد کلاهبردار با درج آگهی دروغین و کسب اعتماد شهروندان اقدام به اخذ بیعانه از آنها ‏کرده و پس از آن دیگر جوابگوی تماس آنان نبوده است.‏

 

کارشناسان پلیس فتا پس از انجام یک‌‌سری اقدامات فنی و تخصصی ‏توانستند فرد کلاهبردار را شناسایی و محل اختفای او را کشف کنند. در ادامه متهم در عملیاتی ‏غافلگیرانه‌ در مخفیگاهش دستگیر شد.‏ با شروع تحقیقات از متهم، او که پس از مواجهه با مستندات و ادله ‏موجود، راهی جز اعتراف به جرمش نداشت، گفت: به‌دلیل نیاز مالی اقدام به درج آگهی ‏دروغین در سایت دیوار کردم و با سوءاستفاده از اعتماد مردم مبالغ زیادی را از آنها به‌عنوان بیعانه ‏دریافت و با این شیوه کلاهبرداری ‌کردم.

 

سرهنگ کارآگاه علی حسینی، رئیس پلیس فتای استان خوزستان با تأیید این خبر گفت: طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده و اعترافات فرد کلاهبردار مشخص شد او از تعداد زیادی از شهروندان اقدام به اخذ بیعانه کرده است و تاکنون بیش از ۱۰ شاکی در این خصوص به پلیس فتا مراجعه کرده‌اند. این مقام انتظامی ضمن هشدار درخصوص درج آگهی‌های دروغین و کلاهبرداری با ‏شیوه‌های مختلف که با استفاده از بستر سایت‌های خرید و فرش کالا صورت می‌گیرد، بیان کرد: ‏شهروندان هرگز فریب این‌گونه آگهی‌ها را نخورند و تا زمان دریافت کالا یا انجام خدمات از طرف ‏فرد درج‌کننده آگهی، هیچ‌گونه وجهی را واریز نکنند. در همین حال رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی هشدار داد: کلاهبرداران در کمین صاحبان مشاغل و خریداران سایت دیوار هستند. سرهنگ جواد جهانشیری در این رابطه گفت: با ارجاع چند فقره پرونده با موضوع کلاهبرداری با عناوینی مشابه اعم از کلاهبرداری در سایت واسطه‌گر اینترنتی نظیر دیوار با آگهی خریدوفروش لپ‌تاپ، دوربین و موبایل رسیدگی به شکوائیه‌ها در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان خراسان رضوی قرار گرفت.

 

سرهنگ جهانشیری افزود: شکات با مستنداتی که ارائه کردند، اظهار داشتند در سایت دیوار با آگهی فروش لپ‌تاپ و موبایل و دیگر کالاهای مورد نیاز خود مواجه شدند و به‌دلیل اینکه قیمت کالای درج‌شده با قیمت واقعی آن در بازار فاصله زیادی داشت، مبالغی را تحت عنوان بیعانه برای فروشنده واریز کردند اما هنگام مراجعه به آدرس اعلام‌شده از‌سوی فروشنده معلوم شد فرد دیگری که قبلا مراجعه کرده، لپ‌تاپ یا کالای مورد نظر را تحویل گرفته است.

 

این مقام انتظامی در ادامه افزود: با تحقیقات صورت‌گرفته و در بررسی‌های فنی و پلیسی بعدی رد متهم توسط پلیس مورد شناسایی قرار گرفت و با هماهنگی مقام قضائی در محل سکونت وی دستگیر و به پلیس فتا منتقل شد. او تصریح کرد: متهم که مردی جوان بود در برابر ادله دیجیتالی به جرم خود اعتراف کرد و توضیح داد آگهی فروش کالاهای متعلق به فروشندگان دیگر را با قیمتی بسیار متفاوت از بازار در سایت‌های واسطه‌گر نظیر دیوار درج می‌کرد و پس از قول‌و‌قرار با خریدار از او می‌خواست بیعانه را به حساب فروشنده واقعی کالا واریز کند و به‌دنبال واریز وجه به فروشنده اصلی مراجعه می‌کرد و کالا را تحویل می‌گرفت.

 

در این‌میان مال‌باخته وقتی برای دریافت کالا مراجعه می‌کرد متوجه می‌شد کالا به فرد دیگری تحویل شده و او فریب خورده است. رئیس پلیس فتای خراسان رضوی در توصیه‌ای به شهروندان گفت: معاملات خود را در سایت دیوار به‌صورت غیرحضوری انجام ندهید و با چشم‌ و‌ گوش باز عمل کنید.

 

شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------