جایزه خیالی حساب 100نفر را خالی کرد



شاید باورتان نشود اما این جمله تلفنی که «شما در مسابقه رادیویی برنده شده‌اید» همچنان قربانی می‌گیرد و هنوز افراد زیادی هستند که فریب این تماس را می‌خورند و دو دستی موجودی حساب بانکی‌شان را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند. تازه‌ترین قربانیان این شگرد قدیمی 100شهروند تهرانی هستند که 3میلیارد تومان سرمایه‌شان را به‌حساب کلاهبرداران ریخته‌اند.

 

راز این کلاهبرداری‌ها از مدتی قبل و با شکایت تعدادی مالباخته در پلیس فتا تهران فاش شد. شاکیان می‌گفتند که ابتدا فردی با آنها تماس گرفته و خود را مجری برنامه رادیویی معرفی کرده است. بعد به آنها گفته که شماره تلفن‌شان به قید قرعه در یک مسابقه رادیویی برنده جایزه چند میلیون تومانی شده است. در این سناریوی تکراری، فرد تماس گیرنده در ادامه از مالباخته خواسته که برای دریافت جایزه‌اش پای دستگاه عابربانک برود.

 

حال آنکه اصلا برای واریز پول به‌حساب شما، لازم نیست که پای دستگاه عابربانک بروید. وقتی مالباخته پای دستگاه عابربانک حاضر شده، تماس گیرنده از وی خواسته کارت بانکی‌اش را وارد دستگاه کند و رمزش را بزند و بعد دکمه‌هایی که او می‌گوید را فشار دهد. البته تماس گیرنده که یک کلاهبردار حرفه‌ای است، همه این مراحل را آنقدر پیچیده به زبان می‌آورد که در همه موارد مالباخته‌ها کاملا گیج شده و فقط دکمه‌هایی که او از پشت تلفن می‌گفت را فشار دادند و خبر نداشتند که با فشار دادن این دکمه‌ها، در حال انتقال موجودی حسابشان به حسابی هستند که تماس گیرنده از پشت تلفن به آنها می‌گوید. درنهایت نیز وقتی به‌خودشان آمده‌اند که پیامک برداشت وجه از حسابشان را دریافت کرده و متوجه شده‌اند که به جای واریز شدن جایزه چند میلیونی، همه موجودی حسابشان را با دستان خودشان به‌حساب کلاهبرداران منتقل کرده‌اند. با این اطلاعات و با توجه به افزایش شمار کسانی که قربانی این کلاهبرداران شده بودند، تیمی از مأموران پلیس فتا برای شناسایی و دستگیری کلاهبرداران وارد عمل شدند.

 

سرهنگ داوود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فتا تهران می‌گوید: هر چند کلاهبرداران تلاش کرده بودند که با استفاده از حساب‌های متعلق به افراد دیگری یا معتادان و کارتن‌خواب‌ها، از طعمه‌هایشان کلاهبرداری کنند و ردی از خودشان به جا نگذارند اما با آغاز تحقیقات تخصصی، مأموران پلیس فتا سرنخ‌هایی از هویت واقعی متهمان به‌دست آوردند و در پایش‌های اطلاعاتی مشخص شد که اعضای یک باند 7نفره متشکل از 5مرد و 2زن، این کلاهبرداری‌ها را انجام داده‌اند.

 

وی با اشاره به اینکه پس از هماهنگی‌های قضایی متهمان در مخفیگاه‌هایشان در محدوده تهران دستگیر شدند، تصریح کرد: این افراد پس از انتقال به پلیس فتا به 100فقره کلاهبرداری به همین شیوه اعتراف کردند. وی گفت: کارشناسان ارزش ریالی مبالغ کلاهبرداری شده را 30میلیارد ریال اعلام کرده‌اند و متهمان پس از تحقیقات تکمیلی در اختیار مرجع قضایی قرار گرفتند.

 

همشهری 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------