آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

اعتراض زنان افغان در کابل؛ طالبان با «خشونت» و شلیک تیرهوایی سرکوب کردند



اعتراضات زنان کابل علیه طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
نیرو‌های طالبان روز شنبه برای متفرق کردن تظاهرات زنان در کابل، پایتخت افغانستان تیر هوایی شلیک کردند.

به گزارش فرارو، حدود ۴۰ زن معترض با شعار «نان، کار و آزادی» در مقابل وزارت معارف راهپیمایی کردند. این تظاهرات چند روز مانده به نخستین سالگرد بازگشت طالبان به قدرت برگزار شد. آن‌ها همچنین پلاکارد‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: می‌مانیم، می‌سازیم، طالب رفتنی است.

 

اگرچه حضور طالبان در افغانستان به بدتر شدن وضعیت اقتصادی و رشد فزاینده فقر در میان اقشار مختلف مردم این کشور منجر شد، اما به قدرت رسیدن آن‌ها معنای بیشتری برای زنان افغان داشت.

 

بسیاری از زنان با روی کارآمدن این گروه مذهبی محافظه‌کار حق دسترسی به اشتغال، خروج آسان از خانه، سفر و ادامه تحصیل را از دست دادند.

 

در افغانستانی که دهه‌های اخیر درگیر جنگ و ناآرامی بوده است، زنان نقش کلیدی در تامین معاش خانواده‌ها داشتند و حالا با روی کارآمدن طالبان آن‌ها کمتر از گذشته از حق دسترسی به اشتغال برخوردارند.

 

مساله آموزش متوسطه زنان افغانستان نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام است. بسیاری از دختران افغان که تحصیلاتشان را در مدارس ابتدایی به پایان رسانده‌اند در یک سال گذشته خانه‌نشین شده‌اند و امکان ورود به مدارس متوسطه را ندارند. برخی از خانواده‌ها نیز به ثبت نام دختران شان در مدارس زیرزمینی و پنهانی روی آورده‌اند.

 

حذف زنان از شماری از مشاغل دولتی، سختگیری در زمینه پوشش و ممنوعیت سفر بدون همراه مرد به خارج از شهر محل سکونت از جمله محدودیت‌هایی است که تا کنون طالبان برای زنان افغانستان وضع کرده است. با این حال عمومی شدن فقر در این کشور وضعیت تحصیل دختران حتی در مقطع ابتدایی را نیز تهدید می‌کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------