رویترز: فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی افزایش یافته است



فعالیت هسته ای کره شمالی،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
خبرگزاری رویترز با استناد به گزارش‌های ماهواره‌ای مدعی شد که پس از دستور رهبر کره شمالی برای تولید سوخت بمب برای گسترش زرادخانه هسته‌ای، فعالیت‌های زیادی در مجتمع اتمی این کشور مشاهده شده است.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، یک اندیشکده آمریکایی روز شنبه با اشاره به دستور کیم جون اون رهبر کره شمالی برای افزایش تولید سوخت بمب برای گسترش زرادخانه هسته ای این کشور، گزارش داد که تصاویر ماهواره ای سطح بالایی از فعالیت را در سایت اصلی هسته ای این کشور نشان می دهد.

 

این اندیشکده که با عنوان «پروژه نظارت بر کره شمالی ۳۸»، در واشنگتن فعالیت دارد با انتشار گزارشی اعلام کرد: فعالیتی که بر اساس تصاویر سوم و هفدهم مارس مشاهده کرده است، می تواند نشان دهد که یک راکتور آزمایشی آب سبک (ELWR) در سایت یونگ بیون در حال تکمیل و انتقال به وضعیت عملیاتی است.

 

در این گزارش آمده است: این تصاویر نشان می دهد که یک راکتور پنج مگاواتی در یونگ بیون به کار خود ادامه می دهد و ساخت یک ساختمان پشتیبانی در اطراف ELWR آغاز شده است. علاوه بر این، تخلیه آب از سیستم خنک کننده آن راکتور شناسایی شده بود. ساخت و سازهای جدیدی نیز در اطراف کارخانه غنی سازی اورانیوم یونگ بیون آغاز شده که احتمال دارد قابلیت های آن را گسترش دهد.

 

این گزارش با اشاره به دستور رهبر کره شمالی می افزاید: به نظر می رسد این تحولات منعکس کننده دستورالعمل اخیر کیم جونگ اون برای افزایش تولید مواد شکافت پذیر این کشور برای گسترش زرادخانه تسلیحات هسته ای خود است.

 

روز سه‌شنبه، کره شمالی از کلاهک‌های هسته‌ای جدید و کوچک‌تر رونمایی کرد و متعهد شد برای گسترش زرادخانه‌اش، مواد هسته‌ای با درجه تسلیحات بیشتری تولید کند و از طرفی تشدید تمرین‌های نظامی کره جنوبی و ایالات متحده را محکوم کرد.

 

رسانه دولتی این کشور گفته است که کیم دستور تولید مواد با درجه تسلیحات را به شیوه ای دوراندیشانه داده است تا زرادخانه هسته ای این کشور را به صورت تصاعدی تقویت کند.

 

مشخص نیست که آیا کره شمالی به طور کامل کلاهک‌های هسته‌ای مینیاتوری مورد نیاز برای قرار گرفتن بر روی سلاح‌های کوچک‌تری را که به نمایش گذاشته، ساخته است یا نه؛ اما تحلیل‌گران می‌گویند که در صورت از سرگیری آزمایش‌های هسته‌ای برای اولین بار از سال ۲۰۱۷، تکمیل این کلاهک‌ها به احتمال زیاد یک هدف کلیدی خواهد بود.

 

کره جنوبی و ایالات متحده از اوایل سال ۲۰۲۲ هشدار داده اند که کره شمالی ممکن است آزمایش های هسته ای خود را از سر بگیرد.

 

سال گذشته، موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) در گزارشی تخمین زد که کره شمالی تا ۲۰ کلاهک هسته‌ای را جمع‌آوری کرده است و احتمال دارد که دارای مواد شکافت‌پذیر کافی برای حدود ۴۵ تا ۵۵ دستگاه هسته‌ای است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------