آمریکا با درخواست آموزش نیروهای اطلاعاتی عربستان مخالفت کرد



اخبار,اخبار بین الملل
وزارت امورخارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد، به دلیل رفتارهای غیرقانونی عربستان، با درخواست این کشور برای آموزش نیروهای اطلاعاتی ریاض مخالفت می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه واشنگتن پست، درخواست صدور مجوز برای آموزش نیروهای اطلاعاتی عربستان سعودی توسط واحد نظامی اطلاعاتی "کولپر دینکورپ" آمریکا با مخالفت مواجه شده است. دلیل اصلی این مخالفت نقش حکام ریاض در قتل "جمال خاشقچی" نویسنده منتقد آل سعود در کنسولگری این کشور در استانبول بیان شده است.

 

وزارت امورخارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که کاخ سفید در حال بررسی راه‌های کمک به نیروهای اطلاعاتی عربستان است، اما از طرف دیگر به دنبال کسب اطمینان از عربستان است که در آینده از انجام عملیات غیرقانونی خودداری کند.   

 

به گفته برخی تحلیلگران دفاعی در صورت امتناع وزارت خارجه آمریکا از آموزش نیروهای اطلاعاتی عربستان، سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) خود مستقیما می‌تواند این مسئولیت را بر عهده بگیرد.

 

خاشقچی نویسنده روزنامه آمریکایی واشنگتن پست بود که در مقطعی از نزدیکان خانواده سلطنتی حاکم قلمداد می‌شد و بعدها از سیاست‌های ولیعهد جوان عربستان سرخورده شد.  

 

خاشقچی اکتبر ۲۰۱۸ (مهر ۹۷) به منظور ارائه برخی مدارک به  کنسولگری عربستان در استانبول وارد شد و دیگر از آنجا خارج نشد. دولت ترکیه اعلام کرده  شواهدی در اختیار دارد که خاشقچی در این کنسولگری کشته و بدنش قطعه قطعه شده است.  

 

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های غربی باور دارند که بن سلمان دستور قتل خاشقچی را داده است.

 

بن سلمان در برخی از مصاحبه با روزنامه های آمریکایی  از جمله مصاحبه با شبکه «پی بی اس» گفته که خود را مسئول قتل خاشقچی می داند زیرا در دوران مسئولیت  او رخ داده اما نقشی در صدور دستور قتل  نداشته است.

 

هفت نفر از مظنونان قتل خاشقچی در جلسات محرمانه تاکنون محاکمه شده اند، اما تاکنون تعداد معدودی جلسه علنی محاکمه برگزار شده است. سازمان ملل در گزارشی خواستار تحقیقات درباره محمد بن سلمان و دیگر مقام‌های ارشد سعودی شده است.

 

تبعات این قتل به وجهه ولیعهد ۳۳ ساله در سطح بین‌المللی آسیب زده و شایعاتی درباره اختلافات فزاینده میان او و پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود رواج یافته است.


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------