آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امارات حمله از پایگاه آمریکا در این کشور علیه یمن و عراق را ممنوع کرد / واشنگتن، جنگنده ها و پهپادهایش را به قطر منتقل کرد

وال استریت ژورنال نوشت: پنتاگون جنگنده‌ها، پهپاد‌های مسلح و سایر هواپیما‌ها را به قطر منتقل می‌کند. این تغییر مکان نیرو‌ها و تجهیزات به…

بولتون: چین تهدیدی برای موجودیت آمریکاست/ ترامپ نمی‌فهمد رئیس جمهوری یعنی چه!



اخبار,اخبار بین الملل,جان بولتون
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در سخنانی به تهدیدات چین و نیز اظهار نظر درباره شخص ترامپ پرداخت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: خطر چین متوجه موجودیت آمریکاست و دولت بایدن باید با نگاهی جامع و فراگیر به مسئله چین بنگرد.

 

بر این اساس، جان بولتون که از چهره‌های اصلی جریان نومحافظه کار افراطی و طرفدار تقابل سخت با ایران است و برای مدتی هم در دولت ترامپ مشاور امنیت ملی آمریکا بود در گفتگوی اختصاصی با الجزیره درباره اینکه چه توصیه‌ای برای دولت آتی آمریکا دارد گفت: می‌توانم به دولت بایدن چند توصیه داشته باشم، اما اجازه بدهید فقط به یک مورد اشاره کنم. به نظرم در قرن بیست و یکم چین تهدیدی علیه موجودیت ایالات متحده و کل تفکرات غرب است. البته لزوما این وضعیت را شبیه نسخه جدید جنگ سرد تصور نمی‌کنم. این مسئله برخی از ابعاد دوران جنگ سرد را دارد، اما در عین حال ابعادی از مناقشه‌های قدرت و فضای سیاسی قرن نوزدهم را نیز داراست.

 

وی افزود: بی تردید چین در عرصه داخلی، سیاست‌هایی را دنبال می‌کند که با سیاست‌های کشور ما بسیار متفاوت است. اما رفتار‌های آن در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی در عرصه بین المللی، اگر نگوییم تهاجمی است، خصمانه است. ما در رساندن خودمان به کار‌هایی که چین انجام می‌دهد با تاخیر عمل می‌کنیم. فکر می‌کنم ویروس کرونا به بسیاری از آمریکایی‌ها و بسیاری از اروپایی‌ها آموخت که رژیم حاکم بر پکن چه جامعه‌ای را اداره می‌کند و چه تهدیدی از جانب این رژیم متوجه همه ما است.

 

بولتون تاکید کرد: ما در نظرسنجی‌های عمومی می‌بینیم که نگرش‌های مردمی هم در اروپا و هم در امریکا علیه چین منفی شده است. به نظر من، دولت بایدن (درباره چین) باید نگاهی جامع و کلی نگر داشته باشد و نه اینکه فقط به مسئله تعرفه‌های گمرکی یا مسائل مربوط به امنیت سایبری یا مسائل مربوط به تسلیحات نظامی متعارف بیندیشد. دولت بایدن باید نگاهی جامع داشته باشد و به این مسئله بیندیشد که چگونه می‌توان به تعامل با چین پرداخت، زیرا واقعیت این است که چینی‌ها استاد وضع راهبرد‌ها هستند. آن‌ها به مسائل از منظر بلندمدت و جامع و فراگیر برای همه بخش‌های حکومت نگاه می‌کنند.

 

مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا تصریح کرد: کاری که ما در حال حاضر انجام می‌دهیم، پاسخ به صورت بخش بخش به این مسئله است. اقدامات ما موفقیت‌هایی داشته است و در بسیاری از موارد در جهت صحیح بوده است، اما ما نگاه جامع درباره چین نداشته ایم. فکر می‌کنم دولت بایدن پیش از اتخاذ تصمیمات متعددی که معکوس کردن آن سخت باشد، باید درباره تصویر کلی در خصوص چین بیندیشد. ما از برگزاری چنین گفتگو‌هایی در این خصوص استقبال می‌کنیم. فکر می‌کنم دولت ترامپ هرگز توانایی انجام دادن چنین کاری نداشت و اگر الان این کار را انجام ندهیم، در آینده به شدت مجبور خواهیم بود این کار را با جدیت بیشتر انجام دهیم.

 

بولتون درباره شخص ترامپ نیز گفت: به نظر من اصلا ترامپ نمی‌فهمد رئیس جمهور بودن یعنی چه! به نظرم، ترامپ در ذهن خودش تصویر خاصی از سیاست‌های آمریکا نداشت. او دیدگاه‌ها و بن مایه‌های فکری داشت که تصور می‌کرد از نظر سیاسی پرطرفدار باشد. او برخی از این نگرش‌ها را هم در عمل دنبال کرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------